Gå til innhold

Rivotril mer vanedannede enn Sobril?

Anbefalte innlegg

Gjest Rivotril
Skrevet

Jeg har det veldig tøft psykiske nå med depresjoner og angst. Har likevel ting jeg må få gjort nå som å flytte og diverse møter med nav og andre ting. Rivotril fungerer raskere for meg enn Sobril. Hva er akseptabel bruk av Rivotril? og hva er ok bruk av Sobril?

Skrevet

De sier Rivotril er av de mer vanedannende.

Imidlertid er det veldig mange som bruker denne som beroligende fordi den virker raskere og holder lengre.

Adekvat bruk er ikke daglig bruk, men jeg TVILER på at du vil få problemer om du bruker et par doser i uka. Dette med avhengighet er svært individuelt og jeg tror innstilling har mye å si. Er man hundre prosent på at dette er noe man tar når man virkelig reelt har kraftig angst, ikke noe man tar fordi man er blitt glad i eventuelt opplevelse av rus - så tror jeg risikoen for å bli avhengig minsker. Samtidig skal man jo vite på hvilket stadie det er greit å bruke noe angstdempende. Mye angst kan man lære å leve med, men noen ganger kan man likevel trenge noe mot det. Jeg mener bare at det ikke er riktig å ta Rivotril hver gang man er urolig eller nervøs for noe. I alle fall ikke over noe tid. Da må det følges nøye opp av behandleren din.

Gjest Rivotril
Skrevet

Imidlertid er det veldig mange som bruker denne som beroligende fordi den virker raskere og holder lengre.

Adekvat bruk er ikke daglig bruk, men jeg TVILER på at du vil få problemer om du bruker et par doser i uka. Dette med avhengighet er svært individuelt og jeg tror innstilling har mye å si. Er man hundre prosent på at dette er noe man tar når man virkelig reelt har kraftig angst, ikke noe man tar fordi man er blitt glad i eventuelt opplevelse av rus - så tror jeg risikoen for å bli avhengig minsker. Samtidig skal man jo vite på hvilket stadie det er greit å bruke noe angstdempende. Mye angst kan man lære å leve med, men noen ganger kan man likevel trenge noe mot det. Jeg mener bare at det ikke er riktig å ta Rivotril hver gang man er urolig eller nervøs for noe. I alle fall ikke over noe tid. Da må det følges nøye opp av behandleren din.

Jeg er helt enig i tankegangen din. Jeg ønsker ikke medisinere meg mot alt jeg frykter eller alt jeg føler uro for i hverdagen. Er i en veldig stresset situasjon hvor jeg MÅ være fokusert og ikke bryte helt sammen. Det er i hvertfall snakk om to dager til uka. Vanskelig når jeg må være sammen med andre mennesker og det ikke er rom for å grine eller få panikk. Det er ikke i alle situasjoner det er rom for det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er helt enig i tankegangen din. Jeg ønsker ikke medisinere meg mot alt jeg frykter eller alt jeg føler uro for i hverdagen. Er i en veldig stresset situasjon hvor jeg MÅ være fokusert og ikke bryte helt sammen. Det er i hvertfall snakk om to dager til uka. Vanskelig når jeg må være sammen med andre mennesker og det ikke er rom for å grine eller få panikk. Det er ikke i alle situasjoner det er rom for det.

For to eller fem dager er det "ett fett".

Skrevet

Jeg tar rivotril ca hver 3dje dag, jeg føler meg litt avhengi. Det skummleste med rivotril er att den kommer i så store glass, og er relativt mye mere potente enn vival , sobril og den slags. Tar jeg 2-3 vival kjenner jeg ingen bedring. Men jeg har ikke økt rivotril dosen (2,5 mg) på flere år da, og får fortsatt virkning. Det er vel en dose som tilsvarer 5 vival.

Gjest Ingen fasit ?
Skrevet

Er bare litt nysgjerrig på dette med avhengighet og b-preparater. Når jeg leser beretninger om folk som har blitt avhengige snakker de hele tiden om fysiske symptomer ved seponering. Ikke psykisk avhengighet. Har ikke blitt helt klok på det der jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...