Gjest Wassup Skrevet 20. september 2001 Del Skrevet 20. september 2001 Hei. Jeg er en gutt på 20 år. Jeg har i de siste 2-3 ukene hatt problemer med synet. Jeg er litt nærsynt (-1.00 på venstre og -0.75 på høyre øyet)og bruker briller. 1. Jeg ser "prikker" og "tråder" i synsfeltet. Disse sees best på lys bakgrunn og glir sakte nedover hvis jeg fokuserer på et punkt. 2. Når jeg beveger øynene fra et punkt til et annet, kommer det et loddrett, grått "slør" glidende etter i synsfeltet. Dette ses også best på hvit bakgrunn, men merkes også godt ellers. Jeg merker dette best hvis jeg flytter øynene vannrett. Jeg var hos optiker for ca. 1 uke siden og da hadde jeg også -1.00 og -0.75 på øynene mine. Han lyste inn i øynene og studerte grundig, men kunne ikke finne noe feil. Jeg ser like klart og skarp som jeg gjort før, så jeg lurer på hva dette kan være. Det er ganske plagsomt. Særlig dette "sløret" som kommer glidende etter i synsfeltet. Er redd for at dette er noe farlig og at det skal bli verre. Kanskje jeg burde gå til øyelege istedenfor optiker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35505-%C3%B8yeproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eurora73 Skrevet 20. september 2001 Del Skrevet 20. september 2001 Hei Wassup Foerst og fremst synes jeg absolutt du skal gaa til oeynelege for aa faa skjekket dette ut. Noen av symptomene ligner paa de jeg hadde naar jeg fikk betennelse paa netthinnen, noe som resluterte innleggning paa Rikshospitalet i en uke. Jeg saa store og smaa "prikker" som beveget seg etter hvor jeg fokuserte. Ettersom jeg gikk til en almennpraktiker som ikke forsto hva dette var foerst, gikk jeg over 2 uker foer jeg kom til en spesialist som la meg inn paa dagen. Hadde jeg kommet inn foer hadde jeg sannsynligvis ungaatt det blinde feltet jeg fikk som et arr etter sykdommen. Jeg ser fortsatt noen smaa prikker, spesielt paa lyst underlag, men det plager meg ikke i mitt daglige liv. Bestill time hos en spesialist, du har alt og vinne og inget aa tape paa det. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35505-%C3%B8yeproblemer/#findComment-136487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Prikkene du merker er kanskje en fordunkling i glassvæsken inne i øyet. Dette er i seg selv en uskyldig tilstand og skyldes vanligvis normale aldersforandringer. Glassvæsken skrumper noe med årene og løsner derved ofte litt i festene til netthinnen. Disse endringene finner sted hos de fleste etter 50-60 års alderen, men ikke alle legger merke til dem. Som du skjønner er du kanskje i yngste laget til å ha aldersforandringer i øyet. Hvis det kommer et tettere slør eller gardinlignende skygge, kan dette være symptomer på at det har gått hull på netthinnen som følge av glassvæskeskrumpningen. Ved slike symptomer er det viktig å oppsøke lege raskt. Øyeeplet er som en liten ball fylt med en geléaktig væske. Ballens innside er tapetsert av netthinnen som består av to flortynne lag. Disse lagene ligger inntil hverandre, men kan atskilles dersom det siver væske inn mellom dem. Det skjer dersom det ene laget løsner litt i kanten. Da trenger den geléaktige væsken inn mellom lagene og løsningen tiltar gradvis. I den delen av øyet hvor netthinnen løsner opphører evnen til å se. Typiske symptomer er en mørk skygge foran øyet som øker i størrelse. Forut for løsningen vil man ofte merke mørke prikker og lysglimt. Det skyldes at løsningen ikke sjelden har sammenheng med at øyets geléaktige væske er festet til netthinnen med små tråder, og at disse trådene napper netthinnen løs fra øyeeplets innside. Sannsynligheten for at det skjer er størst dersom netthinnen er svak - vanligvis som følge av aldersforandringer. En medfødt svak netthinne, svekkelse som følge av for tidlig fødsel eller tidligere betennelser samt skader i øyets indre øker også sannsynligheten for netthinneløsning. De hyppigste årsakene er imidlertid først og fremst aldersbetinget netthinnesvekkelse og nærsynthet. Nærsynte har gjerne øyne som litt større enn gjennomsnittet og med økende øyestørrelse tiltar muligheten for løsning. Den utløsende begivenheten er av og til et slag mot hodet eller øyet. For øvrig bidrar øyets små og raske bevegelser til å "rive" netthinnen ytterligere av hvis den først har løsnet. Jeg er som du kanskje forstår usikker på hva som er årsaken til symptomene din og foreslår at du kontakter legen din for en samtale. Han kan vurdere om du også bør vurderes av en øyele. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35505-%C3%B8yeproblemer/#findComment-136585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.