Gå til innhold

Hvorfor er vi så forskjellige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i hovedsak forskjellige pga gener, og i noe mindre grad pga miljø.

Akkurat det du tar opp handler nok i hovedsak om miljø. Hvis en fra en er liten drasses rundt på ulike kjøpesentret mens mor og venninner ser på klær, smykker, kosmetikk ol, hvis mennesker blir omtalt etter deres påkledning og ikke etter deres gjerninger, er det stor fare for at barnet blir like overfladisk og

.

.

hjernedød.

Men det motsatte gjelder ikke nødvendigvis. Det finnes jentebarn som er opptatt av klær og sminke, selv om de ikke har vokst opp på kjøpesentre eller skjønnhetssalonger.

Miljøet er større enn kjernefamilien. Store barn påvirkes av venner, media osv., i tillegg til foreldre og søsken.

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

8

• Angustia

6

• Madelenemie

6

• tjohei

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Men det motsatte gjelder ikke nødvendigvis. Det finnes jentebarn som er opptatt av klær og sminke, selv om de ikke har vokst opp på kjøpesentre eller skjønnhetssalonger.

Miljøet er større enn kjernefamilien. Store barn påvirkes av venner, media osv., i tillegg til foreldre og søsken.

''Miljøet er større enn kjernefamilien. Store barn påvirkes av venner, media osv., i tillegg til foreldre og søsken''

Enig med deg. Min datter har blitt påvirket av venninner og jeg begynte å sminke meg fordi jeg så hvor fin hun var i det. Så jeg har faktisk blitt påvirket av henne og ikke motsatt ;-)

Må forresten dessverre si at vi ikke kom oss på skibyttedagen :-( Det var så mye annet som skjedde i helgen. Synd at det foregår bare en dag i året.

Skrevet

"LOL"

Så det du mener er at vi som sminker oss, lever livene våre på kjøpesentre, lar ungene våre vokse opp på kjøpesentre og i tillegg er hjernedøde.

Du er ikke sann ;o)

''Så det du mener er at vi som sminker oss, lever livene våre på kjøpesentre, lar ungene våre vokse opp på kjøpesentre og i tillegg er hjernedøde.

Du er ikke sann ;o)''

Han satte da ikke likhetstegn mellom det å sminke seg og leve livet sitt og oppdra barna på kjøpesenter :)

For sistnevnte gruppe tror jeg dog han er inne på noe vesentlig - for det fins faktisk noen av dem... Det har med å formidle holdninger / verdier til barna å gjøre, gi dem gode opplevelser / aktiviteter osv, osv.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Så det du mener er at vi som sminker oss, lever livene våre på kjøpesentre, lar ungene våre vokse opp på kjøpesentre og i tillegg er hjernedøde.

Du er ikke sann ;o)''

Han satte da ikke likhetstegn mellom det å sminke seg og leve livet sitt og oppdra barna på kjøpesenter :)

For sistnevnte gruppe tror jeg dog han er inne på noe vesentlig - for det fins faktisk noen av dem... Det har med å formidle holdninger / verdier til barna å gjøre, gi dem gode opplevelser / aktiviteter osv, osv.

''Han satte da ikke likhetstegn mellom det å sminke seg og leve livet sitt og oppdra barna på kjøpesenter :)''

Jo, det gjorde det han. Slik leser ihverfall jeg det :-) Men jeg er totalt uenig med han. Jeg tror det er motsatt. De som lar ungene vokse opp med turer i skog og mark, skiturer, fjellturer osv. er nettopp de som er mest opptatt av å ta vare på seg selv:-)

Gir du f... i eget utseendet, gir du f.. på flere plan.

Skrevet

''Han satte da ikke likhetstegn mellom det å sminke seg og leve livet sitt og oppdra barna på kjøpesenter :)''

Jo, det gjorde det han. Slik leser ihverfall jeg det :-) Men jeg er totalt uenig med han. Jeg tror det er motsatt. De som lar ungene vokse opp med turer i skog og mark, skiturer, fjellturer osv. er nettopp de som er mest opptatt av å ta vare på seg selv:-)

''De som lar ungene vokse opp med turer i skog og mark, skiturer, fjellturer osv. er nettopp de som er mest opptatt av å ta vare på seg selv:-)''

Men disse bruker ikke all sin fritid på kjøpesentre og cafeer. Man kan godt sminke seg og samtidig være opptatt av friluftsliv, og det er mange måter å ta vare på seg sjøl på :-)

''Gir du f... i eget utseendet, gir du f.. på flere plan.''

Det tror jeg nok ofte er riktig, særlig når det kommer til hygiene...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg skrev intet negativt om å sminke seg. Ikke om de som drar for å kjøpe sminke fordi de trenger det. Jeg skrev om dem som dyrker selve shoppingen og alt fjaset rundt dette.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''De som lar ungene vokse opp med turer i skog og mark, skiturer, fjellturer osv. er nettopp de som er mest opptatt av å ta vare på seg selv:-)''

Men disse bruker ikke all sin fritid på kjøpesentre og cafeer. Man kan godt sminke seg og samtidig være opptatt av friluftsliv, og det er mange måter å ta vare på seg sjøl på :-)

''Gir du f... i eget utseendet, gir du f.. på flere plan.''

Det tror jeg nok ofte er riktig, særlig når det kommer til hygiene...

''Men disse bruker ikke all sin fritid på kjøpesentre og cafeer. Man kan godt sminke seg og samtidig være opptatt av friluftsliv, og det er mange måter å ta vare på seg sjøl på :-)''

Nemlig, men det var jo ikke det han sa:-)

Jeg var forresten på et kjøpesenter i går da, men det må man jo nødvendigvis når man skal handle kalendergaver :-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Nei, jeg skrev intet negativt om å sminke seg. Ikke om de som drar for å kjøpe sminke fordi de trenger det. Jeg skrev om dem som dyrker selve shoppingen og alt fjaset rundt dette.

Ok, da er vi enige :-)

Hisset meg opp litt :-)

Skrevet

''Men disse bruker ikke all sin fritid på kjøpesentre og cafeer. Man kan godt sminke seg og samtidig være opptatt av friluftsliv, og det er mange måter å ta vare på seg sjøl på :-)''

Nemlig, men det var jo ikke det han sa:-)

Jeg var forresten på et kjøpesenter i går da, men det må man jo nødvendigvis når man skal handle kalendergaver :-)

''Jeg var forresten på et kjøpesenter i går da, men det må man jo nødvendigvis når man skal handle kalendergaver :-)''

Oj, der sa du noe, takk for påminnelsen!

Kjøpesenter - here I come - og kanskje jeg unner meg en ny mascara også ;-p

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Jeg var forresten på et kjøpesenter i går da, men det må man jo nødvendigvis når man skal handle kalendergaver :-)''

Oj, der sa du noe, takk for påminnelsen!

Kjøpesenter - here I come - og kanskje jeg unner meg en ny mascara også ;-p

Vanskelig det der med kalendergaver altså. Prøver å bruke minst mulig penger. Enkelt til henne på 9, men det er verre med de på 17 og snart 20. For 2 år siden, prøvde jeg å kutte ut til de eldste, men da ble de dødelig fornærmet.

De synes fremdeles det er koselig og det er jo koselig at de synes det er koselig, men det går fort mye penger og det tar tid.

Har så langt kjøpt til den eldste noe jeg vet hun trenger. Fuktighetskrem, neglelakkfjerner, fondation,hårfjerningskrem og nå aner jeg ikke hva mer jeg skal finne på.

Til den mellomste har jeg kjøpt hansker, boksere, sokker, ullsokker, gradskive (linjal) og nå stor jeg fast der også.

Skrevet

Vanskelig det der med kalendergaver altså. Prøver å bruke minst mulig penger. Enkelt til henne på 9, men det er verre med de på 17 og snart 20. For 2 år siden, prøvde jeg å kutte ut til de eldste, men da ble de dødelig fornærmet.

De synes fremdeles det er koselig og det er jo koselig at de synes det er koselig, men det går fort mye penger og det tar tid.

Har så langt kjøpt til den eldste noe jeg vet hun trenger. Fuktighetskrem, neglelakkfjerner, fondation,hårfjerningskrem og nå aner jeg ikke hva mer jeg skal finne på.

Til den mellomste har jeg kjøpt hansker, boksere, sokker, ullsokker, gradskive (linjal) og nå stor jeg fast der også.

Noen få tips:

Flaks-lodd. Ansiktsmaske - kosmetikk, altså :), røkelse, stearinlys...

Skrevet

Ja, det er vanskelig; det bør ikke koste for mye, men heller ikke være noe rallemikk som enten går i stykker med en gang eller blir liggende å slenge.

Kjører samme linja som deg, prøver å finne nyttige ting som de uansett setter pris på. (Vi har forøvrig barn i omtrent samme alder og samme kjønn å kjøpe til - artig!)

I mange år kjøpte jeg kun sjokoladekalender samt barneTV-kalender til de som var i målgruppa for det. Da hadde vi julestrømpe med en ting og litt snop hver dag fra julaften til nyttårsaften.

For et par år siden ga jeg etter for presset om at "alle har pakkekalender unntatt meg".. Lurer seriøst på å gå tilbake til vår opprinnelige tradisjon, føler jeg :)

Skrevet

Ja, det er vanskelig; det bør ikke koste for mye, men heller ikke være noe rallemikk som enten går i stykker med en gang eller blir liggende å slenge.

Kjører samme linja som deg, prøver å finne nyttige ting som de uansett setter pris på. (Vi har forøvrig barn i omtrent samme alder og samme kjønn å kjøpe til - artig!)

I mange år kjøpte jeg kun sjokoladekalender samt barneTV-kalender til de som var i målgruppa for det. Da hadde vi julestrømpe med en ting og litt snop hver dag fra julaften til nyttårsaften.

For et par år siden ga jeg etter for presset om at "alle har pakkekalender unntatt meg".. Lurer seriøst på å gå tilbake til vår opprinnelige tradisjon, føler jeg :)

''For et par år siden ga jeg etter for presset om at "alle har pakkekalender unntatt meg".. ''

Det skulle du ikke gjort. Du var den nest siste som ga seg. Nå er det sant når mine unger sier det samme... :-)

Skrevet

''men kanskje den chanel er bedre og ser mer naturlig ut enn den på H/M, jeg har før kjøpt der, men syns ikke det ser så pent ut og min mann sier det ser kunstig ut''

Ja, på meg gjør den det, så det kan godt være at den gjør det på deg også.

''Men skal jeg ta det på med en svamp eller med kost''

Nei, ingen av delene. Du tar bare litt på fingertuppen og trykker forskjellige steder i ansiktet. Deretter smør du det utover. Hvis du bruker rouge, påfører du dette med kost.

'' men kan du anbefale meg et parfymeri i Oslo? ''

Jeg handler på taxfri, men jeg vet det ligger ett i glassmagasinet. Det finnes sikkert mange og her er det kanskje noen andre som kan hjelpe deg :-)

Tusen takk.

Ja det er en mor på skolen som faktisk skal følge meg til glassmagasinet, fordi jeg finner ikke så godt frem på kjøpesentere, men jeg har vært der mange ganger da, men blir ør i hodet av alle luktene og lydene, hvis du skjønner.

Da prøver jeg den Chanel, de har sikkert en der for de har jo stor avd. som jeg aldri har vært i fordi det lukter forferdelig.

Skrevet

''For et par år siden ga jeg etter for presset om at "alle har pakkekalender unntatt meg".. ''

Det skulle du ikke gjort. Du var den nest siste som ga seg. Nå er det sant når mine unger sier det samme... :-)

''Det skulle du ikke gjort. Du var den nest siste som ga seg. Nå er det sant når mine unger sier det samme... :-)''

Da går jeg for julestrømpetradisjonen vår i år med begrunnelsen "Det fins en laban der ute som heller ikke gir barna sine pakkekalender!"

Takk for at du kom meg til unnsetning ;-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Du gir vel ikke sjokoladekalender du som er lærer ? :-)

Da den yngste gikk på barneskolen fikk vi foreldre beskjed om at det var ekstra mange urolige elever i desember pga. kalenderne:-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Noen få tips:

Flaks-lodd. Ansiktsmaske - kosmetikk, altså :), røkelse, stearinlys...

Tusen takk for tips :-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Du gir vel ikke sjokoladekalender du som er lærer ? :-)

Da den yngste gikk på barneskolen fikk vi foreldre beskjed om at det var ekstra mange urolige elever i desember pga. kalenderne:-)

Den eldste, mener jeg

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Tusen takk.

Ja det er en mor på skolen som faktisk skal følge meg til glassmagasinet, fordi jeg finner ikke så godt frem på kjøpesentere, men jeg har vært der mange ganger da, men blir ør i hodet av alle luktene og lydene, hvis du skjønner.

Da prøver jeg den Chanel, de har sikkert en der for de har jo stor avd. som jeg aldri har vært i fordi det lukter forferdelig.

Ja, prøv den. Jeg tror det fordi konsistensen er tynnere på denne enn Loreal. Nå vet jeg ikke alderen din, men jeg tror nettopp fordi det er en tynnere konsistens at den passer bedre på voksne damer.

Skrevet

Forslag: Gode penner, flaxlodd, tyggis, leppepomade, et blad, god kaffe eller te, litt godis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...