Gå til innhold

Hvilken diagnose har man da? NHD

Gjest lurer på noe om personlighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok en personlighetstest hos en ny psykolog her om dagen. Det var over 300 spm, men husker ikke hva testen heter. Ett av spørsmålene var om man hadde lånt penger av noen med den intensjon å ikke betale dem tilbake. Husker ikke ordrett, men det var noe sånt. Trodde ikke at det var en diagnose, trodde at det bare var ondskap? Hvilken diagnose får man dersom man svarer ja på dette?

Skrevet

Nå får man vel ikke en diagnose kun utfra svar på ett spørsmål alene, men utfra svarene på alle spørsmålene. Hvis flesteparten av svarene skulle samstemme med en spsifikk diagnose (eller flere) får man vel den/de diagnosen(e).

Svar man gir blir vel sett på som symptomer, og en opphopning av symptomer tilhørende en diagnose, gir diagnosen.

Klarer ikke å forklare meg godt nok, kanskje andre klarer det bedre.

Skrevet

Nå får man vel ikke en diagnose kun utfra svar på ett spørsmål alene, men utfra svarene på alle spørsmålene. Hvis flesteparten av svarene skulle samstemme med en spsifikk diagnose (eller flere) får man vel den/de diagnosen(e).

Svar man gir blir vel sett på som symptomer, og en opphopning av symptomer tilhørende en diagnose, gir diagnosen.

Syntes du forklarte det helt fint, jeg, determegdet- det var akkurat noe sånt jeg ville skrevet selv.

Ut fra 300 spørsmål stiller man ikke diagnose pga ett svar.

Skrevet

Akkurat dette har jeg skjønt. Skjønner jo at man ikke kan få en diagnose etter ett spørsmål.

Det jeg lurer på er hva slags personlighetsforstyrrelse dette kan være et tegn på. Om det er en spesiell som det kan tyde på eller om det er flere typer PF som har dette som "symptom".

Lurer liksom bare på i hvilken retning det peker liksom :)

Jeg krysset av på nei på dette spørsmålet altså. Ble bare veldig nysgjerrig ;)

Skrevet

Akkurat dette har jeg skjønt. Skjønner jo at man ikke kan få en diagnose etter ett spørsmål.

Det jeg lurer på er hva slags personlighetsforstyrrelse dette kan være et tegn på. Om det er en spesiell som det kan tyde på eller om det er flere typer PF som har dette som "symptom".

Lurer liksom bare på i hvilken retning det peker liksom :)

Jeg krysset av på nei på dette spørsmålet altså. Ble bare veldig nysgjerrig ;)

Jeg vil tro at et "ja" på et slikt spørsmål peker i retning av antisosial pf? Men jeg er ingen ekspert... ;-)

Skrevet

Syntes du forklarte det helt fint, jeg, determegdet- det var akkurat noe sånt jeg ville skrevet selv.

Ut fra 300 spørsmål stiller man ikke diagnose pga ett svar.

:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er et av de spørsmål som peker mot dyssosial pf.

Skrevet

Nå må ikke du røpe noe, folk kan jo lære seg å narre testene.

Skrevet

Takk! Jeg hadde en mistanke om at det hadde noe med antisosial/dyssosial (vet ikke forskjellen) eller at det hadde noe med narsissisisk PF å gjøre.

Kan slike personer noe for atferden sin? Kan de forandre seg uten at de ønsker det eller er de såpass syke at de ikke klarer det? Noe håp om bedring eller er slike personer slik hele livet?

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Dersom man stadig låner penger uten å noen planer om å betale tilbake vil disse svare ja på et slikt spørsmål?

Hadde jeg lånt penger uten noen intensjon om betale tilbake hadde jeg da virkelig ikke svart ja. Eller er det feks slik at de ikke ser noe galt i det og derfor fint kan svare ja?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...