Gå til innhold

Fysisk form og AP - NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest sliten i beina
Skrevet

Jeg brukte Zeldox tidligere og opplevde i den perioden at jeg fort ble "mør" i lårene og at pusten var dårligere på skogsturene mine. Går hver dag lange turer i høyt tempo på skogsstier hvor det er flere bratte stigninger. Sluttet med Zeldox og kreftene kom tilbake og pusten ble bedre.

Nå har jeg begynt med 10 mg Nozinan pr dag og opplever de samme problemene i forhold til den fysiske formen som jeg hadde ved bruk av Zeldox.

Nozinanen skal kun brukes i en periode så kan leve med det men lurer på om det finnes noe kunnskap rundt dette? Gjerne linker til artikler, men leser kun på norsk.

Er denne bivirkningen vanlig? Hva er det som gjør at medisinen påvirker kroppen på den måten?

Andre som har opplevd dette?

Skrevet

Jeg opplever akkurat det samme, og det har jeg opplevd på alle APer jeg har stått på - totalt 5 slag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sendt videre til en kollega som både er farmakolog og psykiater.

Skrevet

Her må jeg si meg helt enig, etter jeg begynte med truxal og seroqeul har jeg blitt ekstremt andpusten.Kondisjonen min har blitt mye dårligere på kort tid.

Interessant om NHD får noe svar.

Skrevet

Jeg går på et annet AP enn deg, men jeg føler meg i alle fall i elendig fysisk form; mør i beina som du skriver, og blir lett anpusten. Nå forstår jeg deg jo dithen at du i utgangspunktet er i fin form men har registrert denne forandringen dette til tross.

Jeg kjenner meg fysisk lat og tung på AP (Zyprexa og Abilify) men forsøker å bygge opp formen.

Jeg er ganske overbevist om at den type medisiner gir en slags tung fornemmelse i kroppen...uten at jeg har faglig belegg for den antagelsen.

Jeg skal bli spent på å lese NHDs svar til deg.

Gjest sliten i beina
Skrevet

Takk ;o)

Veldig spent på å lese svaret.

Skrevet

Jeg har ikke sett det selv, men finner i Meylers ”Side-effects of psychiatric drugs” at

“Neuroleptic drugs can reduce exercise-induced cardiac output as a result of drug-induced increases in plasma catecholamine concentrations and concurrent alpha-adrenoceptor blockade”.

Jeg vet ikke om det er en mulig forklaring. Referansen er fra 1966 og refererer til klorpromazin.

Mvh Pål

Skrevet

Det ser ut til at du leter en somatisk forklaring? Hva om den er psykiatrisk?

Pasienter som trenger AP er ofte veldig stresset, og da øker jo som kjent kroppens yteevne (slik funker jo kroppen - ved stress "tror" kroppen det er fare på ferde, og ekstra krefter blir mobilisert). Men når dette stresset fjernes, forsvinner jo denne effekten...

Kan det være noe i dette?

Gjest måneland
Skrevet

Jeg har prøvd mange AP og blitt sliten i kroppen av de fleste ja. Seroquel var nok den verste for meg. Da var jeg rett og slett fysisk syk, greide knapt å gå over gulvet.

Nå bruker jeg trilafon og opplever ingen av disse bivirkningene. Kanskje ville de kommet ved en høyere dose enn det jeg bruker, det vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg er nødt til å bruke en type sånne medisiner for ikke å "ramle av". Så da må man jo også tåle litt bivirkninger, men de bør jo være til å leve med.

Gjest sliten i beina
Skrevet

Det ser ut til at du leter en somatisk forklaring? Hva om den er psykiatrisk?

Pasienter som trenger AP er ofte veldig stresset, og da øker jo som kjent kroppens yteevne (slik funker jo kroppen - ved stress "tror" kroppen det er fare på ferde, og ekstra krefter blir mobilisert). Men når dette stresset fjernes, forsvinner jo denne effekten...

Kan det være noe i dette?

Dette er nok for meg en 100% fysisk reaksjon. Det er veldig påfallende forskjeller i løpet av dager ved seponering el. oppstart AP. Siden jeg alltid måler tiden på turene mine ser jeg store utslag på de samme turene. Det kan bli opp til 5 minutter forskjell på en 7 km tur. Det er mye.

Gjest sliten i beina
Skrevet

Jeg har ikke sett det selv, men finner i Meylers ”Side-effects of psychiatric drugs” at

“Neuroleptic drugs can reduce exercise-induced cardiac output as a result of drug-induced increases in plasma catecholamine concentrations and concurrent alpha-adrenoceptor blockade”.

Jeg vet ikke om det er en mulig forklaring. Referansen er fra 1966 og refererer til klorpromazin.

Mvh Pål

Takk.

Ser ikke ut til at det er en kjent bivirkning nei. Kan det være at jeg er ekstremt uheldig og har fått en veldig sjelden bivirking eller kan det være så enkelt at de fleste AP brukere ikke er så fysisk aktive og måler prestasjonen fra dag til dag?

Skrevet

Takk.

Ser ikke ut til at det er en kjent bivirkning nei. Kan det være at jeg er ekstremt uheldig og har fått en veldig sjelden bivirking eller kan det være så enkelt at de fleste AP brukere ikke er så fysisk aktive og måler prestasjonen fra dag til dag?

Det er i hvert fall så lite beskrevet, at det er interessant å gjøre noen kontrollerte studier.

Gjest sliten i beina
Skrevet

Jeg har prøvd mange AP og blitt sliten i kroppen av de fleste ja. Seroquel var nok den verste for meg. Da var jeg rett og slett fysisk syk, greide knapt å gå over gulvet.

Nå bruker jeg trilafon og opplever ingen av disse bivirkningene. Kanskje ville de kommet ved en høyere dose enn det jeg bruker, det vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg er nødt til å bruke en type sånne medisiner for ikke å "ramle av". Så da må man jo også tåle litt bivirkninger, men de bør jo være til å leve med.

Denne bivirkningen er jo veldig bagatellmessig selvfølgelig. Og for mange er det ikke noe valg å bruke AP. Men nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg kan finne andre løsninger på litt sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...