Gå til innhold

20 mg cipralex, for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Du ber oss på DOL, som ikke kjenner deg, om å bedømme noe vi ikke kan bedømme.

''

Jeg mener det er vesentlig mer nærliggende å oppfatte spørsmålet som at hun lurer på om nhd mener at 20 mg cipralex er en adekvat dose eller ikke.

Vi kan godt mene at folk bør stole på sine fastleger eller spesialister, men i såfall er det svært få spørsmål her på psykiatriforumet som det er noen grunn til at en fagperson svarer på.

Med så mangelfull kunnskap om SSRI de fleste fastleger har, ser jeg ingen grunn til å ikke søke råd her.

Skrevet

Hvorfor spurte du her i det hele tatt? Hvorfor klarte du ikke stole på svaret fra fastlegen, siden du spurte denne først?

Nei, dette er ikke et uvennlig spørsmål, men saklig nysgjerrighet på grunnlag av tråden som har oppstått her ;-)

''Hvorfor spurte du her i det hele tatt? Hvorfor klarte du ikke stole på svaret fra fastlegen, siden du spurte denne først?

''

Svært mange mennesker anser det som fornuftig å dobbeltsjekke informasjon gitt av travle leger. Ikke så rent sjelden kan det vise seg fornuftig.

Skrevet

Jeg kan svare deg helt direkte. 20mg er en helt trygg dose. Jeg har selv brukt så mye for noen år siden - uten en eneste bivirkning. Det er for de fleste helt ufarlig, legen din ville ikke satt deg på Cipralex om det var noen risiko for å ta det.

Ta foreskrevet dose - så håper jeg du blir bedre av depresjonen!

Skrevet

Jeg følte meg dum og er lei meg.

Jeg forstår deg godt, og håper at du klarer å legge dette fra deg nå.

Min erfaring er at det ofte kan være klokt å be om en second opinion. Som frosken påpeker hender det at fastlegen er litt i overkant rask og overfladisk.

Selv ble jeg av min fastlege oppfordret til å gå med antipsykotikum i lommen og ta dem når jeg måtte kjenne opptakten til symptomer, litt som ved hodepine, altså ikke på fast basis.

Ved en tilfeldighet fikk jeg diskutert dette med en venn som reagerte veldig på dette rådet og ba meg om å få en second opinion.

Ved å få en second opinion begynte jeg å ta medisinene fast og jevnt og ikke etter innfallsmetoden.

Grunnen til at jeg skriver dette er også for å si at jeg ikke syntes du har vært teit eller dum i denne tråden. Jeg håper at du finner ut av hva som er riktig medisinering for deg, og at du kan føle deg trygg på at du har fått kvalifiserte råd.

Beste hilsener fra

Gjest uenig med nhd og andre
Skrevet

''Du ber oss på DOL, som ikke kjenner deg, om å bedømme noe vi ikke kan bedømme.

''

Jeg mener det er vesentlig mer nærliggende å oppfatte spørsmålet som at hun lurer på om nhd mener at 20 mg cipralex er en adekvat dose eller ikke.

Vi kan godt mene at folk bør stole på sine fastleger eller spesialister, men i såfall er det svært få spørsmål her på psykiatriforumet som det er noen grunn til at en fagperson svarer på.

"Vi kan godt mene at folk bør stole på sine fastleger eller spesialister, men i såfall er det svært få spørsmål her på psykiatriforumet som det er noen grunn til at en fagperson svarer på."

Enig.

Gjest uenig med nhd og andre
Skrevet

''Jeg kun påpeker uhensiktsmessig hjelpsøking. Når du konsulterer fastlegen din, skal du selvsagt følge hennes råd, ikke legge det ut til "avstemmming"/vurdering av legpersoner som verken kjenner deg eller din sykehistorie.

''

Svært mange av dols brukere vil jo nettopp velge å be om en form for second opinion her mht medisinering. Jeg kan ikke se at novembernissens spørsmål skiller seg fra mange av de andre spørsmålene vedr. medikamenter her på psykiatriforumet. Hun var vel neppe ute etter noen form for avstemning blant legpersoner, men et kvalifisert synspunkt fra deg som psykiater mht hvorvidt 20 mg cipralex var en fornuftig dose eller ikke.

Dersom hun har henvendt seg til enten fastlege eller dps pr telefon, så besvares jo av og til spørsmål svært raskt og av og til også ganske overfladisk. Hvis hun da i tillegg har det ekstra vanskelig akkurat nå, så er det kanskje ikke så rart om hun også ble tvilende til om den beskjeden hun hadde fått pr telefon innebar et godt råd.

Applaus!!!

Skrevet

''

Jeg ser den. Jeg mener likevel at vi ikke kan sitter her og så at 15 mg er for lite og 20 mg er for mye uten at vi kjenner vedkommendes medisinske historie.

Og hovedpoenget mitt var at NHD ikke hadde svart uvennlig :)

Gjest novembernissen
Skrevet

Jeg forstår deg godt, og håper at du klarer å legge dette fra deg nå.

Min erfaring er at det ofte kan være klokt å be om en second opinion. Som frosken påpeker hender det at fastlegen er litt i overkant rask og overfladisk.

Selv ble jeg av min fastlege oppfordret til å gå med antipsykotikum i lommen og ta dem når jeg måtte kjenne opptakten til symptomer, litt som ved hodepine, altså ikke på fast basis.

Ved en tilfeldighet fikk jeg diskutert dette med en venn som reagerte veldig på dette rådet og ba meg om å få en second opinion.

Ved å få en second opinion begynte jeg å ta medisinene fast og jevnt og ikke etter innfallsmetoden.

Grunnen til at jeg skriver dette er også for å si at jeg ikke syntes du har vært teit eller dum i denne tråden. Jeg håper at du finner ut av hva som er riktig medisinering for deg, og at du kan føle deg trygg på at du har fått kvalifiserte råd.

Beste hilsener fra

Hei:-)

Tusen takk for hyggelig svar:-) Det føltes godt. Jeg snakket kort med lege som var vikar for den vanlige legen min som er borte en periode, og ble usikker etterpå. Hadde ikke forventet å bli møtt slik jeg ble her. Hadde en dårlig dag, og den ble ikke bedre av å henvende meg her akkurat. Men fint at noen tør å gå mot strømmen og svare på en ok måte:-)

Håper du får en bra uke!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...