Gjest gutt40 Skrevet 21. september 2001 Skrevet 21. september 2001 Har akkurat startet med astmabehandling med seretide diskus, skal ta 2 doser pr dag i 14 dager for så prøve å redusere. Har tatt den i to dager uten å kjenne forskjell på pust, er dosen for liten 50/100 ? eller tar det noen dager før den virker? 0 Siter
Poetica Skrevet 24. september 2001 Skrevet 24. september 2001 Det tar gjerne noen dager før ny medisin begynner å virke, gi det noen dager til. Seretide er en kombinasjonsmedisin, en blanding av Serevent (som virker ganske fort - nesten som akuttmedisin) og Flutide (som trenger lengre tid, det er en inhalasjonskortison - som er forebyggende) Det som trenger mest tid til å virke, er Flutiden i Seretide, den trenger mer enn 2 dager på å få effekt. Om en ukes tid kan du regne med at du har fått litt mer nytte av effekten. Husk at Serevent virker i 12 timer, prøv derfor å ta den med 12 timers mellomrom, for best effekt. Synes du ikke at du har full effekt etter en uke eller to, kan du forsøksvis prøve å øke dosen litt, eller kanskje be om litt annen medisin i tillegg, om du ikke allerede har det. Lykke til og god bedring! mvh 0 Siter
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 25. september 2001 Skrevet 25. september 2001 Det kan ta litt tid før du merker forskjell. Det er to bestanddeler i denne medisinen, en som forebygger og en som "tar" evt anfeall. Den delen som tar anfall burde du merke, at du blir lettere i pusten. Men ha tålmodighet ut den tiden legen har sagt. Har du blitt bedt om å blåse PEF? Hvis ikke, bør du spørre legen din om det, for på denne måten kan du selv kontrollere om du er blitt bedre. 0 Siter
Gjest gutt40 Skrevet 25. september 2001 Skrevet 25. september 2001 Det tar gjerne noen dager før ny medisin begynner å virke, gi det noen dager til. Seretide er en kombinasjonsmedisin, en blanding av Serevent (som virker ganske fort - nesten som akuttmedisin) og Flutide (som trenger lengre tid, det er en inhalasjonskortison - som er forebyggende) Det som trenger mest tid til å virke, er Flutiden i Seretide, den trenger mer enn 2 dager på å få effekt. Om en ukes tid kan du regne med at du har fått litt mer nytte av effekten. Husk at Serevent virker i 12 timer, prøv derfor å ta den med 12 timers mellomrom, for best effekt. Synes du ikke at du har full effekt etter en uke eller to, kan du forsøksvis prøve å øke dosen litt, eller kanskje be om litt annen medisin i tillegg, om du ikke allerede har det. Lykke til og god bedring! mvh Tusen takk for svarene, har brukt med. i 5 dager.Anfallene om natta har heldigvis blitt borte, men i perioder synes jeg fortsatt pusten går tregt.Så jeg venter en uke til før jeg kontakter legen igjen. 0 Siter
Poetica Skrevet 25. september 2001 Skrevet 25. september 2001 Tusen takk for svarene, har brukt med. i 5 dager.Anfallene om natta har heldigvis blitt borte, men i perioder synes jeg fortsatt pusten går tregt.Så jeg venter en uke til før jeg kontakter legen igjen. Godt å høre at du har blitt litt bedre! Hvis du har slitt med pusten lenge, så tar det litt tid å komme seg på beina igjen. Hold ut, og ta de evt andre medisinene du har i tillegg, så skal du se at du gradvis blir bedre. Hvis ikke så øker nok legen dosen din, og evt gir deg noe tilleggsmedisiner. God bedring og lykke til! ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.