Gå til innhold

asperger og drap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det som også undrer meg med drap og asperger syndrom er at egentlig har mange motoriske vansker og koordiansjonsvansker, de er utpreget klossete mange. (husker ikke %, men ganske så høy)

Husker ikke prosenten, men tror det er så mange som 30 % som har en avvikende gange. Mange skjelver på hendene, har tics, og omfattende organiseringsvansker, det virker derfor ikke som de best egnet for drap. Dessuten pleier man mer å oppsøke ting og aktiviteter, mer enn mennesker.

Det finnes jo unntak, som meg, jeg har vært med i en skyteklubb og klarte meg fint , men nettopp det at man er med i en klubb, gjennomfører sikkerhetskurs, lærer hvordan våpen skal behandles, oppbevares m.m gjør jo sitt til at jeg har problemer med å skjønne at de mest asosiale mennesker kan gjøre slikt, fordi man MÅ gå kurs for å få lov å skyte på baner. Og med feil holdninger tror jeg ikke man kommer langt. Heller styres tanker i en mer positiv retning når man kommer inn i et miljø, man treffer andre som har felles interesse og det er hyggelig, absolutt bra for mennesker med asperger å være i miljøer der man vet hva samtaleemnet er, enten det er astronomi-samlinger på Blindern eller treff i skyteklubben. osv osv...

Dessuten har alle jeg kjenner med asperger syndrom mye medfølelse og tanke for andre mennesker.

Det er litt synd at den riksdekkende presse er så raskt ute med å skrive, "mulig asperger syndrom, var en einstøing", det stigmatiserer faktisk 10 000 mennesker i Norge, det er ikke lett å ha asperger disse dager, spesielt for barn og unge. Jeg etterlyser dermed større grad av varsomhet og mindre spekulasjon.

Skrevet

Dette er det samme for oss schizofrene også. Mange hevder falskt att de var sinnsyke når de begikk drap.

Skrevet

Dette er det samme for oss schizofrene også. Mange hevder falskt att de var sinnsyke når de begikk drap.

Hei!

Ja akkurat. Ja for denne Malmø-mannen erklærer seg ikke skyldig, også kommer han med at han har asperger syndrom.

Ja gjør man sånne ting bør man ikke skylde på en diagnose.

Aspergere vet jo at drap er feil og ondskap og de er jo ikke på noe tidspunkt strafferettslig utilregnelig, det hører ikke til diagnosen.

Jeg trodde imidlertid at Schizofrene kunne være det i perioder, eller i visse tilfeller pga av vrangforestillinger og stemmer, noen tilfeller, men med AS har man ikke slikt, slik at der må man virkelig le hvis man skulle prøve å bruke diagnosen i en drapssak.

Man har jo ikke vrangforestillinger, stemmer og psykoseproblematikk.

Faktisk tror jeg ferre blir rammet av psykose enn befolkningen som helhet, jeg vet ikke hvorfor, men jeg leste det en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...