Gå til innhold

NHD: Litt nervøs for utslettet jeg har fått

Anbefalte innlegg

Gjest nervøs for utslett
Skrevet

Hei NHD Jeg har fått et utslett på håndleddet nå en uke etter at jeg startet på lamictal. Jeg pleier innimellom å få eksem på vinterstid så det kan godt være det er helt tilfeldig, men jeg blir så klart redd når jeg lesre i felleskatalogen og ser hva dette kan være tegn på. Utslettet startet som en tørr flekk, så klødde jeglitt, og nå er det rødt, og ca 1,5 cm i diameter og klør veldig. Bør jeg oppsøke lege øyeblikkelig? Må jeg slutte på Lamictal? Ringte psykiateren som skrev ut Lamictalm men han var sjuk idag.

Gjest nickitita
Skrevet

Hei. Ofte er det et helt annet utslett som oppstår uavhengig av lamictal. Likevel virker det som om leger er veldig redde for at det kan være det "farlige" utslettet". Jeg ble selv sendt til hudlege for å vurdere hva som var hva. Det viste seg å være ufarlig.

Jeg ville ha ringt legen, så får nå han avgjøre hva som videre skal skje med deg. Lykke til :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ligner det på vintereksemet ditt? Ja: Ingen grunn til bekymring.

Nei: La fastlegen se på det neste uke.

Gjest Stevens-Johnsons
Skrevet

Jeg måtte seponere pga. alvorlig utslett (med fare for Stevens-Johnsons syndrom). Hos meg utviklet det seg veldig raskt. Fra å bare føle meg litt "uggen" om kvelden, til å våkne opp neste morgen med rødflammete utslett over hele kroppen og høy feber. Kontaktet lege, som rekvirerte ambulanse til sykehuset umiddelbart. Føltes litt dramatisk der og da. Men etter vel et døgn med behandling med antihistaminer + intravenøs kortison var jeg såpass meg selv igjen at jeg kunne reise hjem:-) Så det var min historie...Men vet ikke om det arter seg likt hos alle, da.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg måtte seponere pga. alvorlig utslett (med fare for Stevens-Johnsons syndrom). Hos meg utviklet det seg veldig raskt. Fra å bare føle meg litt "uggen" om kvelden, til å våkne opp neste morgen med rødflammete utslett over hele kroppen og høy feber. Kontaktet lege, som rekvirerte ambulanse til sykehuset umiddelbart. Føltes litt dramatisk der og da. Men etter vel et døgn med behandling med antihistaminer + intravenøs kortison var jeg såpass meg selv igjen at jeg kunne reise hjem:-) Så det var min historie...Men vet ikke om det arter seg likt hos alle, da.

Det arter seg aldri likt hos alle.

Heldigvis er det slik i dette tilfellet at det er klart hyppigst med de bagatellmessige tilfellene, og så blir det sjeldnere jo alvorligere det er .

Gjest Stevens-Johnsons
Skrevet

Det arter seg aldri likt hos alle.

Heldigvis er det slik i dette tilfellet at det er klart hyppigst med de bagatellmessige tilfellene, og så blir det sjeldnere jo alvorligere det er .

Ja, psykiateren som skrev ut medisinen til meg sa også det. Jeg var visst den eneste pasienten h*n hadde hatt som hadde fått en så alvorlig reaksjon. Så jeg mente ikke å skremme noen her :-/ Det gikk jo veldig bra også, men jeg er litt lei for at jeg ikke tåler medisinen, ettersom jeg hadde stor tro på at den skulle hjelpe meg:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...