Gå til innhold

Hvorfor sier du sånt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvorfor sier du da, "I så fall håper jeg inderlig du har lagt fra deg dine planer om å bli lege". Hvorfor i så fall?

Jeg vil ikke han skal lyve, men ikke si det på den måten der, jeg skal printe det ut og spørre min psykiater om det er en god måte å snakke til noen med asperger syndrom.

Hvis jeg ble hans pasient ville jeg jo ikke fått det samme overskuddet til å jobbe så hardt med å forstå meg på det sosiale.

Hvis det er Umulig/vanskelig å gjøre noe, som er hans egne ord.

Jeg har aldri fått så lyst til å likevel begynne på medisin-studiet igjen som etter at jeg begynte å skrive her inne. Min psykiater fikk meg bort fra det, men jeg vurderer oftere å gå tilbake. Men for min egen del bør jeg ikke gjøre det fordi jeg nok vil oppleve for mye stress. Jeg håper jeg tar til fornuft, men noen holdninger provoserer meg, men jeg egner meg best for forskning, det innser jeg.

''Hvorfor sier du da, "I så fall håper jeg inderlig du har lagt fra deg dine planer om å bli lege". Hvorfor i så fall?''

Det at du ikke skjønner hva jeg mener understreker nettopp det jeg prøver å si i denne tråden. Det samme gjør spørsmålet ditt lenger opp her om du kan si" drite i det" til din psykiater. Folk uten asperger syndrom trenger ikke å spørre andre om det er greit eller ikke.

Jeg synes ikke du har noen grunn til å være lei deg, såret eller sint på NHD. Et kjapt google søk så vil du se utallige linker som sier akkurat det samme som NHD sier; at asperger syndrom ikke kan kurerers, men at man kan bli veldig mye bedre av det. NHD er ikke kjent for å dille og dulle, og sier ting som det er. Hvis du ikke tåler det uten å bli fullstendig utenfor så synes jeg ikke du burde skrive til han eller lese innleggene hans lenger.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

39

• Mary Poppins

12

• frosken

5

• hulkert

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Hvorfor sier du da, "I så fall håper jeg inderlig du har lagt fra deg dine planer om å bli lege". Hvorfor i så fall?''

Det at du ikke skjønner hva jeg mener understreker nettopp det jeg prøver å si i denne tråden. Det samme gjør spørsmålet ditt lenger opp her om du kan si" drite i det" til din psykiater. Folk uten asperger syndrom trenger ikke å spørre andre om det er greit eller ikke.

Jeg synes ikke du har noen grunn til å være lei deg, såret eller sint på NHD. Et kjapt google søk så vil du se utallige linker som sier akkurat det samme som NHD sier; at asperger syndrom ikke kan kurerers, men at man kan bli veldig mye bedre av det. NHD er ikke kjent for å dille og dulle, og sier ting som det er. Hvis du ikke tåler det uten å bli fullstendig utenfor så synes jeg ikke du burde skrive til han eller lese innleggene hans lenger.

''asperger syndrom ikke kan kurerers, men at man kan bli veldig mye bedre av det.''

Men han sa at det var vanskelig/umulig å gjøre noe med. Det blir jo feil. Det er ikke umulig å gjøre noe med når man kan bli bedre og det kan jeg forstå var sårende å lese for Madelenemie.

Skrevet

Hei!

Takk det var et godt råd, TAKK.

Ja det må jeg jammen lære meg!!!

Jeg skriver det opp nå i boken min.

Tror du jeg kan si "drite i" til min psykiater, eller bør jeg si, "Ikke bry meg om", er det lov å snakke sånn i en terapisituasjon eller vil jeg med dette signalisere respektløshet og frekkhet?

''Tror du jeg kan si "drite i" til min psykiater, eller bør jeg si, "Ikke bry meg om", er det lov å snakke sånn i en terapisituasjon eller vil jeg med dette signalisere respektløshet og frekkhet?

''

I terapisituasjonen kan du bruke det språket som faller naturlig for deg der og da. Du signaliserer ikke respektløshet eller frekkhet ved å bruke språk som i andre sammenhenger ville kunne bli oppfattet som ukorrekt.

Skrevet

Hei!

Men jeg holder på å bli kurert, det er jo det hele saken dreier seg om, hvorfor skulle jeg ellers orke å jobbe så hardt med å forstå alt det vanskelige av det vanskeligste, mennesker.

Jeg begynner ikke bare å forstå visse sammenhenger, men jeg føler at jeg snart ikke har asperger syndrom lenger.

Jeg kan dessuten komme inn i mensa, hvordan kan nhd. sette meg i samme bås som PU, min ene sønn kan også dette. Min psykiater sier jeg har en enorm evne til å tilegne meg fakta-kunnskap, hun har antydet at jeg er bedre enn de fleste NT på dette. Jeg husker ikke setningen helt og jeg vil ikke gjengi henne feil.

''Jeg kan dessuten komme inn i mensa, hvordan kan nhd. sette meg i samme bås som PU''

Han har vel ikke egentlig satt aspergere i samme bås som mennesker med PU, har har vel bare sagt at begge typer tilstander kan være vanskelig å behandle?

Gjest disiplen
Skrevet

Hei!

Nei jeg vet det.

Men jeg tror jeg er forelsket i min psykiater, noe er det i vertfall, men det er egentlig en fin følelse, har jeg kommet til, den gjør meg glad og min psykiater har selv definert seg til "døråpner inn til verden". Og det syns jeg stemmer bra.

Du er kanskje forelsket i engasjementet, omsorgen og omtanken hans. Han bryr seg sikkert om deg, men det også er jobben hans å være slik. For meg hører han litt høyt på strå...

Skrevet

''asperger syndrom ikke kan kurerers, men at man kan bli veldig mye bedre av det.''

Men han sa at det var vanskelig/umulig å gjøre noe med. Det blir jo feil. Det er ikke umulig å gjøre noe med når man kan bli bedre og det kan jeg forstå var sårende å lese for Madelenemie.

Slik jeg har forstått asperger, så kan en ikke bli bedre av det, men en kan lære å forstå hvordan og hvorfor en reagerer slik en gjør, og dermed fungere mye bedre i dagliglivet.

Men jeg kan ikke mer om asperger enn jeg har lest her på DOL...

Skrevet

Jeg tror det kan være vanskelig for oss andre å sette fingeren på _hva_ det er som får oss til forstå at det er _noe_ med deg... Noen av innleggene dine røper ingenting om arbergerdiagnosen, mens andre innlegg framstår som litt "barnslige"(?).

Uansett... Ikke heng deg så mye opp i at du har asberger. Det er ikke det som definerer deg som menneske. Du er deg selv - på godt og vondt, akkurat som oss andre :)

Hei!

Ja vel det er nok der uvitenheten kommer som min psykiater snakker om. Jeg spurte en gang om jeg var umoden da sa hun, "nei det er du ikke, du er uvitende om en del ting".

Takk

Skrevet

Jeg har lest en del om asperger rett og slett pga Madelenemie.

Jeg trekker tilbake det jeg skrev om at man kan bli bedre av det. Slik jeg har skjønt det så kan man ikke bli bedre av det, men man kan lære seg å tilpasse seg, lære seg hva man skal si og hvordan man skal oppføre seg i spesielle situasjoner. Det betyr ikke at personen som har AS egentlig skjønner hvorfor man skal si det og det, eller gjøre det og det, men man kan lære seg at det er det folk sier eller gjør, altså etterlikne. Man kan også lære seg å forstå ens egne tanker og reaksjoner bedre.

Jeg er ikke noe ekspert på dette området altså, men et kjapt søk på google underbygger det jeg skriver. Man kan altså ikke bli frisk av AS men man kan lære seg å leve tilnærmet normalt med det.

Skrevet

Hei!

Takk!

Jeg skal bare tenke, "Det driter jeg i" selv om jeg ikke sier det.

Ja ja det forstår jeg.

Hehehe

Skrevet

Jeg trekker tilbake det jeg skrev om at man kan bli bedre av det. Slik jeg har skjønt det så kan man ikke bli bedre av det, men man kan lære seg å tilpasse seg, lære seg hva man skal si og hvordan man skal oppføre seg i spesielle situasjoner. Det betyr ikke at personen som har AS egentlig skjønner hvorfor man skal si det og det, eller gjøre det og det, men man kan lære seg at det er det folk sier eller gjør, altså etterlikne. Man kan også lære seg å forstå ens egne tanker og reaksjoner bedre.

Jeg er ikke noe ekspert på dette området altså, men et kjapt søk på google underbygger det jeg skriver. Man kan altså ikke bli frisk av AS men man kan lære seg å leve tilnærmet normalt med det.

Du skrev akkurat det samme som jeg mente å si, bare du formulerte det enda mer presist :-)

Skrevet

Du skrev akkurat det samme som jeg mente å si, bare du formulerte det enda mer presist :-)

:-)

Skrevet

Slik jeg har forstått asperger, så kan en ikke bli bedre av det, men en kan lære å forstå hvordan og hvorfor en reagerer slik en gjør, og dermed fungere mye bedre i dagliglivet.

Men jeg kan ikke mer om asperger enn jeg har lest her på DOL...

Ja her tenkte vi veldig likt :-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''man kan lære seg å tilpasse seg, lære seg hva man skal si og hvordan man skal oppføre seg i spesielle situasjoner. Det betyr ikke at personen som har AS egentlig skjønner hvorfor man skal si det og det, eller gjøre det og det, men man kan lære seg at det er det folk sier eller gjør, altså etterlikne. Man kan også lære seg å forstå ens egne tanker og reaksjoner bedre''

Da er vi enige, men dette er også en type fremgang, selv om diagnosen aldri kan kureres.

Skrevet

Hei!

Takk det var et godt råd, TAKK.

Ja det må jeg jammen lære meg!!!

Jeg skriver det opp nå i boken min.

Tror du jeg kan si "drite i" til min psykiater, eller bør jeg si, "Ikke bry meg om", er det lov å snakke sånn i en terapisituasjon eller vil jeg med dette signalisere respektløshet og frekkhet?

Jeg bruker ofte "feil" ord med viten og vilje for å skape ulike reaksjoner, men er usikker på om det er noe jeg kan anbefale alle andre. Mennesker med Asbergers blir fort oppfattet som litt rare og originale, og da kan det kanskje bli litt for mye av det gode hvis du skal uttrykke deg rart også (så sant du ikke ønsker den effekten). Fram til du vet hvem du er og vil være, er det nok greit å bruke et litt nøytralt språk.

Skrevet

Hei!

Ja det er jeg i grunnen enig i.

Skrevet

Hei!

takk for at du forstår hva jeg reagerte på.

Skrevet

Det betyr ikke at personen som har AS egentlig skjønner hvorfor man skal si det og det,

Når du kan tro det om meg så har du misforstått veldig, jeg skjønner hvorfor det er hyggelig å gjøre de tingene jeg gjør, eller j\hadde jeg aldri aldri gjort dem.

Jeg gjør lite jeg ikke forstår!! Derfor blir man oppfattet som feks sær, sta, rigid osv... fordi man MÅ FORSTÅ alt!

Skrevet

Du er kanskje forelsket i engasjementet, omsorgen og omtanken hans. Han bryr seg sikkert om deg, men det også er jobben hans å være slik. For meg hører han litt høyt på strå...

Hei!

Det er en dame.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...