Gå til innhold

Kan bipolar lidelse ligge latent hos mennesker?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolara
Skrevet

Jeg finner ikke ut hvem jeg skulle ha arvet min bipolare lidelse av. Jeg har også en veldig liten familie, og morfar og farfar var begge enebarn. jeg vet derimot at det har vært en del kunstnere i to generasjoner foran meg, uten at jeg vet om de har slitt psykisk.

kan de hatt bipolar lidelse uten at det har vært snakk om store depresjoner eller sykehusinnleggelse?

Kan det bipolare hoppe over noen generasjoner? Hadde det vært flere tilfeller om familien/slekten var større?

Skrevet

Nå er ikke jeg NHD, men jeg vet jo at bipolar lidelse ikke _bare_ skyldes arv, så ja jeg tenker nok at det kan hoppe over noen generasjoner...

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at jeg tror man kan få bipolar lidelse selv om man med sikkerhet vet man ikke har noen bipolare i familien...

Men jeg er ikke NHD. ;-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bipolar lidelse arves over flere gener hvor en antar at mange sykdomsfremkallende gener må være til stede samtidig for at sykdommen skal bryte frem.

En arver gener fra både mor og far. Hver for seg har de for få sykdomsgener for denne lidelsen til at de blir syke, men enkelte av deres barn vil arve en slik kombinasjon at det slår ut i sykdom.

Gjest bipolara
Skrevet

Bipolar lidelse arves over flere gener hvor en antar at mange sykdomsfremkallende gener må være til stede samtidig for at sykdommen skal bryte frem.

En arver gener fra både mor og far. Hver for seg har de for få sykdomsgener for denne lidelsen til at de blir syke, men enkelte av deres barn vil arve en slik kombinasjon at det slår ut i sykdom.

Så med andre ord så er det lettere å få diagnostisert det pga arv, når man selv eller tidligere generasjoner hadde flere søsken?

Om et par som får fem barn, hvor sykdommen kan slå ut, så er det jo mer sannsylig at minst en av barna blir syke? Noe annet er det når de bare har ett barn.

hvor "strenge" var det på hva som tilfredstillte kravet om manisk depressiv lidelse for noen generasjoner tilbake?

Skrevet

Nå er ikke jeg NHD, men jeg vet jo at bipolar lidelse ikke _bare_ skyldes arv, så ja jeg tenker nok at det kan hoppe over noen generasjoner...

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at jeg tror man kan få bipolar lidelse selv om man med sikkerhet vet man ikke har noen bipolare i familien...

Men jeg er ikke NHD. ;-)

Noen er alltid den første.

Skrevet

Noen er alltid den første.

Vet du om Eva eller Adam hadde bipolar lidelse? :-)

Skrevet

Så med andre ord så er det lettere å få diagnostisert det pga arv, når man selv eller tidligere generasjoner hadde flere søsken?

Om et par som får fem barn, hvor sykdommen kan slå ut, så er det jo mer sannsylig at minst en av barna blir syke? Noe annet er det når de bare har ett barn.

hvor "strenge" var det på hva som tilfredstillte kravet om manisk depressiv lidelse for noen generasjoner tilbake?

Det står ikke i diagnosen om du har fått det på grunn av arv eller ikke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

BP diagnostiseres i all hovedsak på bakgrunn av ens egen sykehistorie. Kun i tvilstilfeller vil tilstedeværelse eller fravær av bipolar slektning være avgjørende.

For noen generasjoner siden hadde en kun BP1. Da var manien det avgjørende.

Skrevet

Vet du om Eva eller Adam hadde bipolar lidelse? :-)

Hahahaha

Eller hva med Kain og Abel?

Skrevet

Hahahaha

Eller hva med Kain og Abel?

Ja, jeg har ikke hørt noe om dette. Nå har jeg heller ikke studert bibelen så nøye at jeg vet om det blir beskrevet at noen hadde voldsomt med energi og manier der? Det fantes vel sikkert også før i tiden, vil jeg tro :-). Så de kompliserte genene våre kan nok til samme gi en bipolar lidelse, selv om ikke nær familie idag har dette :) Jeg tror jeg arvet min sykdom etter Abraham hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...