Gå til innhold

NHD: Schizofreni og hasj

Gjest diagnosen skremmer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om langvarig hasjrøyking kan utløse schizofreni? En tidligere bekjent av meg har kontaktet meg og fortalt at han er blitt diagnostisert som schizofren. Da jeg kjente vedkommende (3-4år siden) røykte han i perioder store mengder hasj. Det var i en av disse peridodene jeg bestemte meg for å bryte kontakten. Jeg orket ikke å forholde meg til en person i konstant hasjtåke. Som så mange andre hasjrøykere forherliget han effekten av røykingen, følte at han ble mer kreativ osv. Han så ikke selv hvor apatisk han ble til ting rundt seg. Med tanke på hvor mye han i perioder røykte, er jeg ikke overrasket når jeg nå har fått vite at han har hatt psykotiske episoder.

Jeg har lest litt på nettet om schizofreni, og ser at de såkalte negative symptomene er slåede like den effekten hasjrøyking gir. Er det mulig at diagnosen er blitt stilt på feil grunnlag? Eller er det slik at langvarig hasjrøyking på sikt kan utløse schizofreni?

Det andre spørsmålet er hvordan man skal forholde seg til en schizofren person? Vedkommende har falt utenfor arbeidslivet og mistet mye av kontaktnettet sitt. Han sitter mye hjemme for seg selv. Jeg har ikke lyst til å være en av dem som snur ham ryggen, men samtidig er jeg skremt av diagnosen. Jeg er livredd for psykotiske episoder... Er dette helt hysterisk av meg? Vil man merke når en person er i ferd med å bli psykotisk og ha mulighet til å trekke seg unna, eller kommer det mer brått på? Skammer med litt for å være redd en person jeg tidligere kjente godt og stolte på, men må innrømme at dette skremmer meg litt...

Skrevet

Mener også at narkotika, bl.a. hasj, kan utløse psykoser og schizofreni.

Du behøver ikke å være redd en som er schizofren. De fleste er gode mennesker, og hos de fleste vil du merke når de er i psykose. Du kan kanskje snakke med pårørende av vennen din, for å forhøre deg om hvordan han er når han er i psykose. Blir han farlig, så forholder du deg til det, og besøke ham ikke når han er i psykose.

Slik jeg har opplevd schizofrene så blir de tiltagende virkelighetsfjerne. Det vil si at de ser/hører ting vi ikke ser/hører. Det kan være skremmende ting, og de blir gjerne mer urolige og ha uvante følelseutbrudd.

De schizofrene jeg har opplevd føler det beroligende å ha noen sammen med seg. Man behøver ikke nødvendigvis å si så mye. Kanskje bare spille kort?

Skrevet

Du behøver ikke å være redd en som er schizofren. De fleste er gode mennesker, og hos de fleste vil du merke når de er i psykose. Du kan kanskje snakke med pårørende av vennen din, for å forhøre deg om hvordan han er når han er i psykose. Blir han farlig, så forholder du deg til det, og besøke ham ikke når han er i psykose.

Slik jeg har opplevd schizofrene så blir de tiltagende virkelighetsfjerne. Det vil si at de ser/hører ting vi ikke ser/hører. Det kan være skremmende ting, og de blir gjerne mer urolige og ha uvante følelseutbrudd.

De schizofrene jeg har opplevd føler det beroligende å ha noen sammen med seg. Man behøver ikke nødvendigvis å si så mye. Kanskje bare spille kort?

Skrevet

Skrevet

Etter meg bekjent, kan hasj utløse schizofreni.

En kjenning av meg som røkte mye hasj, fikk Schizofeni. Han tok selvmord.

Skrevet

Når jeg blir grensepsykotisk, gjentar jeg meg selv omigjen og omigjen.

Skrevet

Når jeg blir grensepsykotisk, gjentar jeg meg selv omigjen og omigjen.

LOL!!! Det var noe kluss med data'n, så det så ut som om innlegget ikke ble sendt. Og som den utålmodige personen jeg er, så trykket jeg flere ganger ;)

Skrevet

LOL!!! Det var noe kluss med data'n, så det så ut som om innlegget ikke ble sendt. Og som den utålmodige personen jeg er, så trykket jeg flere ganger ;)

:-) De fleste av oss har opplevd det der.

Skrevet

Selvmord?

Neinei - nå må du se på hvem jeg svarte. Det var jubalong70 som forklarte hvorfor innlegget hennes kom tre ganger.

Skrevet

Neinei - nå må du se på hvem jeg svarte. Det var jubalong70 som forklarte hvorfor innlegget hennes kom tre ganger.

OK

Gjest Hulderen
Skrevet

Mange synes hasj er så tøft. Det er det ikke.

Jeg kjenner ingen som syns hasj er tøft.

Skrevet

Jeg kjenner ingen som syns hasj er tøft.

Ikke jeg heller.....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er veldokumentert at hasjrøyking kan utløse schizofreni hos disponerte.

Psykotiske episoder oppstår ikke brått, med unntak av de rusutløste.

Det er helt ufarlig å omgåd personer med schizofreni, unntatt noen få og da når de er umedisinerte og ruset.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt ufarlig å omgåd personer med schizofreni, unntatt noen få og da når de er umedisinerte og ruset.

Skrevet

En kjenning av meg som røkte mye hasj, fikk Schizofeni. Han tok selvmord.

Huff da, leit å høre!

Skrevet

Takk for svar! Jeg er litt mindre redd for å omgås vedkommende nå :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...