Gå til innhold

Hvor overtroisk er dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen
Skrevet

Trådtittel passer ikke sammen med spørsmålet ditt. Å tro på noe og å være overtroisk er to ulike ting. Siden du ikke nevner overtro i hovedinnlegget, svarer jeg ikke på den delen.

Jeg tror ikke at alt er styrt. Jeg selv og andre har en fri vilje, og må ta ansvar for våre liv. Men på den annen side tror jeg ikke at verden har blitt til ved en tilfeldighet, det står en skaper bak.

Skrevet

Trådtittel passer ikke sammen med spørsmålet ditt. Å tro på noe og å være overtroisk er to ulike ting. Siden du ikke nevner overtro i hovedinnlegget, svarer jeg ikke på den delen.

Jeg tror ikke at alt er styrt. Jeg selv og andre har en fri vilje, og må ta ansvar for våre liv. Men på den annen side tror jeg ikke at verden har blitt til ved en tilfeldighet, det står en skaper bak.

Hvem har skapt Skaperen?

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvem har skapt Skaperen?

Med vennlig hilsen

Det er jeg.

*Nytt gudekompleks*

Gjest aminata
Skrevet

Hvem har skapt Skaperen?

Med vennlig hilsen

Det er ikke en sånn tro jeg snakker om. Dette er noe jeg føler selv og jeg aner ikke hva det er. Jeg henger opp dreamcatchere overalt, min mann kaller meg for en heks :(). Jeg blir ekstra "ille" når det skjer mye negative ting, stress osv. Lurer egentlig på at det er en form for trøst så jeg ikke skal ramle av.

Jeg lurer på hvorfor jeg er sånn og ikke andre f.eks? Sliter litt med at jeg må gjøre ting så konkret som mulig utifra det jeg blir "fortalt" og at jeg ikke tørr la dette være. Da vil det skje en katastrofe som jeg har skylden for. Det er slitsomt å ha det sånn.

Jeg understreker at jeg aldri har vært en kristen, får frysninger på ryggen av "bedehusreligon" og andre som skal forkynne hvor mye jeg synder. Dette er noe helt annet, vet ikke om det har noe med religion å gjøre. Aner ikke hva det kan være egentlig...

Skrevet

Jeg er enig med mannen din i at du er ganske skrulle dersom du tror det sitter en fyr og følger med på alt, og her til gjengjeldt en fyr som styrer alt. Men siden du tror det er jeg imponert over at du klarer å sove så mye som et sekund. Tatt verden i betraktning må tross alt denne fyren være en ondskapsfull figur, for det betyr i så fall at han styrer barnedød, kreft, krig, flom, valget i Burma og faenskap.

For min del: Jeg er litt redd for spøkelser, spesielt små, ondskapsfulle barnespøkelser som kommer ut av tv-en, men jeg vet ikke om jeg tror på dem.

http://www.youtube.com/watch?v=4mP5Qs-X8o8

Haha :-)

Skrevet

Det er jeg.

*Nytt gudekompleks*

Det er din skyld! Alt sammen!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er ikke en sånn tro jeg snakker om. Dette er noe jeg føler selv og jeg aner ikke hva det er. Jeg henger opp dreamcatchere overalt, min mann kaller meg for en heks :(). Jeg blir ekstra "ille" når det skjer mye negative ting, stress osv. Lurer egentlig på at det er en form for trøst så jeg ikke skal ramle av.

Jeg lurer på hvorfor jeg er sånn og ikke andre f.eks? Sliter litt med at jeg må gjøre ting så konkret som mulig utifra det jeg blir "fortalt" og at jeg ikke tørr la dette være. Da vil det skje en katastrofe som jeg har skylden for. Det er slitsomt å ha det sånn.

Jeg understreker at jeg aldri har vært en kristen, får frysninger på ryggen av "bedehusreligon" og andre som skal forkynne hvor mye jeg synder. Dette er noe helt annet, vet ikke om det har noe med religion å gjøre. Aner ikke hva det kan være egentlig...

Hei,

Det jeg skrev var en kommentar til det Hulderen skrev, og ikke til deg. :-)

Til deg:

Det er veldig lett å "tro på noe" (overtro), fordi det tar jo vekk "alt" ansvaret (litt avhengig av hva man tror på). Så da slipper man på en måte å forholde seg til virkeligheten, og man slipper "å være voksen", for det er jo noe(n) annet som har ansvaret.

Hjernen din er jo også laget til å klassifisere ting - "spis eller bli spist", "venn eller fiende". Men hva skjer når hjernen ikke har nok informasjon til å bestemme seg? Ofte så klassifiserer den likevel, og da blir svaret ofte "spøkelse" (for folk i Vesten, nå), eller "en drage" (hvis du bodde i Kina for 3000 år siden).

Man hører ofte "det er mer mellom himmel og jord enn" - brukt som en floskel. Men egentlig er den frasen fra vitenskapen, og hele vitenskapen er jo nettopp basert på å finne ut alt som vi ikke vet. Poenget er dog at det ikke er noe som tyder på at noe av det som eksisterer er "overnaturlig". Tvertimot.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hehe, nei dessverre. Jeg kunne trengt et helt hjelperteam:)

Jeg går helst ikke under stiger, men det er i grunnen mest fordi jeg er redd for å dunke borti dem og rive ned han som står høyt der oppe.

ShitDiddelyDo
Skrevet

*hehe* Snakk om å ikke tro sine egne øyne! :-DDD

Du kødder ikke med spøkelser rundt asiater. :) Mens vår frykt er at vi skal se noe vi ikke forstår, kan de i deres kultur være noen ordentlig lumske jævler og forårsake både det ene og det andre. :)

Skrevet

Tjah.. Det evige spørsmål det der. Jeg tror at det er noe der. Om man skal kalle det Gud, Egler, Ånder... Jeg vet ikke. Det jeg står for er i grunnen så enkelt som at det finnes langt mer imellom himmel og jord enn vi tror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...