Gå til innhold

Har den menneskevennlige lege utvandret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, jeg føler ikke fastlegene er så veldig til å stole på at det gjør noe, så nei, jeg vil ikke ha noen "fastlege" om jeg ble innlagt...

Dog skulle jeg ligge på vent for å dø ville jeg hatt en psykolog.

Skrevet

Min erfaring, i det store og hele, er at leger er greie nok i seg selv. Men det gir en veldig utrygghet når man stadig vekk møter på forskjellige ansikter, ikke alle sier det samme heller. Du blir sittende og lure på om leger snakker sammen..

Sånn sett hadde det sikkert vært bra om man fikk en slags fastlege på sykehuset også. Bare man fikk en som man kunne stole på og som fulgte skikkelig opp.

Jeg hater tanken på at mine nærmeste skal se at jeg har smerter, pines. Derfor ønsker jeg å få dø i fred..helst ute i skogen et sted.

Skrevet

Min erfaring, i det store og hele, er at leger er greie nok i seg selv. Men det gir en veldig utrygghet når man stadig vekk møter på forskjellige ansikter, ikke alle sier det samme heller. Du blir sittende og lure på om leger snakker sammen..

Sånn sett hadde det sikkert vært bra om man fikk en slags fastlege på sykehuset også. Bare man fikk en som man kunne stole på og som fulgte skikkelig opp.

Jeg hater tanken på at mine nærmeste skal se at jeg har smerter, pines. Derfor ønsker jeg å få dø i fred..helst ute i skogen et sted.

Når jeg skal dø, tror jeg at jeg skal tygge en pille blåsyre, over kanten på et basseng med sterk syre, slik at jeg ramler ned i alt oppløses.

Skrevet

Når jeg skal dø, tror jeg at jeg skal tygge en pille blåsyre, over kanten på et basseng med sterk syre, slik at jeg ramler ned i alt oppløses.

:-). Egentlig er jo dette tragisk, men du sparer jo familien for begravelsen :(

Skrevet

:-). Egentlig er jo dette tragisk, men du sparer jo familien for begravelsen :(

Jeg vet ikke hvorfor jeg vil at kroppen skal oppløses sporenstreks, men, tror det er fordi jeg er redd noen skal tukle med kroppen, tror det dreier seg om kontroll...

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg vil at kroppen skal oppløses sporenstreks, men, tror det er fordi jeg er redd noen skal tukle med kroppen, tror det dreier seg om kontroll...

Akkurat dette tror jeg ikke du trenger å være redd for. De som jobber innenfor helse har stor respekt for den døde. I know :)

Skrevet

Akkurat dette tror jeg ikke du trenger å være redd for. De som jobber innenfor helse har stor respekt for den døde. I know :)

Kanskje, men jeg er jo ikke riktig god i hodet. :-P Dessuten er det min kropp, og jeg gjør som jeg selv vil. :-)

Skrevet

Kanskje, men jeg er jo ikke riktig god i hodet. :-P Dessuten er det min kropp, og jeg gjør som jeg selv vil. :-)

Jeg tror du er veldig god i hodet ditt :-). Ingen kan noe råd for psykdom. Til en viss grad kan man vel bestemme over kroppen sin selv. Er kanskje ikke så farlig når du er død og likevel ikke merker noe? :)

Skrevet

Jeg tror du er veldig god i hodet ditt :-). Ingen kan noe råd for psykdom. Til en viss grad kan man vel bestemme over kroppen sin selv. Er kanskje ikke så farlig når du er død og likevel ikke merker noe? :)

Der kommer cyaniden inn.

Skrevet

Der kommer cyaniden inn.

Hvis alle tenkte sånn ville det være meget få lik i verden.

Skrevet

Har stor sans for Fugelli og hans evne til å "tenke utenfor boksen". Mange av hans refleksjoner rundt døden og hvordan vi (ikke) forholder oss til den, er både viktige og riktige.

Skrevet

Hei!

ja jeg hadde en foreleser som fortalte litt at om at i Tyskland feks fulgte fastlegene sine pasienter ved innleggelse, dette bidro nettopp til å ivareta helheten rundt pasienten på en bedre måte

Spesielt snakket han om geriatri og den sammensatte medisinering som eldre mennesker ofte har, samt til tider feilmedisinering pga av multimorbiditet./overdiagnostisering m.m

Han var fastlege selv og følte på frustrasjon og sa det kunne være fare for livet å legge en gammel syk person inn på sykehus.

Det er interessant at Fugeli kommer inn på dette for det hadde nok hatt sine fordeler.

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Sånn sett hadde det sikkert vært bra om man fikk en slags fastlege på sykehuset også. Bare man fikk en som man kunne stole på og som fulgte skikkelig opp.

''

Enig. Kommunikasjonen kan til tider (snakker kun fra somatisk erfaring her) være svært dårlig og mangelfull.

Mange kompentente og menneskevennlige leger og helsepersonell, men når pasienten ramler litt utenfor A4 (flere diagnoser, spesielle behov osv), da sviker ofte kommunikasjonen og det blir fort utrygghet både for personell og bruker.

Det er den erfaring jeg har i allefall.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290106762' post='4475911]

''Sånn sett hadde det sikkert vært bra om man fikk en slags fastlege på sykehuset også. Bare man fikk en som man kunne stole på og som fulgte skikkelig opp.

''

Enig. Kommunikasjonen kan til tider (snakker kun fra somatisk erfaring her) være svært dårlig og mangelfull.

Mange kompentente og menneskevennlige leger og helsepersonell, men når pasienten ramler litt utenfor A4 (flere diagnoser, spesielle behov osv), da sviker ofte kommunikasjonen og det blir fort utrygghet både for personell og bruker.

Det er den erfaring jeg har i allefall.

Jeg har erfaring både fra somatiske og psykiatriske sykehus. I vårt tilfelle fungerer det mye bedre i psykiatrien. I somatikken har vi snakket med sikkert 10 leger i løpet av 3 måneder. Frustrerende!

Virker som at når de ikke finner det de er ute etter så tar en ny lege over, finner heller ikke denne noe så kommer en ny. Til slutt hørte vi ikke noe i det hele tatt. Begynte og etterlyse svar på forskjellige ting og det viste seg at ingen hadde tatt ansvar. Mange prøver som det var noe galt meg og vi har ikke fått beskjed. Flere "filleting" som kunne vært rettet opp på et blunk også.

Enda driver vi og maser, er snart på tur til pasientombudet. Hvor mye enklere hadde det ikke vært å fått forholdet seg til en lege, i nøden to.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har erfaring både fra somatiske og psykiatriske sykehus. I vårt tilfelle fungerer det mye bedre i psykiatrien. I somatikken har vi snakket med sikkert 10 leger i løpet av 3 måneder. Frustrerende!

Virker som at når de ikke finner det de er ute etter så tar en ny lege over, finner heller ikke denne noe så kommer en ny. Til slutt hørte vi ikke noe i det hele tatt. Begynte og etterlyse svar på forskjellige ting og det viste seg at ingen hadde tatt ansvar. Mange prøver som det var noe galt meg og vi har ikke fått beskjed. Flere "filleting" som kunne vært rettet opp på et blunk også.

Enda driver vi og maser, er snart på tur til pasientombudet. Hvor mye enklere hadde det ikke vært å fått forholdet seg til en lege, i nøden to.

Ett team hadde vært drømmen.

Jeg forstår meget godt frustrasjonen din, håper virkelig det bedrer seg! *klem*

Jeg har selv slitt mye nå, jeg fikk i gang samarbeid, har mye skryt å gi over dyktige folk altså, virkelig! Problemene startet når de gikk fra operasjonsalen og "maskineriet"" med mange brikker skulle overta.

Så "noe" som kan koordinere det hadde vært ideelt og ønskelig for mange. Tror jeg.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1290111235' post='4476012]

Ett team hadde vært drømmen.

Jeg forstår meget godt frustrasjonen din, håper virkelig det bedrer seg! *klem*

Jeg har selv slitt mye nå, jeg fikk i gang samarbeid, har mye skryt å gi over dyktige folk altså, virkelig! Problemene startet når de gikk fra operasjonsalen og "maskineriet"" med mange brikker skulle overta.

Så "noe" som kan koordinere det hadde vært ideelt og ønskelig for mange. Tror jeg.

''Så "noe" som kan koordinere det hadde vært ideelt og ønskelig for mange.''

Ja, håper det blir en forbedring på dette området snart, frustrerende å måtte stå på selv hele tiden for å få hjelp når man trenger det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...