Gå til innhold

Psykriatiske sykepleiere

Anbefalte innlegg

Gjest Fyllingdalen
Skrevet

Hvor mye peiling har de egentlig? Er de satt ut for å spørre fra skjemaer de har? Kan de i hele tatt noe om personlighetsforstyrrelser? Jeg har mislikt, og misliker sterkt de sykepleirene jeg har fått. De virker rett og slett dumme.

Gjest nickitita
Skrevet

De psykiatriske sykepleierne jeg har møtt på sykehuset har vært veldig flinke. De jeg møter i kommunen kan jeg godt være foruten. Jeg har stort sett bedre kunnskaper selv om meg og min sykdom, medisinene jeg bruker enn de har. Orker ikke å sitte og lære dem om hvordan jeg er.

Gjest Fyllingdalen
Skrevet

De psykiatriske sykepleierne jeg har møtt på sykehuset har vært veldig flinke. De jeg møter i kommunen kan jeg godt være foruten. Jeg har stort sett bedre kunnskaper selv om meg og min sykdom, medisinene jeg bruker enn de har. Orker ikke å sitte og lære dem om hvordan jeg er.

Det min forståelse også er. Ble spurt om Truxal var SSRI, det sier mye.

Skrevet

Det min forståelse også er. Ble spurt om Truxal var SSRI, det sier mye.

Det er helt sykt at de ikke kan skille på medisinene sånn! Jeg har valgt å sette meg ganske grundig inn i psykiatriske medisiner, spesielt i forhold til meg selv. Det er en grunn til det. Både fordi en del pleiere ikke vet noe særlig, og fordi faktisk en del leger heller ikke kan så mye psykiatri. Jeg er i kontakt med en psykepleier nå jeg synes er helt fantastisk, et nyedlig menneske med et stort hjerte og mye erfaring. Hun kan sine medisiner. De merkeligste har jeg faktisk møtt på psykehus utrolig nok. En påsto hardt at Zopiclone ABSOLUTT IKKE var det samme som Imovane!! Halloooooo?! Jeg kan fortelle en del historier om slikt. Skjønner ikke hvordan kvalitetssikringen blir utført innen denne yrkesgruppen.

Skrevet

Truffet mange slike jeg også, men i rekkene finnes det faktisk dem som har god peiling også :-)

Blitt påprakket en psykiatrisk sykepleier i kommunen. Finnes bare en. De tre årene jeg har kjent henne har hun ikke kommet med noen råd, tilbakemeldinger eller støttefulle ord som jeg har følt vært nyttig. Tror faktisk jeg kunne gjort en langt bedre jobb enn hun uten sykepleierutdannelse.

Men i rekkene er det også fantastisk dyktige sykepleiere.

Skrevet

Det er helt sykt at de ikke kan skille på medisinene sånn! Jeg har valgt å sette meg ganske grundig inn i psykiatriske medisiner, spesielt i forhold til meg selv. Det er en grunn til det. Både fordi en del pleiere ikke vet noe særlig, og fordi faktisk en del leger heller ikke kan så mye psykiatri. Jeg er i kontakt med en psykepleier nå jeg synes er helt fantastisk, et nyedlig menneske med et stort hjerte og mye erfaring. Hun kan sine medisiner. De merkeligste har jeg faktisk møtt på psykehus utrolig nok. En påsto hardt at Zopiclone ABSOLUTT IKKE var det samme som Imovane!! Halloooooo?! Jeg kan fortelle en del historier om slikt. Skjønner ikke hvordan kvalitetssikringen blir utført innen denne yrkesgruppen.

Har vært borti noen av disse kommunale psykepleierne jeg også, og jeg er ikke imponert. Noen er veldig opptatt av alt det kooooselige, andre har vært mer opptatt av å snakke om sine greier. En av dem anbefalte meg til og med å kutte ut medisinene mine, for hun kunne ikke få seg til å tro at jeg hadde BP - dette var før vi ordentlig hadde kommet i gang med å snakke sammen, på første time.

Skrevet

Jeg har kun truffet gode og dyktige fagfolk blant dem... men unntak finnes, helt sikkert.

Skrevet

Har vært borti noen av disse kommunale psykepleierne jeg også, og jeg er ikke imponert. Noen er veldig opptatt av alt det kooooselige, andre har vært mer opptatt av å snakke om sine greier. En av dem anbefalte meg til og med å kutte ut medisinene mine, for hun kunne ikke få seg til å tro at jeg hadde BP - dette var før vi ordentlig hadde kommet i gang med å snakke sammen, på første time.

Ærlig talt - de kan ikke gjøre sånn! Slynse om diagnoser og snakke om medisinkutt?! Det er potensielt ganske så farlig, folk kan bli skikkelig syke om de faktisk følger sånne råd. Faen jeg blir så sinna på sånt aaaaaaaaaaaaarrrrrrhg

Gjest liker å være anonym
Skrevet

Har vært borti 2 jeg. Helt bak mål begge to! Den ene var satt til å utrede pasienter på et DPS. Det burde ikke gå an.

Men er de ment å fungere til alt mulig rart, eller har det vært en mening at de skulle være en type støttekontakt for personer som sliter psykisk?

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Det finnes flere ulike etterutdanninger som gir deg tittelen psykiatrisk sykepleier. Nå er det flere og flere steder der man får tittelen spesial sykepleier.

Slik jeg har forstått det er en ettårig videreutdannlelse på høgskolen den vanligste. Enkel og grei, kan jobbe fullt ved siden av. Kjenner få som er fornøyde, de fleste jeg kjenner har tatt den fordi årslønnen øker. Før var den bare sykepleiefaglig, men nå kan man velge sykepleiefaglig- eller tverrfaglig retning. Det har lenge vært snakk om at denne skal kuttes fordi det er kommet en master i psykisk helsearbeid. I noen år har det vært "dette er siste året" på den ettårige. Veldig få jeg kjenner er for at den ettårige kuttes. Den har dårlig rykte, men det er hva du gjør det til. Masteren har mye fokus på emner som mange mener ikke er så relevante for å lære mer om psykiatri, feks vitenskapsteori. Pluss at den er deltid over 4 år, men den andre er ett år fulltid med mulighet for deltid.

Ettårige:

''MÅLGRUPPE

Studiet er aktuelt for ergoterapeuter, fysioterapeuter, sosionomer, barnevernspedagoger, sykepleiere, vernepleiere og andre med arbeid innen psykisk helse.

STUDIEINNHOLD

Studiet består av to hovedemner på 30 studiepoeng hver.

Hovedemne I, Tverrfaglig fundament, består av :

Delemne 1: Menneske, psykisk helse, psykisk lidelse og det sosiale miljø

Delemne 2: Organisering av tjenester for mennesker med psykiske lidelser

Hovedemne II, Psykososial fordypning, består av:

Delemne 3: Faglig fundament; teori og etikk

Delemne 4: Utøvelse og utvikling av arbeidsmetoder tilknyttet relasjons- og fagkompetanse

link til fagplanen:

http://www.hio.no/studentarkiv/Fag-og-studieplaner-2010-2011/Fag-og-studieplaner-2010-2011-ved-Avdeling-for-sykepleierutdanning/Psykisk-helsearbeid''

Masteren:

''Førsteåret:

Eo I. Psykisk helse. Teori og empiri. (20 studiepoeng)

Eo II. Forskningsmetode og vitenskapsteori. (20 studiepoeng)

Andreåret:

Eo III. Organisering og koordinering av psykisk helsearbeid. (10 studiepoeng)

Ev. Valgfritt emne. (10 studiepoeng)

Tredjeåret:

Eo IV. Teorier om profesjonelle relasjoner i psykisk helsearbeid. Trening i relasjonelle ferdigheter.

(20 studiepoeng)

Ev. Valgfritt emne. (10 studiepoeng)

Fjerdeåret:

Eo V. Masteroppgave. (30 studiepoeng)

JOBBMULIGHETER

Helsearbeidere med gjennomført masterstudium er tenkt inn i stillinger i kommune- og spesialisthelsetjenesten som krever særlig kunnskap om samspillet mellom somatiske og psykiske lidelser, eller i forsknings- og undervisningsstillinger ved forskningsinstitusjoner, høgskoler eller universiteter.

link til studieplanen:

http://www.hio.no/studentarkiv/Fag-og-studieplaner-2010-2011/Fag-og-studieplaner-2010-2011-ved-Avdeling-for-sykepleierutdanning/Master-i-psykisk-helsearbeid''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...