Gå til innhold

Nytte av innleggelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Orker ingenting
Skrevet

Har som jeg har skrevet her tidligere sluttet på medisiner, men nå skulle de diskuteres i et fageam ved sykehuset. De siste ukene er det som jeg er på vei rett i grøfta. Trist, utrolig tiltaksløs, blir irritert når jeg får besøk fordi jeg vil bare være alene. Har så og si gitt opp den lille praksisjobben jeg hadde. Greier ikke konsentrere meg. Sover dårlig, sterk angst om natten. Drikker mer igjen...

Er redd det skal gå skikkelig på tryne der jeg blir mer desperat og selvdestruktiv. Har vært psykotisk, men det er over et år siden. Har det med å måtte psyke meg opp i timesvis hver dag for små oppgaver som er gjort på 5 minutt. Trenger noen som kan dra meg med å aktiviteter. Jeg trenger å få tilbake gnisten enten med eller uten medisiner....

Skal på poliklinikken i morgen. Er der ca. en gang i uken, men i det store og hele er det begrenset hvor mye støtte en kan søke der på så lite tid... På den andre siden. Sykehusene er overbelastet av syke allerede. Stort press på avdelingene... Kanskje er jeg slik fordi jeg nesten ikke får i meg næring på grunn av spisevegring. Har underspist i tre år... og vet ikke hvor lenge en kan fungere med stadig næringsunderskudd. Har også vært innlagt for rusproblematikk, og hver kveld er en innvendig kamp mellom suget og fornuften. En ny innleggelse på en klinikk er under planlegging, men det tar gjerne flere måneder før en får plass.... Å jeg liker ikke at klinikken er 30 mil hjemmenifra... Har dyr som jeg kommer til å bekymre meg for hver eneste dag...

Når en ligger i en sump og ikke kommer seg opp, kan da en innleggelse hjelpe? Eller må jeg drukne før jeg er "syk nok" til å ta opp en plass på galehuset?

Skrevet

''Når en ligger i en sump og ikke kommer seg opp, kan da en innleggelse hjelpe? Eller må jeg drukne før jeg er "syk nok" til å ta opp en plass på galehuset?''

Høres ut som du er klar for en innleggelse, og hvis ikke det er plass til deg er det rart. Du er jo skikkelig syk.

Skrevet

Ulempen med akutten på psykehusene er at det er veldig lite som skjer der, og man må ofte forholde seg til mennesker som blir slitsomme pga. sin psykdom.

Du har det helt uten tvil helt jævlig nå, men jeg har liten tro på at akuttinnleggelse vil hjelpe deg. Da må du i så fall raskt over på en post hvor det er fokus på aktivisering. Å sitte stille, synke ned i møkka og forsøke å tynne den ut med alkohol setter bare i gang en vond sirkel som drar en enda mer ned. Når du har "tynna ut" gjørma nok, synker du raskere. Her tror jeg ikke noe annet enn å komme seg ut, presse seg til å gjøre på noe - du trenger ikke gå til nordpolen! Snakk med poliklinikken om de kjenner til noe som kan gi deg litt drahjelp. Kom deg ut i dagen, få litt lys i fjeset - bor du i nærheten av en park eller et turområde - bruk mulighetene! Hva liker du egentlig å gjøre på? Kanskje du skal prøve å gjøre det selv om det er forbanna vanskelig? Jeg har selv blitt overrasket positivt, men det tar tid før det kommer.

Hva hjelper når de vanskelige tankene kommer over deg? Dumt spørsmål kanskje, men jeg tror de fleste har et svar selv om det kan sitte langt inne. Jeg liker å skrive. Noen ganger går jeg ut på kafe, kjøper meg noe kaffe-stell og skriver ivei. Det gir meg følelsen av distanse fra hjemmet hvor det tenkes for mye. Noen du kan ringe? Det hjelper å snakke og. Kirkens SOS eller Mental helses hjelpetlf er å anbefale. Jeg har selv best erfaring med førstnevnte - mindre opptatt/kø. Man trenger ikke være kristen for å ringe dit.

Det er klart at underernæring kan få skumle konsekvenser. Nå vet jeg ikke hvor alvorlig det er for deg, men dersom dette er ille og du ikke får til å gjøre noe med det - KAN det være grunnlag for innleggelse. Likevel tror jeg du skal satse på å ta den innleggelsen som blir planlagt spesielt for deg og dine behov. En akuttinnleggelse er som regel bare ren brannslukking om man er heldig. De eneste som kan vurdere dette for deg er behandlerne dine.

Gjest orker ingenting
Skrevet

''Når en ligger i en sump og ikke kommer seg opp, kan da en innleggelse hjelpe? Eller må jeg drukne før jeg er "syk nok" til å ta opp en plass på galehuset?''

Høres ut som du er klar for en innleggelse, og hvis ikke det er plass til deg er det rart. Du er jo skikkelig syk.

takk for svar. Har faktisk ommøblert på soverommet i kveld og da fårt gjort noe foruftig i dag også. Tenkt på å gjøre det hele uken...

Akuttavdelingen er bare å glemme. Som dere sier er det svært tøft å være der og null aktivitet og bare utenlandske leger. Har allid blitt sendt til den samme plassen, men tror det er en annen avdeling som er langt bedre. Slik jeg har forstått er det åpen avdeling, friskere folk tror jeg og langt mer aktiviteter og bedre behandlingsopplegg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er sikker på at det avgjørende for deg er medisineringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...