Gå til innhold

20 mg cipralex, for mye?

Anbefalte innlegg

Gjest novembernissen
Skrevet

Jeg tror jeg er deprimert og ringte lege for å høre om jeg kunne ta mer medisin. Tar 15 mg cipralex, Fikk svar at jeg kunne øke til 20 mg. Nå lurer jeg på om det for mye medisin? Er det en vanlig dose. Før gikk jeg bare på 10 mg.

(Tar i tilllegg 200 mg seroquel).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først ringer du legen for å spørre om du kan ta mer, så sier legen at du kan ta mer. Så spør du her om du kan ta mer?

Hva venter du på?

Cipralex 20mg er helt trygt.

Gjest novembernissen
Skrevet

Først ringer du legen for å spørre om du kan ta mer, så sier legen at du kan ta mer. Så spør du her om du kan ta mer?

Hva venter du på?

Cipralex 20mg er helt trygt.

Hvorfor er du så uhyggelig?

Skrevet

Hvorfor er du så uhyggelig?

Jeg kun påpeker uhensiktsmessig hjelpsøking. Når du konsulterer fastlegen din, skal du selvsagt følge hennes råd, ikke legge det ut til "avstemmming"/vurdering av legpersoner som verken kjenner deg eller din sykehistorie.

Gjest novembernissen
Skrevet

Jeg kun påpeker uhensiktsmessig hjelpsøking. Når du konsulterer fastlegen din, skal du selvsagt følge hennes råd, ikke legge det ut til "avstemmming"/vurdering av legpersoner som verken kjenner deg eller din sykehistorie.

Hvis du ikke kan svare meg på en normalt vennlig måte, vennligst la vær.

Du gjør meg vondt.

Skrevet

Du gjør meg vondt.

Hvis du ikke liker noe må du forandre det. Hvis du ikke kan forandre det, må du endre oppfatningen din!

Tenk over denne :)

Gjest synes jeg
Skrevet

Du gjør meg vondt.

Nå overreagerer du.

Gjest novembernissen
Skrevet

Hvis du ikke liker noe må du forandre det. Hvis du ikke kan forandre det, må du endre oppfatningen din!

Tenk over denne :)

Jeg stiller et spørsmål og forventer et normalt høflig svar, ikke et svar som sier "Det var et dumt spørsmål".

Tenk over det.

Gjest novembernissen
Skrevet

Nå overreagerer du.

Jeg ble lei meg fordi jeg fikk et uvennlig svar.

Skrevet

Jeg stiller et spørsmål og forventer et normalt høflig svar, ikke et svar som sier "Det var et dumt spørsmål".

Tenk over det.

Han sier vel ikke at spørsmålet er dumt, men han påpeker at han ikke kan "overprøve" din lege som jo kjenner deg og din sykehistorie. Saklig og greit, spør du meg.

Gjest novembernisse
Skrevet

Han sier vel ikke at spørsmålet er dumt, men han påpeker at han ikke kan "overprøve" din lege som jo kjenner deg og din sykehistorie. Saklig og greit, spør du meg.

Jeg følte meg dum og er lei meg.

Skrevet

Jeg følte meg dum og er lei meg.

Det skal du ikke gjøre. Dette var bare en liten filleting. Se på verden i perpektiv så finner du mange større problemer. Gå videre og ikke snu deg tilbake :-). Hvis du fortsatt lurer på om du kan ta 20 mg cipralex så kan du jo stille spørsmålet en gang til, hehe.

Gjest novembernissen
Skrevet

Det skal du ikke gjøre. Dette var bare en liten filleting. Se på verden i perpektiv så finner du mange større problemer. Gå videre og ikke snu deg tilbake :-). Hvis du fortsatt lurer på om du kan ta 20 mg cipralex så kan du jo stille spørsmålet en gang til, hehe.

Jeg er lei meg.

Skrevet

Jeg er lei meg.

Da får du begynne å ta den cipralexen din i riktig dosering, så går dette sikkert over om en 14 dagers tid :_). Hvor lenge har du tenkt å være lei deg?

Skrevet

Tenk over det.

Spørsmålet er ikke dumt. Adferden er uhensiktsmessig.

Hvis du spør en ekspert om råd, i dette tilfellet en lege, er det uhensiktsmessig å be totalt ukjente legfolk som overhode ikke kjenner deg/saken, om å overprøve ekspertens vurderinger.

Jeg sier til mine pasienter at det er helt frivillig å gå hos meg. Skal de imidlertid gå hos meg, forventer jeg at de følger mine anbefalinger. Hvis de ikke har tillit til mine anbefalinger, hvorfor skal de da søke råd hos meg?

Skrevet

Jeg er lei meg.

Jeg hadde nok også blitt lei meg, men jeg tror dette også er noe vi må lære å takle uten å la det bli et problem for oss. Vi er nok begge veldig sårbare og tar ting som personlige nederlag. Se på det som trening til å takle svar som ikke er slik du ønsker. Jeg har mange ganger blitt lei meg av svar jeg har hatt fra brukerne her, men har nok blitt litt bedre etter å ha vært en del på forumet

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hvorfor spurte du her i det hele tatt? Hvorfor klarte du ikke stole på svaret fra fastlegen, siden du spurte denne først?

Nei, dette er ikke et uvennlig spørsmål, men saklig nysgjerrighet på grunnlag av tråden som har oppstått her ;-)

Skrevet

Jeg synes ikke NHD var uvennlig. Han bare påpeker det faktum at du spurte legen om et svar, fikk svar og så stiller du spørsmål ved det svaret.

Du ber oss på DOL, som ikke kjenner deg, om å bedømme noe vi ikke kan bedømme.

Skrevet

''Jeg kun påpeker uhensiktsmessig hjelpsøking. Når du konsulterer fastlegen din, skal du selvsagt følge hennes råd, ikke legge det ut til "avstemmming"/vurdering av legpersoner som verken kjenner deg eller din sykehistorie.

''

Svært mange av dols brukere vil jo nettopp velge å be om en form for second opinion her mht medisinering. Jeg kan ikke se at novembernissens spørsmål skiller seg fra mange av de andre spørsmålene vedr. medikamenter her på psykiatriforumet. Hun var vel neppe ute etter noen form for avstemning blant legpersoner, men et kvalifisert synspunkt fra deg som psykiater mht hvorvidt 20 mg cipralex var en fornuftig dose eller ikke.

Dersom hun har henvendt seg til enten fastlege eller dps pr telefon, så besvares jo av og til spørsmål svært raskt og av og til også ganske overfladisk. Hvis hun da i tillegg har det ekstra vanskelig akkurat nå, så er det kanskje ikke så rart om hun også ble tvilende til om den beskjeden hun hadde fått pr telefon innebar et godt råd.

Skrevet

Jeg synes ikke NHD var uvennlig. Han bare påpeker det faktum at du spurte legen om et svar, fikk svar og så stiller du spørsmål ved det svaret.

Du ber oss på DOL, som ikke kjenner deg, om å bedømme noe vi ikke kan bedømme.

''Du ber oss på DOL, som ikke kjenner deg, om å bedømme noe vi ikke kan bedømme.

''

Jeg mener det er vesentlig mer nærliggende å oppfatte spørsmålet som at hun lurer på om nhd mener at 20 mg cipralex er en adekvat dose eller ikke.

Vi kan godt mene at folk bør stole på sine fastleger eller spesialister, men i såfall er det svært få spørsmål her på psykiatriforumet som det er noen grunn til at en fagperson svarer på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...