Gå til innhold

Er en lege på 87 like oppdatert som unge leger?

Anbefalte innlegg

Gjest psykiaterjakt
Skrevet

Håper jeg bare er fordomsfull. jeg så på alderen til en psykiater som muligens har ledig kapasitet. og ut i fra årstallet så må hun nærme seg nitti.

Er de like oppdatert på psykiske lidelser og medisinering som leger som er tjue år yngre? Har alderen noe å si her?

Trenger så gamle leger å få fornyet autorisasjonen med jevne mellomrom eller kan de holde på så lenge de vil? Alderen kan jo også sette sitt preg på dem, med at de kan bli demente eller slite med hukommelsen.

Gjest mista nicket nå igjen
Skrevet

Jeg hadde vært litt redd for at vedkommende kunne være dement. De husker jo gjerne mye fra ting som skjedde før, som lobotomering og behandlingen som foregikk da de var ung.

Gjest psykiaterjakt.
Skrevet

Jeg hadde vært litt redd for at vedkommende kunne være dement. De husker jo gjerne mye fra ting som skjedde før, som lobotomering og behandlingen som foregikk da de var ung.

jeg er mest redd for at de ikke er helt oppdaterte da de har privat praksis og ikke jobber i det offentlige lenger. De blir også en veldig stor generasjonskløft mellom meg som ikke har passert 30, og en som er snart nitti.

Skrevet

jeg er mest redd for at de ikke er helt oppdaterte da de har privat praksis og ikke jobber i det offentlige lenger. De blir også en veldig stor generasjonskløft mellom meg som ikke har passert 30, og en som er snart nitti.

For å være helt ærlig så vet jeg ikke om jeg hadde satset på dette. Trodde virkelig de fleste hadde sluttet i jobbet i denne alderen. Han der må jo være født psykiater? Pensjonsalderen er vel fortsatt 67 år?

Gjest psykiaterjakt
Skrevet

For å være helt ærlig så vet jeg ikke om jeg hadde satset på dette. Trodde virkelig de fleste hadde sluttet i jobbet i denne alderen. Han der må jo være født psykiater? Pensjonsalderen er vel fortsatt 67 år?

Ja når nøden er stor så...

Man blir pensjonert når en er 67, men de kan vel fortsette å praktisere?

Skrevet

Ja når nøden er stor så...

Man blir pensjonert når en er 67, men de kan vel fortsette å praktisere?

Jeg regner med at de kan fortsett ja, men noen regler må det sikkert være som de har å forholde seg til? Aner ikke noe om dette jeg, men synes 87 år var litt vel mye. Jaja, man skal jo selvsagt ikke undervurdere eldre mennesker :)

Gjest psykiaterjakt.
Skrevet

Jeg regner med at de kan fortsett ja, men noen regler må det sikkert være som de har å forholde seg til? Aner ikke noe om dette jeg, men synes 87 år var litt vel mye. Jaja, man skal jo selvsagt ikke undervurdere eldre mennesker :)

jeg sliter for tiden med å huske ting og er rimelig distre. Om jeg skulle møte på en eldre lege som viser tegn på demens, så tror jeg at jeg er ille ute;) Får katastrofetanker om at legen ville skrive en feil styrke, eller gi meg feil medisin mot mine plager. Kanskje jeg ville fått antibiotika mot depresjoen min ?

Eldre bilførere må fornye serfikatet med jevne mellomrom. Lurer på om det samme gjelder for eldre leger. Må de ta en test, for å bevise at de er ved sine fulle fem og er oppdatert på det som skjer i forskningen og i verden forøvrig?

Skrevet

''De husker jo gjerne mye fra ting som skjedde før, som lobotomering og behandlingen som foregikk da de var ung.''

Hvis han skjelvende tar fram drillen er det på tide å rømme ;-)

Skrevet

jeg sliter for tiden med å huske ting og er rimelig distre. Om jeg skulle møte på en eldre lege som viser tegn på demens, så tror jeg at jeg er ille ute;) Får katastrofetanker om at legen ville skrive en feil styrke, eller gi meg feil medisin mot mine plager. Kanskje jeg ville fått antibiotika mot depresjoen min ?

Eldre bilførere må fornye serfikatet med jevne mellomrom. Lurer på om det samme gjelder for eldre leger. Må de ta en test, for å bevise at de er ved sine fulle fem og er oppdatert på det som skjer i forskningen og i verden forøvrig?

Skal se du får feil diagnose og feil medisiner :-). Neida, har han lov til å praktisere vil jeg tro han er oppegående også.

Vet egentlig ingenting om regler for å få lov til å praktisere når man er 87 år gammel, håper du får et skikkelig svar fra noen som vet :-).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Leger over 75 år må søke om å få beholde autorisasjonen.

Jeg ville vært meget skeptisk til en lege på 87 år.

Skrevet

Jeg ville følt meg mildt sagt skeptisk og spurt meg selv om hvorfor det kunne tenkes at nettopp en psykiater på 87 år har ledige plasser. Ingenting tilsier at denne personen er et unntak fra regelen... Men.... Jeg hadde ikke turt det.

Selv har jeg hatt en meget kompetent lege (prof emeritus) på en av sykdommene jeg sliter med. Han er den typen som holder seg oppdatert og interesserer seg sånn for det han driver med at han nesten er blitt en narkoman av jobben sin. Selv om han kanskje har vært norges største kompetanse på området sitt i en mannsalder, så er han også preget av det. Nå nermer han seg åtti. Jeg har imidlertid byttet spesialist innen samme klinikk allikevel - fordi den aldrende legen begynner å høre dårlig så det ble vanskelig for meg å kommunisere fornuftig med han. I tillegg synes jeg han virker mer surrete så han må ha ting inn med teskje. De sier han trapper ned det han praktiserer, men personlig tror jeg ikke han gir seg før han får hjerteinfarkt på jobben eller noen hiver han ut. Selv om man er kompetent må man se sine begrensinger og.

Det kan jo hende denne gamle psykiateren er mer en wannabe psykolog som ikke gir medisiner. Jeg ville nok sett om jeg kunne fått hjelp i det offentlige enn å rote rundt i privatmarkedet - der finner man masse rart i mange aldre.

Skrevet

De sitter nok inne med mye visdom og erfaring. Men jeg ville vært allikevel skeptisk da jeg synes at mange eldre ikke greier å lytte så bra. En psykiater/psykolog må nesten ha god evne til å lytte.

Gjest ingen nick
Skrevet

''Er de like oppdatert på psykiske lidelser og medisinering som leger som er tjue år yngre? Har alderen noe å si her?''

Det er vel vanskelig å svare noe eksakt på, for mennesker er meget forskjellige. Faren min er 84 år og han er oppegående og aktiv og de klarer seg selv, men kapabel til å være psykiater er han ikke for han greier ikke å ta til seg nye endringer og har en negativ holdning til andre.

En annen mann på 88 år som jeg kjenner, ham ville jeg derimot ha større tillit til som psykiater for han holder seg oppdatert på det meste og er mere aktiv interessert i andre mennesker enn det min far er.

Generelt vil jeg si at så gamle mennesker er mere interessert i å snakke om det som skjedde for 40 - 50 år siden enn det som skjer i nåtiden.

Skrevet

Er du sikker på at det var riktig person du sjekket alder på, at det ikke var en eldre slektning med samme navn?

Jeg har ikke hørt om noen som fortsetter å praktisere etter at de er 80.

Skrevet

Som de fleste her ville jeg også vært veldig skeptisk...

Men det er jo noen som holder seg "ung til sinns" ekstremt lenge, da...tenker f.eks. på Arne Næss sr.En hjerne i bruk holder seg også lenger, sies det. Men jeg tviler på om jeg hadde tatt sjansen. Uansett hva du bestemmer deg for må du halykke til, håper du finner en behandler som er bra for deg!

Skrevet

Denne alderen må da være feil? Hvordan sjekket du den? Mange som har samme navn her i landet...

Skrevet

Jeg synes du aller først skal undersøke om det er en trykkfeil der du så fødselsåret.

De færreste registre er helt uten feil.

Skrevet

Jeg synes du aller først skal undersøke om det er en trykkfeil der du så fødselsåret.

De færreste registre er helt uten feil.

Det samme tenkte jeg.

mvh

Skrevet

Hei!

Jeg så et interessant program om hvor i verden man finner den høyeste andelen gamle som er friske og velfungerende.(i Japan og et sted i USA bl.a) Der de viste en kirurg i USA på over 90 år, verdens eldste kirurg, han så meget sprek ut og han så ikke ut som en 90-åring.

Min spille lærer er 90 år og i 50% jobb, men ganske så skrøpelig helse, mye syk, men er klar og med god hukommelse, så noen mennesker er spreke nesten helt til de dør.

Jeg tar selv store doser E-vit, samt melatonin for det har jeg lest at verdens ledende hjerneforskere gjør, samt tilskudd av essensielle fettsyrer osv...

Bare synd jeg ikke får virkning på andre områder.

Gjest psykiaterjakt
Skrevet

Er du sikker på at det var riktig person du sjekket alder på, at det ikke var en eldre slektning med samme navn?

Jeg har ikke hørt om noen som fortsetter å praktisere etter at de er 80.

Jeg har gjort undersøkelser via ulike kilder. Jeg så navnet i Norges leger, der sto fødselsdatoen. Så gikk jeg til Gule sider hvor jeg så navn og etternavn, det var ca en side. . Jeg sjekket da postnummeret opp mot privatadressen. Andre jeg har snakket med i helsevesenet har bare hørt navnet hennes og mener at hun er en veldig gammel dame. Så hun må nok være veldig gammel, eller så er det noen kilder som er misvisende eller noe jeg har oversett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...