Gå til innhold

asperger vs schizotyp vs kompleks ptsd

Anbefalte innlegg

spesielt tilfelle
Skrevet

Til Nils Håvard Dahl Er det mulig å forveksle asperger, schizotyp og kompleks ptsd med hverandre? (Jeg har tidligere spurt om kun aspergers vs schizotypi). Hvordan kan man sikre seg mot å ikke feiltolke en livshistorie, ved en eventuell "høna/egget"-problematikk? Hva ser man egentlig etter? Hvor lang tid bør en slik utredning ta? Kan man endre diagnose i hytt og pine underveis ettersom terapi etter førstediagnose kan kaste nytt lys på symptomer? Jeg prøver forberede meg til neste konsultajon hos spesialist i psykiatri. Jeg opplever det slik at det er noe viktig jeg prøver kommunisere som vedkommende enda ikke har tatt alvorlig. Det er noe som ikke stemmer med foreløpig diagnose schizotyp lidelse. Den forklarer ikke hva jeg sliter med, den sier ingenting om mine traumer og eventuelle årsaker til dem. Min schzotypi-score er et hint om at det ligger noe annet bak. Jeg forstår ikke hvorfor psykiateren ikke ser/hører hvor traumatisert jeg er. H*n tror meg ikke når jeg selv sier at jeg sliter med post-traume. Hvorfor ikke? Fordi jeg er så rolig? Sannsynligvis er ikke dette lett å svare på. Jeg trenger likevel spørre, i tilfelle du har noen gode råd til meg eller psykiateren. Ellers blir det vel bare å ta tiden til hjelp, og fortsette prøve kommunisere så klart og tydelig som mulig. Takk for oppmerksomheten. Håper på svar.

Skrevet

Hvis du ønsker samtaleterapi er det kanskje lurt å finne en samtalepartner som er mer opptatt av hvordan du har det og hvordan hjelpe deg og å høre på din livshistorie, i stedet for en som er opptatt av å få deg til å passe inn i en eller flere av hans eller hennes diagnoser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror ikke det er lett forveksle disse tilstandene.

Du må konkretisere hvilke traumer du er utsatt for og når som du mener gir deg symptomer som ved asperger eller schizotyp lidlese.

spesielt tilfelle
Skrevet

Jeg tror ikke det er lett forveksle disse tilstandene.

Du må konkretisere hvilke traumer du er utsatt for og når som du mener gir deg symptomer som ved asperger eller schizotyp lidlese.

Takk for tips.

Da skal jeg gjøre det. Jeg skal lage noen oversikter og tar dem med til neste konsultasjon hos psykiater.

spesielt tilfelle
Skrevet

Hvis du ønsker samtaleterapi er det kanskje lurt å finne en samtalepartner som er mer opptatt av hvordan du har det og hvordan hjelpe deg og å høre på din livshistorie, i stedet for en som er opptatt av å få deg til å passe inn i en eller flere av hans eller hennes diagnoser.

Jeg forstår ikke din kommentar.

Jeg ønsker korrekt diagnose.

Ellers takk.

Skrevet

Ellers takk.

Min kommentar gjalt samtaleterapi.

Lykke til med diagnosen!

Skrevet

Ellers takk.

Hei.

Jeg har AS og er blitt forvekslet PFi mange år, det vil si en blandet eller ubestemt PF og i tillegg en dystymi. Dette gjorde det vanskelig, men med en lang utredning så forsvant alt med PF men AS og dystymi ble igjen som diagnoser.

Håper du får riktig diagnose .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...