Gå til innhold

Depresjon og behandling

Anbefalte innlegg

Gjest Sliter alene
Skrevet

Jeg er en kvinne i slutten av 30-årene som etter flere livskriser siste 7 år fikk diagnostisert en alvorlig depresjon hos kognitiv terapeut før sommeren. Jeg har gått gjennom en skilsmisse samt flere spontanaborter ganske langt ut i svangerskapene. Jeg begynte med samtaleterapi før sommeren, men etter to mnd ble jeg anbefalt å starte på Cipralex. Etter at jeg startet på det, følte jeg at "tåka" i hodet lettet, jeg beynte å finne meg selv igjen og klarte å begynne å prioritere valg samt se bekymringer og hindringer i hverdagen i sine rette proporsjoner. Nå var jeg hjemme i sv.sk. perm. ett år som gikk ut nå i september. Begynte deretter i ny jobb på en annen avdeling på sykehuset jeg har jobbet som sykepleier i over 10 år. Folk rundt meg var skeptisk til at jeg skulle begynne i full stilling igjen, men for meg var det viktig å få innspill som kunne ta oppmerksomheten bort fra mine egne selvmedlidende tanker. I starten har det kjentes riktig ut. Jeg har ikke gått i terapi siste halvannen mnd da jeg og terapeuten mente jeg skulle prøve uten. Men nå siste to uker sliter jeg igjen... Føler at hverdagsmaset tårner seg opp for meg: full jobb, syk unge første barnehageåret, selv gått og hanglet med forkjølelse siden september. Nå vet jeg ikke hva jeg burde gjøre! Bør jeg sykemelde meg? Har ikke lyst til det... Samboer mener jeg burde det. Er det normalt at en depresjon svinger slik, og kan jeg noensinne regne med å bli den sterke, jordnære jenta jeg var, den som taklet alt og aldri knakk sammen? Jeg frykter så veldig at jeg aldri blir frisk igjen, og jeg er så redd for hva dette kan bety for familien min. Er takknemlig for de råd du måtte ha!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør få en gradert sykemelding. Aktivitet og jobb er meget vikltig for å bli frisk av depresjon, men det må være i passe grad - ikke alt for mye.

Du bør dessuten få vurdert om medisineringen kan tilpasses bedre. Det er gode muligheter fo rat du blir som før igjen.

Lykke til :-)

Gjest gå ned i stilling
Skrevet

Du bør overveie å få en gradert sykemelding eller gå ned i stilling. Å jobbe 80 prosent, spesielt når du har små barn, kan gjøre underverker. Ikke gap over for mye med en gang, men aksepter heller din livssituasjon og vær fornøyd med den jobben du gjør. Det er ingen andre som har noe med hvor stor stillingsprosent du har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...