Gå til innhold

Gravid men knapt noen symptomer


Gjest gravid 30 år

Anbefalte innlegg

Gjest gravid 30 år

Hei Jeg er gravid i uke 9 (+2 dgr) men har så langt kun hatt svake symptomer på graviditet. Jeg sover veldig dårlig og er derfor ekstremt trøtt på kveldene, men klarer meg bra på dagtid. Jeg sliter litt med appetitten og har mistet lysten på mat jeg tidligere var glad i (for eksempel salat til lunsj), men det er ikke veldig plagsomt. Brystene har verken vokst eller forandret seg i størrelse eller form, men fra uke 4 til og med uke 8 var de veldig ømme. Nå er de ikke ømme lenger. Jeg har treg mage og hard avføring, dette har jeg alltid slitt mye med, men det har blitt verre nå. Når jeg leser om symptomer på nettet, står det veldig mye om hvor normalt det er med symptomer som kvalme, avsky for rare ting som kaffe, ekstremt god appetitt på spesielle ting, endring i form, størrelse og farge på bryster og brystvorter etc. Det står derimot ingen ting om det å IKKE ha symptomer, og dette gjør meg bekymret. Spesielt fordi de ømme brystene, som var mitt sterkeste tegn, nå er normale igjen. Jeg har vært gravid en gang tidligere, men tok abort (provosert) i uke 11. I denne graviditeten hadde jeg heller ingen symptomer, annet enn ekstrem tretthet fra uke 6-10. Det var trettheten som gjorde at jeg oppdaget at jeg var gravid. En annen ting jeg vil nevne er at jeg var til ultralyd for to uker siden (uke 6+3), og da så vi hjerteaktivitet. Legen sa alt så normalt ut. Er det grunn til bekymring for meg nå som brystene ikke er ømme lenger? Hvor normalt er det å ikke ha symptomer (eller svake) på at man er gravid, selv i uke 9?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det er påvist hjerteaktivitet så tidlig, er det svært stor sjanse for at det skal gå bra. Det er viktigere enn alle andre symptomer.

Tretthet og apetittmangel er like "godkjente" symptomer som kvalme eller spesielle matlyst-variasjoner. Vær glad du slipper å være kvalm, det er ingen sammenheng mellom kvalme og fosterets tilstand. Kvalme er en vanlig reaksjon på svangerskapshormonene som mange, men ikke alle, kvinner får.

Det er også typisk at symptomene kommer og går såpass tidlig. Du kan fremdeles "rekke" å få både bekkenløsning og andre ting, så gled deg over at formen er forholdsvis bra så langt.

Jeg har hatt tre førstetrimestre uten nevneverdige symptomer, bortsett fra litt forandringer i brystene. To av disse ble det barn av.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svært få symptoner under hele svangerskapet. Tretthet var det "verste". Meget ømme bryster allerede før positiv test (tok testen 3 dager ikm). Var på ul i uke 10 for å virkelig få det bekreftet, tok t.o.m flere tester for å sjekke at jeg virkelig var gravid før vi dro på ul'en :-p

Har i dag en 4 mnd gammel jente :)

Vær glad for de få symptonene. Jeg fikk bekkenløsning i mnd 7. Ikke kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Vil si at jeg også har hatt symptomfrie svangerskap

Var trøtt de første mnd, og hadde nok ømme bryst. Husker ellers at jeg under et av svangerskapene følte rar smak i munnen om kvelden.

Jeg elsket være gravid. Kjempe flott tid. :-) Lykke til med gravidideten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Skrevet 2010.10.27 09:43 av gravid 30 år

Jeg synes mye av det du beskriver er typiske graviditetssymptomer: tretthet, endret appetitt, forbigående ømme bryster. Du har vært på ultralyd og fått påvist et levende foster, og det er et veldig godt tegn på at alt er normalt. Brystene vil endre seg gjennom hele svangerskapet, det er ikke uvanlig at ømheten forsvinner når tilstanden ’går seg til’. Noen har ikke symptomer i det hele tatt og du har jo kjent noe, så det er ingen grunn til bekymring. Gled deg over svangerskapet, lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...