Gå til innhold

Stress = angst = mulige stoffskifte problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan stress lede til angst som igjen gjør at f.eks. binyrer og kjertler påvirkes over tid på en slik måte at det leder til kroniske stoffskifte-/ hormonelle problemer?

Vil således SSRI kunne fungere som "forebyggende" for de som har lav stressterskel og som påvirkes betydelig og blir stresset av "daglige" gjøremål?

Skrevet

SSRI kan i seg selv gi problemer med stoffskiftet, så det blir i så tilfelle trolig mer riktig å gå for å senke stress på annen måte.

Skrevet

Med sterke angstplager og stoffskifteprøver, vil du så godt som utelukket det hele. Angstproblemer har svært klare symptomer som anspenthet, hjertebank, vanskeligheter med å kontrollere puasten, sterkt desperasjon og vanskelig for å skjøenne at det finnes hjelp.

Nettopp det at ting kan ligne hverandre gjør dette litt til en tålmodighetsprøve, så jeg vil anbefale at legen din rekvirerer prøver så du kan komme å ta de tidlig på dag på fastende hjerte. Alt fra blodsukker, kolesteroler, salter, stoffskiftehormoner osv. Også serumkonsentrasjon ift psykisk dosering. Jeg kunne prøve å forklare her, men jeg anbefaler heller en tur til fastlegen. Skriv ned alt du lurer på, og føler er ubehagelig.

Skrevet

Med sterke angstplager og stoffskifteprøver, vil du så godt som utelukket det hele. Angstproblemer har svært klare symptomer som anspenthet, hjertebank, vanskeligheter med å kontrollere puasten, sterkt desperasjon og vanskelig for å skjøenne at det finnes hjelp.

Nettopp det at ting kan ligne hverandre gjør dette litt til en tålmodighetsprøve, så jeg vil anbefale at legen din rekvirerer prøver så du kan komme å ta de tidlig på dag på fastende hjerte. Alt fra blodsukker, kolesteroler, salter, stoffskiftehormoner osv. Også serumkonsentrasjon ift psykisk dosering. Jeg kunne prøve å forklare her, men jeg anbefaler heller en tur til fastlegen. Skriv ned alt du lurer på, og føler er ubehagelig.

Hei,

Jeg ser hva du mener.

For å være mer konkret; Kan stress (uten stoffskifteproblemer) over tid gi kroppen så mange fysiske påkjenninger (økt kortisolnivå etc) at det utvikles forstyrringer i stoffskiftet?

I mitt tilfelle kan jeg føle spenning og stress og kanskje angst samtidig som pulsen er 50 og blodtrykket er OK.. jeg har sjekket stoffskiftet for 5-6 år siden ved en blodprøve. Det fikk jeg beskjed om var OK.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...