Gå til innhold

Fettopptak etter gallesteinsoperasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på dette med fettopptak etter gallesteinsoperasjon. De opererte bort hele galleblære. Slik jeg forsto det ville jeg ikke kunne "nyttiggjøre" meg fettet jeg spiste lenger. Vil det si at jeg ikke kan legge på meg? Kan jeg spise hva det måtte være? De gangene jeg har spist fet mat nå i ettertid (14 dager etter operasjon) har endt med skikkelig løs mage ca. 1/2 time etter måltidet.Ferdig med det, ikke noe vondt i magen etc. Er/kan dette være en vanlig reaksjon på fet mat? Men som sagt det jeg lurer mest på er om jeg ikke legger på meg av fet mat lenger. Takker på forhånd for svar.

Gjest (Anonymous)
Skrevet

Galle er nødvendig for å spalte fettet og dermed for at fette ska bli tatt opp i blodet og videre "levert" til fettcellene.

Men nå er det ikke slik at det er galleblæra som produserer galle. Du produserer gallepsaft selv om du ikke lenger har noen gallebære. Men galleblæra er en lagringsplass for gallen som tømmer seg ut i tarmen når der kommer "mat" i tarmen.

Jeg trur nok det er mulig å legge på seg selv om du er uten galleblære.

Jeg trur også det er lurt å unngå store, fettrike måltider på en gang. Trur det er lurt å fordele fettinntaket i flere små porsjoner..

Skrevet

Jeg fjernet hele galleblæren for ca. 9 år siden, og har heldigvis ikke fått problemer etterpå. Trenger ikke tenke på fettmengder osv. Men, må jo si at jeg legger på meg selv om blæren er vekke...Hadde jo vært greit om det var omvendt :-)

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Etter at galleblæren er fjernet renner gallen kontinuerlig ut i tarmen. Når du spiser fet mat vil det derfor være galle til stede, og du vil ta opp fettet i maten. Dersom måltidet er fett-rikt, kan kapasiteten til å ta opp fett være utilstrekkelig og noe derfor passere "tvers igjennom" i form av diare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...