Gå til innhold

Hvor skal jeg henvende meg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har skrevet til Psykolog Børge Holden ang. dette problemet med overdiagnostisering av asperger syndrom. Han ble takknemlig og skrev dette til meg, han ser problemet og holder foredrag om dette.

Det begynner å bli et stort problem for meg da jeg vil ha svar på hvorfor man nå ikke lenger vektlegger alt det man tidligere vektla. Nå dukker det stadig opp nye aspergere som verken virker spesielt autistiske eller som har det man før mente var et kjennetegn, særinteresser.

Hvorfor det plager meg:

Fordi når det oppdages en ny drapsmann med lite sosialt nettverk, med det de skriver høy IQ , så er det for tiden mistanke om asperger syndrom. Sjelden leser jeg at disse har særinteresser, de virker mere frustrerte på meg. Skulle man gå å drepe noen og ødelegge sine egne sjangser for å få være i fred med seg og sitt, det kunne aldri falt meg inn(eller andre jeg kjenner med AS). Dessuten jeg liker ikke blod, jeg hater blod og jeg liker ikke at mennesker skriker eller har det vondt. Dessuten virker det uaspergerisk å skulle ville komme så tett inn på et annet menneske som man må være for å drepe det.(Jeg tenker også da på alt det andre, bakterier, spytt, skrik, kvelningslyder m.m) (ja ja pistol muliggjør jo en avstand, men man vet jo at mennesker får vondt hvis de blir skutt..dessuten dør de og alt det uetiske ved det....)

Poenget mitt er bare at det er noe som ikke stemmer, jeg kjenner mange med asperger syndrom de er alle de mest hjelpsomme mennesker jeg kjenner, samt har høye verdier, dvs de lyver ikke like lett som andre, de er mer ærlige, de er gavmilde og sier sjelden nei til å hjelpe. Det finnes mange snille mennesker uten asperger syndrom også, men det er en enklere form for snillhet ofte den vi med asperger syndrom innehar, tror det har med at den ikke har noen baktanker eller planer bak seg, det er vanskelig å beskrive på noen linjer...Min mann har jo ikke AS og er i mitt hjerte det snilleste menneske i denne verden, samt så mange andre, men det er en enklere form for tanke bak snillheten og hjelpsomheten, men jeg klarer ikke å forklare det nå her så kort.....

Jeg så Viggo på Lørdag, det var en blid/sprudlende dame der som hadde Bipolar lidelse, jeg tenkte det er jammen fint når slike mennesker står frem da får man liksom et positivt bilde av diagnosen og bedre forståelse, skulle ønske det var noen slike som stod frem med nettopp diagnosen asperger syndrom.

Skrevet

''Fordi når det oppdages en ny drapsmann med lite sosialt nettverk, med det de skriver høy IQ , så er det for tiden mistanke om asperger syndrom.''

Hvilken kilde har du for dette?

Skrevet

''Fordi når det oppdages en ny drapsmann med lite sosialt nettverk, med det de skriver høy IQ , så er det for tiden mistanke om asperger syndrom.''

Hvilken kilde har du for dette?

Hei!

Kildene er det som media skriver om.

1) Drapsmannen til denne jenta som het Oda.

2) Nå skuddmannen i Malmø

3) En 2 barns far som bare gikk ut og drepe en tilfeldig mann med kniv for ikke så lenge siden på Østlandet tror jeg.

Og mange mange andre tilfeller.

Jeg har linkene om du trenger.

Skrevet

Hei!

Kildene er det som media skriver om.

1) Drapsmannen til denne jenta som het Oda.

2) Nå skuddmannen i Malmø

3) En 2 barns far som bare gikk ut og drepe en tilfeldig mann med kniv for ikke så lenge siden på Østlandet tror jeg.

Og mange mange andre tilfeller.

Jeg har linkene om du trenger.

Han i malmø hadde særintresser da, han hadde dilla på bass-gitarer.

Og han som drepte Oda, var vel bare i grenseland til å ha asperger?

Skrevet

Han i malmø hadde særintresser da, han hadde dilla på bass-gitarer.

Og han som drepte Oda, var vel bare i grenseland til å ha asperger?

Hei!

Jeg ser du har rett, han har kanskje asperger syndrom, kanskje.

vel, særinteressen var sykler og våpen ikke bassgitarer.

Det er bare jeg blir lei av stigmatiseringen av 10 000 mennesker i Norge, uskyldige barn og unge som blir stemplet som mennesker uten empati og følelser og det er feil, For mangel på følelser tror jeg er en annen diagnose, tror den heter Schizoid eller schizotyp...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...