Gå til innhold

Barn og krav

Gjest Hadde ikke orket

Anbefalte innlegg

Gjest Hadde ikke orket
Skrevet

Er det for mange krav til barn i dag?

En skal ikke skille seg ut, da er man sær. Det forventes så mye at en kan bli svimmel av mindre, hva med barna?

Og hva med dem som er stille og liker å ha rolige dager, er det lov å slappe av etter skolen om en trenger det?

Det er sikkert vel og bra at barn driver fritidsaktiviteter, men hva hvis de vil ha det roligere?

Ikke stresse fra dag til dag?

Kan ikke barn også få en psykisk smell av alle krav?

Eller er det bare sunt, for den psykiske og fysiske helsen og stresse seg gjennom livet?

Skrevet

Jeg tenker det samme som deg. Det er mange barn som går med hodepine og magevondt, jeg får helt vondt inni meg.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men jeg har inntrykk av at dessverre er ganske så høye krav nå. Selv da jeg var barn/tenåring var det veldig press på hvordan man skulle gå kledd, sminke seg, få de beste karakterene hele tida. Hvor mye press det var på å drive fritidsaktiviteter var i min familie ikke kjempehøyt, mens det i andre familier var et krav at alle vbarna skulle være med på minst to aktiviteter. Var det noen som hadde elendig selvtillit på tross av å være skarpe, ikke skille seg veldig ut - de hadde et elendig selvbilde.

Nå tror jeg det er blitt verre. Samfunnet er mer stressa, karriererettet for de voksne - noe som helt klart må smitte veldig over på barn. Noen takler det, andre barn er veldig sårbare og de blir ikke tatt hensyn til i mange tilfeller. Nok et inntrykk jeg sitter med er at skolen stadig forlanger mer av elevene (har en undomsskolelærer i familien). Jeg synes ikke det er rart at mange sitter med skolevegring, hodepine og mageverk.

Skrevet

Enig med deg. Her i huset skal barnet kun ha en fast fritidsaktivitet (hun har ingen ennå, men blir vel noe etter hvert) som tar en, maks to ettermiddager i uka. Barn må få lov til å ha ro, både til lekser og til å leke og til å "kjede seg".

Syns jeg.

Skrevet

Vi har valgt bort fritidsaktiviteter enn så lenge. Jeg vet mange på samme alder har en eller to aktiviteter allerede, men her i huset ville det blitt katastrofe.

I all hovedsak skal vi vente til barna spør selv. I mellomtiden lever vi heller et rolig familieliv.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Vi har valgt bort fritidsaktiviteter enn så lenge. Jeg vet mange på samme alder har en eller to aktiviteter allerede, men her i huset ville det blitt katastrofe.

I all hovedsak skal vi vente til barna spør selv. I mellomtiden lever vi heller et rolig familieliv.

Hvorfor ville det blitt katastrofe med fritidsaktiviteter?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men jeg har inntrykk av at dessverre er ganske så høye krav nå. Selv da jeg var barn/tenåring var det veldig press på hvordan man skulle gå kledd, sminke seg, få de beste karakterene hele tida. Hvor mye press det var på å drive fritidsaktiviteter var i min familie ikke kjempehøyt, mens det i andre familier var et krav at alle vbarna skulle være med på minst to aktiviteter. Var det noen som hadde elendig selvtillit på tross av å være skarpe, ikke skille seg veldig ut - de hadde et elendig selvbilde.

Nå tror jeg det er blitt verre. Samfunnet er mer stressa, karriererettet for de voksne - noe som helt klart må smitte veldig over på barn. Noen takler det, andre barn er veldig sårbare og de blir ikke tatt hensyn til i mange tilfeller. Nok et inntrykk jeg sitter med er at skolen stadig forlanger mer av elevene (har en undomsskolelærer i familien). Jeg synes ikke det er rart at mange sitter med skolevegring, hodepine og mageverk.

''Nok et inntrykk jeg sitter med er at skolen stadig forlanger mer av elevene''

Men det blir satt lite krav til norske elever i forhold til i de fleste andre land.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3171136.ece

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Nok et inntrykk jeg sitter med er at skolen stadig forlanger mer av elevene''

Men det blir satt lite krav til norske elever i forhold til i de fleste andre land.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3171136.ece

Men denne moren tar jo feil når hun sier at Italiensk skole er bedre iom at de skårer dårligere enn norsk skole i Pisa-undersøkelsen.

Skrevet

Hvorfor ville det blitt katastrofe med fritidsaktiviteter?

Fordi det barnet det er aktuelt med allerede er så sliten de fleste ettermiddagene at leksene har blitt kuttet til det halve av læreren. Det er gråt og raserianfall allerede, så da prioriterer vi fri lek med venner og tid med oss foreldrene.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Fordi det barnet det er aktuelt med allerede er så sliten de fleste ettermiddagene at leksene har blitt kuttet til det halve av læreren. Det er gråt og raserianfall allerede, så da prioriterer vi fri lek med venner og tid med oss foreldrene.

Ok:-)

Skrevet

Men denne moren tar jo feil når hun sier at Italiensk skole er bedre iom at de skårer dårligere enn norsk skole i Pisa-undersøkelsen.

Jeg aner ikke hvilken skole som er best på hva, men man skal ikke stirre seg blind på slike undersøkelser. Det går an å trene elevene til å score høyt på en bestemt type undersøkelser dersom det er det eneste målet. Kanskje det italienske skolevesenet ikke synes det PISA-undersøkelsen måler, er så viktig.

Arbeidslivet og videreutdanningen stiller også forskjellige krav avhengig av hvilket land man er i, så det blir vanskelig å sammenlikne. Når det er sagt, så er nok ikke norsk skole på noe spesielt høyt nivå når det gjelder krav til typisk akademiske prestasjoner.

Skrevet

Nå er det for det første slik at det er forskjell på barn. Selv har jeg to. Den ene (12) setter stor pris på å ha en del faste ting på timeplanen. En liten person som trives med å vite hva h*n skal gjøre gjennom uken. Vi har satt begrensninger slik at alle gjøremålene ikke skal vokse over hodet på h*n. Vi jobber med å trene h*n på å gjøre ingenting i blant og åpne for impulsivitet. Den andre (11) er i andre ytterkant hva gjelder faste aktiviteter. H*n gir tydelig uttrykk for at h*n vil styre sin egen tid med venner og derigjennom pleie sin sosiale omgang. H*n er aktiv i forhold til dette og sitter ikke bare og glor på skjermen, så vi lar h*n i stor grad gjøre dette, men en fast aktivitet i uka har h*n likevel, så h*n får oppleve litt andre miljø og impulser.

En annen ting er at mange foreldre speiler seg selv i sine barn. Vellykkede barn kommer av vellykkede foreldre, er det visst noen som tror. Derfor er det viktig at barna lykkes på mange områder, slik at andre kan skjønne hvor fantastiske foreldre disse barna har. Dette tror jeg ikke er sunt i det hele tatt. Jeg kjenner noen som har flere barn i familien, som alle er opptatt med minst en ting hver dag. Jeg er spent på hvordan dette vil bli framover. Blir barna utslitt eller utvikler de seg til rastløse unge/voksne som blir avhengige av et visst aktivitetsnivå vil vel bare vise seg.

Skrevet

Det er forskjell på barn, akkurat som på voksne. Det som virker bedagelig på noen, kan være en turbohverdag for andre.

Jeg tror ikke fritidsaktiviteter er gunstig hvis de stiller i samme rekka som krav til at leksene skal være gjort og gangetabellen pugget. Heldigvis er det mange steder tilbudene er såpass varierte, at det går an å finne noe som gjør at barnet opplever både mestring og positive sosiale opplevelser. Da er det ofte mer verdifullt enn mye av det skolen kan by på.

Sønnen min kan spille tre fotballkamper i uka uten å bli det minste stresset. Hadde jeg sendt ham på tegnekurs én kveld i måneden, hadde han gruet seg i ukevis.

Foreldrene har et ansvar for å hjelpe til med å sortere og definere hva som er godt _nok_ når det gjelder alle kravene man kan finne i tilværelsen hvis man går inn for det. F.eks. er "krav" om å ha de dyreste / kuleste klærne, totalt uvesentlige, mens skolens krav bør komme et stykke opp på lista.

Forhåpentligvis ser foreldrene også signalene i god tid før det er snakk om noen psykisk smell. Det er ikke farlig å anstrenge seg litt iblant - ikke alle "orker ikke" er like alvorlige. Men man skal selvfølgelig ikke legge opp til en hverdag som er bare pes. Hvor grensa mellom "aktiv" og "pes" går, må man selv finne ut av.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg aner ikke hvilken skole som er best på hva, men man skal ikke stirre seg blind på slike undersøkelser. Det går an å trene elevene til å score høyt på en bestemt type undersøkelser dersom det er det eneste målet. Kanskje det italienske skolevesenet ikke synes det PISA-undersøkelsen måler, er så viktig.

Arbeidslivet og videreutdanningen stiller også forskjellige krav avhengig av hvilket land man er i, så det blir vanskelig å sammenlikne. Når det er sagt, så er nok ikke norsk skole på noe spesielt høyt nivå når det gjelder krav til typisk akademiske prestasjoner.

''Når det er sagt, så er nok ikke norsk skole på noe spesielt høyt nivå når det gjelder krav til typisk akademiske prestasjoner''

Nei, heller det motsatte.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes vel en middelvei mellom de alternativer du beskriver?

Skrevet

''Når det er sagt, så er nok ikke norsk skole på noe spesielt høyt nivå når det gjelder krav til typisk akademiske prestasjoner''

Nei, heller det motsatte.

Hei!

Norsk skole har med kunnskapsløftet nå endret seg veldig, fagmengden barna nå skal lære er MYE større. Jeg har gått igjennom bøker, fagplaner, og de nasjonale prøver, det er et formidabelt kunnskapshopp.

Dette er bra, men dette medfører så mye oppfølging fra hjemmet at man burde informert alle foreldre mye bedre.

Vi sitter nå flere timer hver dag med barna, uten dette ville de ikke klart seg, nå tar våre barn nivå 3 i alle fag, da vi krever det, men det er MYE og dette hadde ikke gått hvis ikke vi lærer dem feks matematikk og det på et nivå som gjør at de ligger i forkant av klassen.(på nivå 3 forklares ikke ting så grundig og man må virkelig enten ha foreldre som lærer en eller privatlærer på fritiden)

Vi har barna på en privatskole i Oslo, men den følger norsk lærerplan og jeg ser at kunnskapsnivået fra forrige reform ikke kan sammenlignes.

Dette er bra, men jeg ser at mange foreldre ikke virker forberdt, da vil barna kunne få problemer på vieregående da nivået her nå baserer seg på dette enorme kunnskapsløftet. Jeg ser nå at fysiologi på videregående nå virkelig bærer preg av at grunnlaget er lagt på ungdomesskolen, det er fek ikke en inngående beskrivelse av sirkulasjonssystemet mer en overfladisk beskirvelse som er uforståelig om de ikke har forstått denne på ungsomsskolen.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Norsk skole har med kunnskapsløftet nå endret seg veldig, fagmengden barna nå skal lære er MYE større. Jeg har gått igjennom bøker, fagplaner, og de nasjonale prøver, det er et formidabelt kunnskapshopp.

Dette er bra, men dette medfører så mye oppfølging fra hjemmet at man burde informert alle foreldre mye bedre.

Vi sitter nå flere timer hver dag med barna, uten dette ville de ikke klart seg, nå tar våre barn nivå 3 i alle fag, da vi krever det, men det er MYE og dette hadde ikke gått hvis ikke vi lærer dem feks matematikk og det på et nivå som gjør at de ligger i forkant av klassen.(på nivå 3 forklares ikke ting så grundig og man må virkelig enten ha foreldre som lærer en eller privatlærer på fritiden)

Vi har barna på en privatskole i Oslo, men den følger norsk lærerplan og jeg ser at kunnskapsnivået fra forrige reform ikke kan sammenlignes.

Dette er bra, men jeg ser at mange foreldre ikke virker forberdt, da vil barna kunne få problemer på vieregående da nivået her nå baserer seg på dette enorme kunnskapsløftet. Jeg ser nå at fysiologi på videregående nå virkelig bærer preg av at grunnlaget er lagt på ungdomesskolen, det er fek ikke en inngående beskrivelse av sirkulasjonssystemet mer en overfladisk beskirvelse som er uforståelig om de ikke har forstått denne på ungsomsskolen.

Jeg har ingen erfaring fra privatskoler. Jeg leser at at norsk skole gjør det dårlig på tester.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Jeg har ingen erfaring fra privatskoler. Jeg leser at at norsk skole gjør det dårlig på tester.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...