Gå til innhold

Adrenalin

Anbefalte innlegg

Hei igjen! :)

Jeg var til legen igjen da ikke hjertebanken jeg har hatt har gitt seg. Legen mente jeg kunne ha for stor adrenalinproduksjon. Både blodtrykk og puls var forhøyet. Fikk betablokker for å slippe ubehaget av den høye pulsen. Hvor produseres adrenalin, hva brukes adrenalin til og hva kan evt gjøres for å redusere mengden av det?

På forhånd takk!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35448-adrenalin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Adrenalin produseres i binyremargen og brukes egentlig til å omstille kroppen for å møte behovet for rask handling i farlige situasjoner d.v.s. å øke hjerteaktiviteten, øke blodtilførselen til musklene og mindre til innvoller, øke avgivelsen av varme (blant annet ved svette) etc.

Adrenalin utskilles også i stressende situasjoner, og utover å være veltrent, forsøke å stresse mindre, ikke røyke og være varsom med kaffe, te og cola og ikke bruke amfetamin, kokain eller ecstasy, kjenner jeg ikke måter å redusere produksjon på adrenalin.

Det finnes legemidler som blokkerer effekten av adrenalin f.eks. betablokkere. Det finnes også midler med adrenalinlignende virkning f.eks. enkelte midler mot forkjølelse (deriblant Rinexin).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35448-adrenalin/#findComment-136318
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...