Gå til innhold

Hvordan gå opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Gjest StuffIsMessedUp
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 16år som sliter veldig med å legge på meg. Jeg er 170cm høy og veier ca 46 kg. Jeg trener ingenting, men har tenkt til å begynne nå. Jeg har lenge prøvd å legge på meg, men uten resultat. Jeg har satt rundt 55kg som mitt mål. I det siste har jeg fått uregelmesig mensen og jeg begynner virkelig å bli bekymret. Foreldrene mine er sån supersunne og vi har fisk mindst tre ganger i uka. Jeg er ikke veldig fan av fisk og spiser da veldig lite. Jeg har tatt det opp med dem flere ganger og tilogmed skrevet en lang liste over middager jeg har lyst på, men de hører ikke på meg. Mange ganger får jeg også så dålig tid at jeg rett og slett glemmer å spise... Har dere noen tips til hvordan jeg kan legge på meg og kanskje få en bedre rutine? Kan det føre til varige skader å være så tynn over lengere tid (siden jeg nesten har mistet mensen)?

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

Ved å øke porsjonsstørrelsene vil det gradvis føre til at du kan spise mer uten du blir rullendes mett og uvel. Om annen middag enn fisk ikke er å oppdrive i huset så lag deg ostesmørbrød el. annet. Det hjelper heller ikke å hoppe over måltid. Ved å begynne å spise regelmessig vil du også kjenne sulten når det har gått for lang tid siden siste måltid.

Du er også så gammel at du kan lage din egen mat, om det foreldrene dine lager ikke frister. 46 kg er alt for lite for en jente på 1.70. Det er ikke skadelig å være trynn, men over tid kan du utvikle mangelsykdommer ved for lite næring. Tarmsystemet, bein og hjernen tørker ut. Hva med å få hjelp hos en helsesøster?

hvorfor skjer dette??
Skrevet

At du innimellom har så dårlig tid at du ikke rekker spise, skal du enkelt og greit bare endre på! Med en viss grad av struktur og planlegging (smøre mat på forhånd) rekker en å spise. Enkelte ting skal en prioritere!

Du må spise mer, men legg vekten på proteiner / fett og ikke karbohydrater. Egg, kylling, makrellboks etc er gode proteinkilder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...