Gå til innhold

Hvor psyk må en være for ECT-behandling?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolara
Skrevet

Må en være fryktelig deprimert for å prøve det?

Har det effekt på bipolare depresjoner?

Skrevet

Vet ikke hvordan det er rundt på de forskjellige der for tiden, men, ECT behandling vurderes ikke bare ut fra hvor syk en er.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det har effekt på bipolare depresjoner.

En må i hvert fall være moderat deprimert (MADRS > 21). Det er menge faktorer som tas i betraktning når en vurderer ECT.

Skrevet

Jeg har prøvd det, men var da veldig tungt inn i psykiastrien. Jeg fikk også tilbud om dette igjen for noen uker siden, men min erfaring er at dette kun hjelper for en liten periode, og jeg vil derfor ikke anbefale andre og gjøre dette.

Det høres så bra ut, men det er faktisk bivirkninger med denne behandlingen også. Ikke vurder det.

Gjest bipolara
Skrevet

Det har effekt på bipolare depresjoner.

En må i hvert fall være moderat deprimert (MADRS > 21). Det er menge faktorer som tas i betraktning når en vurderer ECT.

Har det noen betydning om en går på medisiner i tillegg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har det noen betydning om en går på medisiner i tillegg?

De fleste medisiner kan brukes samtidig med ECT.

Utilstrekkelig effekt av medisiner er en av de vanligste grunnene til bruk av ECT.

Gjest hold deg unna!
Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6783901

"Uppdrag granskning" ble sendt på Svensk TV1 8. august. Vet ikke om det er å finne noe sted. Husker ikke alle detaljer men de konkluderte med at man kunne få store, varige "bivirkninger" av ect. De fleste psykiatere sier at man kun får et kortvarig hukommelsestap, men jeg vet om flere som har fått slettet flere år av hukommelsen sin pga ect. Jeg kjenner ikke til mange psykiatere som er kritiske til ect, og de tviholder på at man aldri får varige hukommelsestap.

Heldigvis har Haukeland startet et forskningsprosjekt i fht ect og varig tap av hukommelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...