Gå til innhold

Avslag på søknader om hjelpemidler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Når jeg søker om hjelpemidler pleier jeg å få avslag.

TT-kort: Dette fikk jeg ikke.

Parkeringsbevis for funksjonshemmede: For å lette parkering og senke stressfaktorer i Oslo: Avslag fordi de ser ikke at jeg har vansker store nok.

Andre med asperger har fått alt dette, de har til og med ikke barn. Jeg er veldig avhengig av å kjøre barna mine hit og dit, men jeg vil jo samtidig ikke kjøre på mennesker og bør ikke kjøre på dager der jeg er sliten.

Til og med min sønn med asperger fikk avslag på TT-kort med begunnelse av at jeg kan jo kjøre han, og da må jeg kjøre han, når vi ikke får slike hjelpetilltak. Han trenger virkelig å delta på ting og ikke isolere seg, slik at jeg kjører han noen ganger når jeg egentlig er sliten og min mann ikke kan.

Jeg liker å gjøre ting selv, jeg blir glad når jeg orker å dra til et kjøpesenter og ordne tng alene, jeg føler meg da flink og at jeg avlaster min mann. Trafikketaten skriver til meg at jeg bare kan kjøre til et annet kjøpesenter der det er lettere å parkere og de skjønner ikke at jeg ikke kan bare kjøre til nye steder, jeg kjører jo alltid de samme veiene og aldri bare drar jeg spontant til et nytt sted. De har nå bygget om senteret nær oss, men jeg har enda ikke beveget meg over i den nye delen, for jeg liker ikke forandring så godt.

Slik at det legges jo ikke så godt til rette for at man skal unngå farlige sjåfører eller situasjoner heller på en måte. Jeg har jo skrevet og forklart og forklart til mange etater. Og da jeg en periode ikke ville kjøre bil mer, da det skjedde en nesten-ulykke, søkte vi om skyss til studiested, men fordi jeg er voksen får jeg ikke dette. Da ville jeg måttet slutte å studere. Jeg måtte altså tatt i mot uføretrygd, det vil jeg ikke. Det vil ikke min mann heller.

Jeg fikk derfor litt hjelp med å kjøre bil igjen, bli trygg, for alle kan vist ha et uaktsomt øyeblikk, men feilen jeg gjorde var at jeg parkerte bilen før jeg sjekket hvor vedkommende syklist befant seg. Altså smalt denne inn i min bil og forsvant ned, men etter at jeg hadde parkert bilen var syklisten borte og det var ingen merker der etter skader, slik at vedkommende hadde vist da syklet videre. Jeg burde imidlertid ikke tenkt på å parkere bilen, men bare latt det bli trafikk-kaos istedet, det lærte jeg den gangen, men det er sikkert over 5 år siden.

'

Jeg er faktisk en god sjåfør, jeg tok buss-sertifikatet bare en uke etter det første og jeg brukte ikke mange timer, jeg stod på begge teoriprøver på første forsøk og jeg kjører altså i Oslo-trafikken, det er på dager hvor jeg er stresset jeg ikke bør kjøre, det holder jeg meg også stort sett unna å gjøre, pga av denne syklist-situasjonen. Jeg er også virkelig suveren på å kjøre med tilhenger sier min mann, det er det jeg som gjør fordi jeg greier ikke å forklare min mann at når man rygger med tilhenger må man bare tenke motsatt, altså legge om rattet til motsatt side av det man normalt ville gjort uten tilhenger.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Skriv i søknaden at du pleier å slippe rattet og holde deg for ørene når du er stressa, så ordner det seg helt sikkert.

Skrevet

Skriv i søknaden at du pleier å slippe rattet og holde deg for ørene når du er stressa, så ordner det seg helt sikkert.

Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å tro at noe er "sikkert" når det gjelder TT-ordningen i Oslo.

Skrevet

Hmm - jeg har også dager hvor bilen bare må stå parkert fordi jeg er sliten. Dager jeg ikke kjører i Oslo fordi jeg er i overkant stressa. Jeg har ikke AS, men likevel har jeg også dager/perioder vi må ty til buss eller bekjente med bil.

Jeg tenker at når du på den ene siden anser deg selv som en god sjåfør, men på den andre siden søker TT-kort, blir det unektelig et sprik som jeg (som etterhvert kjenner deg litt) ikke helt får til å henge sammen. Hvordan skal da helse- og velferdsetaten skjønne det?

Jeg setter ikke i tvil ditt behov for alternativ transport på dårlige dager. Jeg vil imidlertid råde deg til enten å begrunne søknaden din mer utfyllende eller vurdere om det finnes andre løsninger.

Gjest veldig godt råd
Skrevet

Ja, så tar de fra henne hele lappen...

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å tro at noe er "sikkert" når det gjelder TT-ordningen i Oslo.

Mulig, jeg har ingen erfaring :-)

Skrevet

Hei!

Jeg har skrevet detaljert alt som det er og mye mer enn her,

jeg får ikke skyss til studiested eller TT-kort eller parkeringslettelse, da får jeg bare greie meg som jeg gjør i dag.

Jeg tror ikke dere likevel skjønner hva jeg skriver og mener og jeg tror dere glemmer at de fleste kan gjøre feil i trafikken, men ikke alle er like "samvittighetsfulle" sier min psykiater, som dessuten, vet alt, altså har alle detaljer i saken.

Jeg ønsket å miste sertifikatet etter nesten-ulykken, men da stopper vårt liv og min mulighet for utdanning, det er ikke mer å si om det. Min mann kan ikke kjøre me til Blindern.

Det er heller ikke enten eller, det er faktisk sånn at jeg stort sett er en god sjåfør, bedre enn mange fordi jeg liker bil og kjøreteknisk er jeg vist dyktig og mann får litt følelsen av "yrkes-sjåfør" i følge andre, men som sagt det er dager, situasjoner jeg ikke mestrer ønskelig og det hadde lettet veldig å slippe å kjøre på de mst stressende tidene på dagen.

Det er alt.

Skrevet

Hei!

Ja det tror jeg du har rett i for det er litt ulogisk at et barn med asperger får innvilget og et annet med samme problematikk får det ikke.

Det virker litt tilfeldig, men jeg orker ikke gjøre mere med det, hvor mange arbeidstimer skal man bruke på sånt!

Skrevet

Hei!

Jeg liker ikke sånne overdrivelser!

Gjest ingen nick
Skrevet

Hmm - jeg har også dager hvor bilen bare må stå parkert fordi jeg er sliten. Dager jeg ikke kjører i Oslo fordi jeg er i overkant stressa. Jeg har ikke AS, men likevel har jeg også dager/perioder vi må ty til buss eller bekjente med bil.

Jeg tenker at når du på den ene siden anser deg selv som en god sjåfør, men på den andre siden søker TT-kort, blir det unektelig et sprik som jeg (som etterhvert kjenner deg litt) ikke helt får til å henge sammen. Hvordan skal da helse- og velferdsetaten skjønne det?

Jeg setter ikke i tvil ditt behov for alternativ transport på dårlige dager. Jeg vil imidlertid råde deg til enten å begrunne søknaden din mer utfyllende eller vurdere om det finnes andre løsninger.

Jeg begriper ikke at du trenger å parkere på HCplass, det er forbeholdt for personer med ulike bevegelseshemninger og det har du jo ikke. At du blir stresset tyder på at du bør la være å kjøre bil, det er ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil.

Skrevet

Hvis du vet at andre med AS har fått tillatelse til å parkere på HC-plass, tror jeg du også kan få det hvis du skriver søknaden tydeligere. Ikke bruk for mange ord, og skriv bare hvorfor du har behovet. Kan ikke psykiateren din hjelpe deg med å begrunne behovet? Jeg trodde man uansett måtte ha legeerklæring for å dokumentere behovet?

Skrevet

Jeg begriper ikke at du trenger å parkere på HCplass, det er forbeholdt for personer med ulike bevegelseshemninger og det har du jo ikke. At du blir stresset tyder på at du bør la være å kjøre bil, det er ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil.

Hei!

Der tar du feil!

Loven sier noe helt annet! Les den før du uttaler deg!

Den sier at den IKKE bare gjelder for bevegelseshemmede, det er vel derfor andre enn de som har problemer i gangapparatet får en slik tillatelse.

Skrevet

Hvis du vet at andre med AS har fått tillatelse til å parkere på HC-plass, tror jeg du også kan få det hvis du skriver søknaden tydeligere. Ikke bruk for mange ord, og skriv bare hvorfor du har behovet. Kan ikke psykiateren din hjelpe deg med å begrunne behovet? Jeg trodde man uansett måtte ha legeerklæring for å dokumentere behovet?

Hei!

Jo mange har skrevet mange begrunnelser, også min psykiater fordi jeg på mange måter trenger det fordi jeg blir så lett stresset når jeg må kjøre rundt og rundt, mer stresset enn andre og ikke nødvendigvis så tydelig heller for de som ikke kjenner meg.

Det er noen som har skrevet denne søknaden, påklaget osv, jeg hadde aldri orket det uten all den hjelpen personen har gitt meg. Sette seg inn i alle slike lover er ikke så lett for meg og ikke noen interesse jeg har på en måte.

Skrevet

Hei!

Det er klaget på avslaget for 3 eller 4 gang, men jeg blir sliten av å tenke på sånt.

Det er noen snille mennesker som syns det er feil at jeg ikke får dette og de skal vist ta saken videre og evt. til rettsvesenet, så du skjønner jeg har ganske mange snille mennesker rundt meg:)

Egentlig oppfyller jeg vilkårene, men Parkeringsetaten liker vist å bruke tid og mange mennesker på å gi avslag, de har på sett og vis selv bestemt seg kan det se ut som, jeg får se hvem som vinner da.

Men var jeg alene ville jeg ikke orket å kjempe sånn, jeg er avhengig av disse snille menneskene som kjemper for oss.

Slik at jeg skjønner godt at de fleste ikke orker.

Skrevet

Hei!

Det er klaget på avslaget for 3 eller 4 gang, men jeg blir sliten av å tenke på sånt.

Det er noen snille mennesker som syns det er feil at jeg ikke får dette og de skal vist ta saken videre og evt. til rettsvesenet, så du skjønner jeg har ganske mange snille mennesker rundt meg:)

Egentlig oppfyller jeg vilkårene, men Parkeringsetaten liker vist å bruke tid og mange mennesker på å gi avslag, de har på sett og vis selv bestemt seg kan det se ut som, jeg får se hvem som vinner da.

Men var jeg alene ville jeg ikke orket å kjempe sånn, jeg er avhengig av disse snille menneskene som kjemper for oss.

Slik at jeg skjønner godt at de fleste ikke orker.

''Egentlig oppfyller jeg vilkårene, men Parkeringsetaten liker vist å bruke tid og mange mennesker på å gi avslag, de har på sett og vis selv bestemt seg kan det se ut som, jeg får se hvem som vinner da.

''

Ja, det er noen offentlige instanser som aldri vil gi seg... Lykke til, i hvert fall!

Gjest ingen nick
Skrevet

Hei!

Der tar du feil!

Loven sier noe helt annet! Les den før du uttaler deg!

Den sier at den IKKE bare gjelder for bevegelseshemmede, det er vel derfor andre enn de som har problemer i gangapparatet får en slik tillatelse.

Det heter egentlig "Parkeringskort for forflytningshemmet" og et kriterium er at en kan dokumentere at en ikke kan gå, eller har store vanskeligheter med å bevege seg over en viss avstand.

Veiledningen for Oslo kommune finnes her:

http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/getfile.php/trafikketaten%20%28TET%29/Internett%20%28TET%29/Dokumenter/Publikasjoner/HC%20parkering%20januar%202009.pdf

Gjest ingen nick
Skrevet

Hei!

Jo mange har skrevet mange begrunnelser, også min psykiater fordi jeg på mange måter trenger det fordi jeg blir så lett stresset når jeg må kjøre rundt og rundt, mer stresset enn andre og ikke nødvendigvis så tydelig heller for de som ikke kjenner meg.

Det er noen som har skrevet denne søknaden, påklaget osv, jeg hadde aldri orket det uten all den hjelpen personen har gitt meg. Sette seg inn i alle slike lover er ikke så lett for meg og ikke noen interesse jeg har på en måte.

Det er mye vanskeligere å finne HC P-plasser enn vanlige parkeringsplasser.

Hvis så lite stresser deg opp i trafikken, synes jeg du bør la være å kjøre bil.

Gjest stresshåndtering
Skrevet

Hvis så lite stresser deg opp i trafikken, synes jeg du bør la være å kjøre bil.

Jeg er egentlig enig med deg. Jeg får lett utløst migrene av stress, jeg sier ikke at det er sammenlignbart men det er ganger da jeg virkelig ønsker at jeg fant plass raskere, for jeg får lettere anfall av stress. Dette gjør at jeg tilpasser når jeg kjører bil. Men ville ikke tenkt på det som grunn for å søke om plass.

Stress kan føre til så magt. Det er poenget mitt.

Gjest Hulderen
Skrevet

Helt enig. En person som ikke takler å kjøre i trafikken, bør miste lappen, ikke få HC-parkering!

Så få HC-plasser som det er, så skal de forbeholdes de som har problemer med å bevege seg, ikke deles ut til kreti og pleti.

Skrevet

Men har du så stor bil at du trenger ekstra stor plass? Jeg har en Mercedes med heis bak og trenger nesten større plass enn HC plassene for å få parkert og da er det surt når noen med liten bil tar de plassene. Jeg har ingen mulighet til å parkere på vanlige plasser. Og regelen er vel at hvis du kan gå lenger enn 100 meter så trenger du ikke parkeringsplass for bevegelseshemmede. Naboen med MS får ikke enda hun nesten ikke kan gå lenger, kun med høy gåstol og et kort stykke

Dessuten er det som det skrives nedover her at det er verre å finne ledige HC-plasser enn vanlige plasser, men jeg skjønner at folk synes det er greit å slippe og betale for å parkere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...