Gå til innhold

NHD - revurdering/endring diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest fordeler?
Skrevet

Har på DPS tidligere fått diagnosen residual schizofreni. Jeg hadde en kort nærpsykotisk episode, ikke av paranoid karakter i forbindelse med en livskrise. Det ble også vurdert at jeg hadde en del negative symptomer. Behandlingen på DPS ble avsluttet for noen år siden. Etter det har jeg også avsluttet behandling med AP etter anbefaling av fastlege. Min meget erfarne fastlege mener pr i dag at diagnosen var feil og at riktig diagnose skal være alvorlig tilbakevendende depresjon som jeg nå er frisk av. Men bruker AD. Hovedproblemet mitt er konsentrasjonsvansker som begrenser hva jeg kan gjøre. Tror disse kan være kroniske.

Har nå vært 2 timer hos klinikkoverlegen på samme DPS som jeg var tidligere for medisinvurdering. På den andre timen innledet han helt uoppfordret med å si at han tvilte på at den diagnosen jeg har fått der var riktig. Men vi snakket ikke noe mer rundt det.

Det jeg lurer på nå er hvorvidt jeg ved neste besøk, en kontroll om ca 4 måneder bør be om at diagnosen blir endret. Er det en omstendelig prosedyre, og hva har det å si for meg om den blir stående eller fjernet. En side er at jeg oppfatter diagnosen som belastende, en annen er at personer diagnostisert med alvorlig sinnslidelse møter restriksjoner på flere områder, f.eks. må man ha spesialistattest for førerkort og det finnes land man ikke får reise til. Sikkert mer som jeg ikke kjenner til.

Har du eller andre tanker rundt dette, og hvordan fungerer det i praksis å få endret/slettet en diagnose?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer an på hvor tydelig du vil ha det.

Om det nå settes en diagnose uten at schizofreni er med, ligger det innbakt i det at diagnosen er endret. Det er siste diagnose som gjelder.

Her er det dog ikke unaturlig å nevne spesifikt i journalen og i epikrisen at en mener at den tidligere diagnosen er feil. Da vil denne opplysningen gå også til fastlegen.

Uansett - lykke til :-)

Gjest fordeler?
Skrevet

Det kommer an på hvor tydelig du vil ha det.

Om det nå settes en diagnose uten at schizofreni er med, ligger det innbakt i det at diagnosen er endret. Det er siste diagnose som gjelder.

Her er det dog ikke unaturlig å nevne spesifikt i journalen og i epikrisen at en mener at den tidligere diagnosen er feil. Da vil denne opplysningen gå også til fastlegen.

Uansett - lykke til :-)

Takk for svar. Tror nok jeg snakker med psykiateren om dette når jeg skal på kontroll. Et notat i journalen og epikrisen høres ut som en god løsning ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...