Gå til innhold

Er min tro syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at man ikke kan snakke åpent om sin tro?

Tenker da på i behandlingsrelaterete situasjoner,kan det man tror på bli tatt for å være vrangforestillinger?

Bør jeg rett og slett holde kjeft om slike ting?

Skrevet

De fleste psykiatere og psykologer kan skille mellom grensepsykose/psykose og tro. Forskjellen ligger ofte i hvor stor påvirkning det har på hverdagen din og om den påvirkningen er negativ eller positiv.

Skrevet

De fleste psykiatere og psykologer kan skille mellom grensepsykose/psykose og tro. Forskjellen ligger ofte i hvor stor påvirkning det har på hverdagen din og om den påvirkningen er negativ eller positiv.

Så hvis det påvirker meg positivt er det ok?

Det handler vel om fungering i hverdagen og, jeg fungerer greit jeg, har aldri hatt det så bra. Jeg sliter med ting, men har det tross alt bedre enn jeg noengang har hatt det.

Skrevet

Jeg har kun positive erfaringer med å fortelle om min tro til behandlere. Troen er en viktig del av meg og dermed er det også viktig at behandleren vet om den og om hva den betyr for meg.

Skrevet

Jeg har kun positive erfaringer med å fortelle om min tro til behandlere. Troen er en viktig del av meg og dermed er det også viktig at behandleren vet om den og om hva den betyr for meg.

Det er bra :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ingen tro er syk. Eventuelt er alle troer syke.

Jeg vet ikke hva du tror på, men jeg antar det er noe sært. Se så på de store religionene. Kan det du tror på henge mindre på greip enn det milliarder av mennesker verden over tror på?

Med mindre du tror at Gud er en gulrot eller noe slikt, så er sannsynligvis svaret på det nei, og skulle du dyrke en gulrot som Gud, er vel egentlig ikke det heller særere enn mye av det som står i de store skriftene.

Spørsmålet bør være hvordan din tro påvirker din hverdag. Ikke om troen i seg selv er syk. Påvirker den din hverdag negativt er det kanskje verdt å bruke mindre tid på gulroten. Påvirker din tro deg positivt er det vel ingenting som er bedre enn det.

Skrevet

Om du tror på en Gud f.eks., så er ikke det sykt. Om du derimot tror at du er Gud, så er det vrangforestillinger, og du vil bli regnet som syk.

Skrevet

Hei!

De psykiatere jeg har møtt virker veldig åpne for det med tro,

Min psykiater er kristen og en annen psykiater jeg var til bare en gang, bad meg gå å skrifte.

Jeg ble meget overrasket, men dette rådet fikk jeg da jeg hadde dårlig samvittighet for en ting jeg hadde gjort.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De aller fleste troende er friske, og tro er vanligvis ikke sykt.

Tankeinnholdet i en alvorlig sinnslidelse kan være så godt som alle områder av livet. Noen ganger dreier det syke tankeinnholdet seg om tro og religion. Da er det heller ikke troen som er syk, men troen er innholdet i sykdommen.

Skrevet

Ingen tro er syk. Eventuelt er alle troer syke.

Jeg vet ikke hva du tror på, men jeg antar det er noe sært. Se så på de store religionene. Kan det du tror på henge mindre på greip enn det milliarder av mennesker verden over tror på?

Med mindre du tror at Gud er en gulrot eller noe slikt, så er sannsynligvis svaret på det nei, og skulle du dyrke en gulrot som Gud, er vel egentlig ikke det heller særere enn mye av det som står i de store skriftene.

Spørsmålet bør være hvordan din tro påvirker din hverdag. Ikke om troen i seg selv er syk. Påvirker den din hverdag negativt er det kanskje verdt å bruke mindre tid på gulroten. Påvirker din tro deg positivt er det vel ingenting som er bedre enn det.

Den påvirker meg positivt, det hjelper meg å se ting i større perspektiv. Er nok litt sært..

Skrevet

Om du tror på en Gud f.eks., så er ikke det sykt. Om du derimot tror at du er Gud, så er det vrangforestillinger, og du vil bli regnet som syk.

Men hvordan vite hva som er vrangforestillinger?

Å forholde seg til hva de fleste tror, hva vitenskapen tror osv blir fjernt for meg. Jeg er meg, mitt liv og mine opplevelser.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Den påvirker meg positivt, det hjelper meg å se ting i større perspektiv. Er nok litt sært..

Det er ikke sært når du bruker troen, uansett hva det er du tror på, positivt.

Det mindre kloke ville vært hvis du brukte troen negativt. F.eks. ga deg selv skyld fordi du ikke handlet i tråd med bibelen eller koranen.

Skrevet

Hei!

De psykiatere jeg har møtt virker veldig åpne for det med tro,

Min psykiater er kristen og en annen psykiater jeg var til bare en gang, bad meg gå å skrifte.

Jeg ble meget overrasket, men dette rådet fikk jeg da jeg hadde dårlig samvittighet for en ting jeg hadde gjort.

Så fint :)

Jeg har fått hjelp av en kristen psykiater før, han passet virkelig for meg. Han var mild og god, viste stor omsorg og hjertevarme (noe jeg ikke var vant til). Vet han ville meg vel, tenker på han den dag i dag.

Skrevet

De aller fleste troende er friske, og tro er vanligvis ikke sykt.

Tankeinnholdet i en alvorlig sinnslidelse kan være så godt som alle områder av livet. Noen ganger dreier det syke tankeinnholdet seg om tro og religion. Da er det heller ikke troen som er syk, men troen er innholdet i sykdommen.

Det er å vite hva er tro og hva er sykt, det er ikke så lett. Og tolker terapeuter sine pasienter utifra sin tro?

Skrevet

Det er ikke sært når du bruker troen, uansett hva det er du tror på, positivt.

Det mindre kloke ville vært hvis du brukte troen negativt. F.eks. ga deg selv skyld fordi du ikke handlet i tråd med bibelen eller koranen.

Jeg tror på karma da, men da er det jo rettferdig. Ikke straff, får bare igjen det jeg sender ut. Det får meg til å ville være et godt menneske, handle i henhold til hva mitt hjerte ønsker.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror på karma da, men da er det jo rettferdig. Ikke straff, får bare igjen det jeg sender ut. Det får meg til å ville være et godt menneske, handle i henhold til hva mitt hjerte ønsker.

Da er ikke din tro spesielt sær. Rundt en halv milliard buddhister deler din tro.

Skrevet

Da er ikke din tro spesielt sær. Rundt en halv milliard buddhister deler din tro.

Er positivt det da :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er positivt det da :)

Det er det. :) Dessuten er det en ganske hyggelig religion som i motsetning til de vi er mest kjent med her i vesten ikke baserer seg på hva du kan gjøre og hva du ikke kan gjøre, altså fine kilder til skyld-/skamfølelser.

Skrevet

Det er det. :) Dessuten er det en ganske hyggelig religion som i motsetning til de vi er mest kjent med her i vesten ikke baserer seg på hva du kan gjøre og hva du ikke kan gjøre, altså fine kilder til skyld-/skamfølelser.

Det er sant :)

Er døpt i kirken men skal melde meg ut, tror på noe av det som står i bibelen men ikke alt.

Skrevet

Men hvordan vite hva som er vrangforestillinger?

Å forholde seg til hva de fleste tror, hva vitenskapen tror osv blir fjernt for meg. Jeg er meg, mitt liv og mine opplevelser.

En kan vel gå ut i fra at den virkeligheten flertallet opplever er den virkeligheten som er sann.

Om din virkelighetsoppfatning skiller seg klart fra de fleste andres, kan man anta at din virkelighetsoppfatning ikke er den rette.

Problemet ligger jo i at personer med vrangforestillinger lever i sin virkelighet og ikke opplever at sin virkelighet ikke er virkelig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...