Gå til innhold

7 universelle ansiktsutrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ah! Endelig noen som sa akkurat det jeg tenkte!!!!

Jeg trodde det var heelt vanlig å kunne se når noen er glad, sur, lei seg, sin, sjokkert osv, og sånn sett var ikke dette interessant i det hele tatt.

Men for en person som har AS kan jeg forstå at det er interessant.

Helt enig! Gjennomskuer feks lett passiv-aggresiviteten som min kollega prøver å skjule med et smil hehe, og skal jeg være litt snåsamann oppå det hele spår jeg at han snart får en høy tannlegeregning siden han biter kjevene hardt sammen så ofte... ;-)

Skrevet

''Jeg antar at han har sett seg selv i speilet og studert andre som har vært triste'' Jeg tror dette er noe vi intuitivt vet og ikke trenger å lære (dvs studere i speilet). Vi gjenkjenner en rekke andre følelsesuttrykk som feks sint eller glad også, bedre hos noen enn hos andre selvfølgelig, og bedre jo mer vi blir kjent med folk.

Ja, du har sikket rett. Selv småunger lager trist ansikt helt riktig;) Jeg tenkte vel mer på å koble det der med hvordan folk egentlig ser ut når de er triste, sånn at de for eksempel kan tegne et trist menneske.

Skrevet

Men en går ikke glipp av det. Det går helt automatisk å registrere at noen er i ferd med å bli trist. En gjenkjenner tristhet og de fleste andre følelser uten å tenke over øyenbrynets vinkel, men en vet jo at det er sånn. Selv sønnen min som er sju år tegner triste mennesker med øyenbrynene den veien, og det er ikke fordi noen har forklart ham at det er sånn. Jeg antar at han har sett seg selv i speilet og studert andre som har vært triste.

Jeg for min del synes det er gøy å studere menn og kvinner sammen, og hvem som tenner på hvem osv. De tror de skjuler det så godt, men det er ganske lett å lese for oss som er litt observante:)

En ting bare; Jeg ser at vi er enige om at uttrykk forståes intuitivt altså, så svaret mitt handlet om det du skrev om sønnen din. Jeg prøvde å si at jeg ikke tror barn heller trenger å erfare sammenhengen mellom følelsen og uttrykket for å vite hva en har med å gjøre. Hørtes kanskje ut som jeg trodde du mente det motsatte i forrige innlegg... ;-)

Skrevet

Jeg vet at autister kan ha problemer med å lese andre, men jeg blir overrasket over at et slikt innlegg gir flere andre her en aha-opplevelse. Jeg mener så overhodet ikke å være frekk, men jeg trodde de fleste mennesker kunne lese slike ting ut av et ansikt? Ansiktsuttrykk, kroppspråk, bruken av stemmen osv, det er jo ting man er nødt til å kunne tolke for å klare seg ute blant folk, og noe man lærer veldig tidlig. Jeg kan i alle fall nesten alltid lese av kroppsspråket hvor jeg har folk. Jeg gjør det uten å tenke over det i det hele tatt.

Jeg mente ikke med det jeg sa under her, at jeg ikke kunne lese andres ansiktsuttrykk og sinnsstemning - men jeg synes det er interessant at det er laget teorier på dette, som er allmenngyldige.

Jeg er veldig observant på kroppsspråk og stemninger, og tolker som regel mennesker riktig. Har vært i mange jobbintervjuer på arbeidsgivers side der jeg har vært av dem som har tolket personene best i forhold til hvordan de egentlig er....

Jeg er enig i at de aller fleste gjør slikt automatisk og trenger ikke tenke på teorien bak det - men det er jo litt fascinerende å høre litt teori rundt det. Det må likevel ikke være slik at en hele tiden går og tolker personer kategorisk ut fra teorien i ei bok - da får en nok et firkantet bilde av menneskene rundt seg ;-)

Gjest verinoca
Skrevet

Digresjon;

''Da kan man faktisk si i fra før personen selv er bevisst det, at nå ser jeg du er i ferd med å hisse deg opp. osv...

''

Å fortelle noen at du ser de er på vei til å hisse seg opp, er den mest garanterte måten å få de sint på. Så det skal en ikke si.

Faktisk nettopp hva jeg hadde tenkt å skrive. Enig.

Skrevet

Ja, du har sikket rett. Selv småunger lager trist ansikt helt riktig;) Jeg tenkte vel mer på å koble det der med hvordan folk egentlig ser ut når de er triste, sånn at de for eksempel kan tegne et trist menneske.

Akkurat dette er ganske spennende, det har jeg ikke tenkt på før. Når min sønn har tegnet har han fokusert på historien han skal formidle, ikke det tegnetekninske, og alle tidlige tegninger har smilende fjes. Når noen gråter (_veldig_ store tårer som fosser ut på sidene, noe han neppe kan ha sett noe sted hehe) har det alltid vært en viktig del av historien at "h*n er lei seg fordi...". Snedig egentlig. :)

Gjest verinoca
Skrevet

Hei!

Ja jeg skjønner at det kan provosere., men sagt på riktig måte! men takk for opplysningen, jeg tror jeg godt skjønner hva en rett høyre betyr.

Jeg syns likevel man ikke har noen grunn til å slå noen fordi om man får høre at man hisser seg opp og bør roe seg ned , hvis mulig og sagt på en vennlig og tydelig måte.

Jeg liker ikke sinte mennesker og tenker noen trenger litt hjelp med å skjønne at de nå er i ferd med å bli sinte og slik kanskje få hjelp til å sette ord på hva som gjør dem sinte. Sinne er ofte svært ukonstruktivt.

''Jeg liker ikke sinte mennesker og tenker noen trenger litt hjelp med å skjønne at de nå er i ferd med å bli sinte og slik kanskje få hjelp til å sette ord på hva som gjør dem sinte.''

Det fungerer nok dessverre sjelden slik i praksis.

Det er uansett ikke slik at du eller jeg kan kontrollere andre. Vi kan bare kontrollere oss selv - dvs om du ikke liker at noen blir sinte må du fokusere på å dempe din egen reaksjon.

Skrevet

Jeg mente ikke med det jeg sa under her, at jeg ikke kunne lese andres ansiktsuttrykk og sinnsstemning - men jeg synes det er interessant at det er laget teorier på dette, som er allmenngyldige.

Jeg er veldig observant på kroppsspråk og stemninger, og tolker som regel mennesker riktig. Har vært i mange jobbintervjuer på arbeidsgivers side der jeg har vært av dem som har tolket personene best i forhold til hvordan de egentlig er....

Jeg er enig i at de aller fleste gjør slikt automatisk og trenger ikke tenke på teorien bak det - men det er jo litt fascinerende å høre litt teori rundt det. Det må likevel ikke være slik at en hele tiden går og tolker personer kategorisk ut fra teorien i ei bok - da får en nok et firkantet bilde av menneskene rundt seg ;-)

Hei!

Det er viktig å vite at dette er en 100 % sikker vitenskap.

Samt at hvis man ikke vet dette kan man fort feiloppfatte mennesker, tenk så mange som misforstår.

Jeg hører stadig om slike misforståelser slik at det hadde vært fint om flere gikk litt grundig til verks og ikke trodde de viste alt.

Skrevet

De aller fleste leser andre menneskers ansiktsuttrykk intuitivt, de trenger ikke å analysere dette bevisst. Mener å ha lest at vi har noe som kalles "speilnevroner" som hjelper oss med dette.

http://illvit.no/kw/speilnevroner

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...