Gå til innhold

Har man ikke lovfestet krav på diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skriver jeg på vegne av noen jeg kjenner - fordi jeg føler en enorm frustrasjon på vedk sine vegne.

H'n fikk time på DPS for noen år siden, men før utredningen var ferdig skulle plutselig behandleren hn fikk slutte. Ingen konklusjon var tatt, men vedk. ble skrevet ut fra DPS tross anbefalinger fra avtroppende psykiater.

For en tid siden etter å ha kjempet med systemet, fikk vedk plass på DPS igjen. Nok en gang til en gjennomtrekkslege.. Denne tok vedk. på alvor, satte i gang målrettet utredning. Ennå ikke tatt konklusjon, min kjenning blir skrevet ut når legen slutter etter ei halv uke nå. Ingen diagnose. Hn får høre at "hadde jeg fortsatt her, så hadde du fåt fortsette hos meg." Samtidig blir hn fortalt at hn ikke vil komme til en annen behandler etter den nåværende slutter.

Vedkommende er selvsagt nå veldig fortvilet fordi det aldri kommer noen avklaring på problemene - Jeg VET at de er utover normalen, de er hemmende for hn i hverdagen.

Jeg trodde man faktisk hadde KRAV på en diagnose før utskriving av DPS???? Kan de bare herse med folk på en sånn måte?! Skal man være dømt til å havne hos behandlere som skal slutte så man ikke får videre hjelp? Dette henger seriøst ikke på greip! Jeg trodde om ikke annet at man skal ha fått en diagnose eller avkrefting av en klart framlagt! Jeg synes jo og det kan virke merkelig å gi en diagnose uten å sørge for videre oppfølging der det er nødvendig.

Aaaah jeg er bare så utrolig frustrert på denne personens vegne!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Enhver kontakt med spesialisthelsetjenesten (inkl DPS) skal avluttes med en epikrise som skal inneholde en diagnose. Pasienten skal også informeres om resultatet av utredningen.

Om så ikke er gjort i denne saken, er dette hårreisende malpraksis og bør meldes til Helsetilsynet v/Fylkeslegen.

Skrevet

Enhver kontakt med spesialisthelsetjenesten (inkl DPS) skal avluttes med en epikrise som skal inneholde en diagnose. Pasienten skal også informeres om resultatet av utredningen.

Om så ikke er gjort i denne saken, er dette hårreisende malpraksis og bør meldes til Helsetilsynet v/Fylkeslegen.

Gjelder dette også somatiske sykdommer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Gjelder dette også somatiske sykdommer?

Dette gjelder også somatiske sykdommer.

En svært sjelden gang greier en ikke stille en sikker diagnose. Da skal en grunngi hvorfor det er slik og vanligvis anbefale hvordan utredningen skal gå videre.

Skrevet

Dette gjelder også somatiske sykdommer.

En svært sjelden gang greier en ikke stille en sikker diagnose. Da skal en grunngi hvorfor det er slik og vanligvis anbefale hvordan utredningen skal gå videre.

Takk for svar. Jeg har prøvd å få en ordentlig diagnose i 41 år så da vet jeg kan pushe på med neste gang ;o)

Gjest akutt-team
Skrevet

Jeg har fått kontakt med dps via akutt-team. Via legevakt. Det er slik at jeg blir fulgt opp i tre uker. Og jeg forstår det slik at de da vil se på om det er noe mer de kan gjøre for meg, gruppe osv. Er det noen regler for denne kontakten jeg bør kjenne til?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...