PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Alle som fører motorkjøretøy er fra tid til annen så uoppmerksom i noen sekunder at det, gitt de riktige omstendighetene, ville ført til en dødsulykke. Alle gjør også iblant feilbedømninger av situasjonen som kunne fått fatale følger. Det er ikke menneskelig mulig å hele tiden være så hundre prosent konsentrert og fokusert som helt tygg ferdsel i trafikken egentlig krever. Hvem av oss som ender på feil side av rattet i en fatal ulykke er ganske tilfeldig om det ikke dreier seg om komplett galmannskjøring. For noen få år siden var det oppe i media at en eller flere bussjåfører var dømt og straffet for å ha kjørt på fotgjengere. Men senere undersøkelser viste at disse personene befant seg i en blindsone slik at sjåføren umulig kunne sett dem uansett hvordan h*n førsøkte. Til ettertanke. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Tror han får nok straff med å leve med dette på samvittigheten resten av livet ( Jeg er ikke sikker på at han fortjener noen som helst straff i det hele tatt. mvh 0 Siter
Gjest jacobines Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Hvis man skulle gitt dødsstraff for uaktsomhet hadde folketallet minket betraktelig... Og hva slags straff mener du at de som begår overlagt drap skal få da? Og voldtektsmenn? Barnemishandlere? Ranere? 100 ganger dødsstraff? 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Hvis man skulle gitt dødsstraff for uaktsomhet hadde folketallet minket betraktelig... Og hva slags straff mener du at de som begår overlagt drap skal få da? Og voldtektsmenn? Barnemishandlere? Ranere? 100 ganger dødsstraff? Hengt, skutt, druknet, halshugget og så brent på bål...? mvh 0 Siter
laban Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Er du kjent der? Det er en rundkjøring kloss innpå den overgangen der folk kommer løpende fra T-banens endestasjon, for å rekke over på øya der trikken (som mange skal videre med) og bussen stopper. Nærmeste naboer er bl.a. flere store næringsbygg, f.eks. bilforretninger, og et digert kjøpesenter. Mange kjører rundt forbi senteret i stedet for rett fram, uten noen annen grunn enn at de da kan presse seg inn i rundkjøringen med forkjørsretten på sin side. Derfor er det høyt aggresjonsnivå i trafikken i området. Det går trikker gjennom rundkjøringen hele tiden, noe som heller ikke gjør tingene mer oversiktlige. Det er nesten rart at det ikke skjer ting der oftere, spesielt i mørket. Det har vært omlegninger og nye kjøremønstre der i 20 år. Kommer det f.eks. en som har levert varer til senteret eller en av bedriftene, er det ikke helt intuitivt hvilken fil man skal ligge i for å komme ut på ringveien. Resultatet blir manøvre i siste liten. Da datteren min gikk i barnehagen like ved, gikk vi til neste trikkestopp de årene hun var i "ukontrollerbar" alder, selv om det var lenger å gå. Dette fordi jeg ikke holdt ut tanken på å stå med henne på den øya i rushtiden, det er kjempestor trafikk der og mange er ampre fordi de har stått lenge i kø. 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Er du kjent der? Det er en rundkjøring kloss innpå den overgangen der folk kommer løpende fra T-banens endestasjon, for å rekke over på øya der trikken (som mange skal videre med) og bussen stopper. Nærmeste naboer er bl.a. flere store næringsbygg, f.eks. bilforretninger, og et digert kjøpesenter. Mange kjører rundt forbi senteret i stedet for rett fram, uten noen annen grunn enn at de da kan presse seg inn i rundkjøringen med forkjørsretten på sin side. Derfor er det høyt aggresjonsnivå i trafikken i området. Det går trikker gjennom rundkjøringen hele tiden, noe som heller ikke gjør tingene mer oversiktlige. Det er nesten rart at det ikke skjer ting der oftere, spesielt i mørket. Det har vært omlegninger og nye kjøremønstre der i 20 år. Kommer det f.eks. en som har levert varer til senteret eller en av bedriftene, er det ikke helt intuitivt hvilken fil man skal ligge i for å komme ut på ringveien. Resultatet blir manøvre i siste liten. Da datteren min gikk i barnehagen like ved, gikk vi til neste trikkestopp de årene hun var i "ukontrollerbar" alder, selv om det var lenger å gå. Dette fordi jeg ikke holdt ut tanken på å stå med henne på den øya i rushtiden, det er kjempestor trafikk der og mange er ampre fordi de har stått lenge i kø. Takk for en utfyllende beskrivelse av forholdene. Forgjengerfelt rett etter rundkjøringer burde vært forbudt. Man må følge med trafikken som kommer fra venstre før man gjør en høyresving. I tett trafikk har man ikke mye tid på seg og må ha en viss fart for å i det hele tatt komme seg ut i rundkjøringen. Er man ukjent på stedet og trafikkbildet er kaotisk, kan det være vanskelig å i det hele tatt få med seg at det er et fotgjengerfelt der før det er for sent. Før man egentlig kan slutte å følge med til venstre, burde man sett til høyre for å se om det går noen i veien. mvh 0 Siter
Mandolaika Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Takk for en utfyllende beskrivelse av forholdene. Forgjengerfelt rett etter rundkjøringer burde vært forbudt. Man må følge med trafikken som kommer fra venstre før man gjør en høyresving. I tett trafikk har man ikke mye tid på seg og må ha en viss fart for å i det hele tatt komme seg ut i rundkjøringen. Er man ukjent på stedet og trafikkbildet er kaotisk, kan det være vanskelig å i det hele tatt få med seg at det er et fotgjengerfelt der før det er for sent. Før man egentlig kan slutte å følge med til venstre, burde man sett til høyre for å se om det går noen i veien. mvh Det er veldig ofte fotgjengerfelt rett etter rundkjøringer, jeg har aldri skjønt hvorfor. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Takk for en utfyllende beskrivelse av forholdene. Forgjengerfelt rett etter rundkjøringer burde vært forbudt. Man må følge med trafikken som kommer fra venstre før man gjør en høyresving. I tett trafikk har man ikke mye tid på seg og må ha en viss fart for å i det hele tatt komme seg ut i rundkjøringen. Er man ukjent på stedet og trafikkbildet er kaotisk, kan det være vanskelig å i det hele tatt få med seg at det er et fotgjengerfelt der før det er for sent. Før man egentlig kan slutte å følge med til venstre, burde man sett til høyre for å se om det går noen i veien. mvh Samtidig må man holde øye forover, for det er alltid noen som ikke kjører som man må passe på at man ikke kjører inn i rompa på. 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Det er veldig ofte fotgjengerfelt rett etter rundkjøringer, jeg har aldri skjønt hvorfor. Vikeplikt til både høyre og venstre samtidig. Oppskriften på en katastrofe. mvh 0 Siter
laban Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Takk for en utfyllende beskrivelse av forholdene. Forgjengerfelt rett etter rundkjøringer burde vært forbudt. Man må følge med trafikken som kommer fra venstre før man gjør en høyresving. I tett trafikk har man ikke mye tid på seg og må ha en viss fart for å i det hele tatt komme seg ut i rundkjøringen. Er man ukjent på stedet og trafikkbildet er kaotisk, kan det være vanskelig å i det hele tatt få med seg at det er et fotgjengerfelt der før det er for sent. Før man egentlig kan slutte å følge med til venstre, burde man sett til høyre for å se om det går noen i veien. mvh Hvis dette vogntoget kom fra veien som passerer senteret, har føreren et tilleggsproblem: Det er to felt inn i rundkjøringen, på utkjørselen blir de til tre. De to ytterste fører ut på ringveien. Veldig mange oppdager at de burde ligget i et annet felt. Og midt oppi det hele har vi altså et trikkespor i hver retning og en fotgjengerøy med holdeplass, slik at passasjerene går av og på midt i gata rett ovenfor rundkjøringen. Siden dette ble planlagt, har senteret omtrent doblet størrelsen, T-banen har fått endeholdeplass rett under trikken, og det er bygget ut en ny bydel (Nydalen) nedenfor senteret igjen. 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Samtidig må man holde øye forover, for det er alltid noen som ikke kjører som man må passe på at man ikke kjører inn i rompa på. På vei ut av en rundkjøring burde man ha klar bane. mvh 0 Siter
laban Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Takk for en utfyllende beskrivelse av forholdene. Forgjengerfelt rett etter rundkjøringer burde vært forbudt. Man må følge med trafikken som kommer fra venstre før man gjør en høyresving. I tett trafikk har man ikke mye tid på seg og må ha en viss fart for å i det hele tatt komme seg ut i rundkjøringen. Er man ukjent på stedet og trafikkbildet er kaotisk, kan det være vanskelig å i det hele tatt få med seg at det er et fotgjengerfelt der før det er for sent. Før man egentlig kan slutte å følge med til venstre, burde man sett til høyre for å se om det går noen i veien. mvh Hvis dette vogntoget kom fra veien som passerer senteret, har føreren et tilleggsproblem: Det er to felt inn i rundkjøringen, på utkjørselen blir de til tre. De to ytterste fører ut på ringveien. Veldig mange oppdager at de burde ligget i et annet felt. Og midt oppi det hele har vi altså et trikkespor i hver retning og en fotgjengerøy med holdeplass, slik at passasjerene går av og på midt i gata rett ovenfor rundkjøringen. Siden dette ble planlagt, har senteret omtrent doblet størrelsen, T-banen har fått endeholdeplass rett under trikken, og det er bygget ut en ny bydel (Nydalen) nedenfor senteret igjen. 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Hvis dette vogntoget kom fra veien som passerer senteret, har føreren et tilleggsproblem: Det er to felt inn i rundkjøringen, på utkjørselen blir de til tre. De to ytterste fører ut på ringveien. Veldig mange oppdager at de burde ligget i et annet felt. Og midt oppi det hele har vi altså et trikkespor i hver retning og en fotgjengerøy med holdeplass, slik at passasjerene går av og på midt i gata rett ovenfor rundkjøringen. Siden dette ble planlagt, har senteret omtrent doblet størrelsen, T-banen har fått endeholdeplass rett under trikken, og det er bygget ut en ny bydel (Nydalen) nedenfor senteret igjen. Selv den dyktigste, mest erfarne, tålmodige og samvittighetsfulle sjåfør kan forårsake en ulykke under slike forhold. Her var det i tillegg mørkt og sikkert mange fotgjengere i mørke klær uten refleks. Enda en ting for sjåføren å holde styr på. Mine tanker går til alle involverte. mvh 0 Siter
Mandolaika Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Selv den dyktigste, mest erfarne, tålmodige og samvittighetsfulle sjåfør kan forårsake en ulykke under slike forhold. Her var det i tillegg mørkt og sikkert mange fotgjengere i mørke klær uten refleks. Enda en ting for sjåføren å holde styr på. Mine tanker går til alle involverte. mvh Enig. Det er rett og slett tragisk. Nok et eksempel på at man bør sette seg litt inn i ting før man slenger ut "døm han til døden"-type ting. Ref. Gelius-debatten, de som støtter ham fordi de tror han trues med sparken bare pga denne siste boka han har skrevet. 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Enig. Det er rett og slett tragisk. Nok et eksempel på at man bør sette seg litt inn i ting før man slenger ut "døm han til døden"-type ting. Ref. Gelius-debatten, de som støtter ham fordi de tror han trues med sparken bare pga denne siste boka han har skrevet. Helt enig på begge punkter. mvh 0 Siter
Mandolaika Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Helt enig på begge punkter. mvh En prest i Danmark ble intervjuet på P4 i går. Det ble lagt fram som at Gelius skulle få sparken pga den siste boka si. Klart han fikk støtte av den danske presten, han mente det var galt å sparke Gelius. Jeg blir så provosert av medias måte å fremstille ting på enkelte ganger og tenker oftere og oftere på at man får være meget kritisk. 0 Siter
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 En prest i Danmark ble intervjuet på P4 i går. Det ble lagt fram som at Gelius skulle få sparken pga den siste boka si. Klart han fikk støtte av den danske presten, han mente det var galt å sparke Gelius. Jeg blir så provosert av medias måte å fremstille ting på enkelte ganger og tenker oftere og oftere på at man får være meget kritisk. Tidligere var massemedia opptatt av å formidle nyheter, nå er de opptatte av å skape holdninger, dette blir tydeliggjort gjennom denne prosessen med presten Gelius. 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 En prest i Danmark ble intervjuet på P4 i går. Det ble lagt fram som at Gelius skulle få sparken pga den siste boka si. Klart han fikk støtte av den danske presten, han mente det var galt å sparke Gelius. Jeg blir så provosert av medias måte å fremstille ting på enkelte ganger og tenker oftere og oftere på at man får være meget kritisk. Hmm... Om en leder i Skøyteforbundet eller NFF hadde oppført seg likedan og skrevet en tilsvarende bok. Den Norske Krike er omtrent de eneste som i tåleransens, ytringsfirhetens og religionsfrihetens navn pålegges å beholde og avlønne slike ilojale klovner. De aller fleste arbeidsgivere og organisasjoner ville vært beklemt over å ha en høyrøstet Gelius i sine rekker. Gelius gnir seg sikkert i hendene. Han var sikkert møkk lei hele kirka. Han er jo ikke enig med den i noe som helst. Og nå får han forlate den med bravør som martyr. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Tidligere var massemedia opptatt av å formidle nyheter, nå er de opptatte av å skape holdninger, dette blir tydeliggjort gjennom denne prosessen med presten Gelius. Du har helt rett. Kampanjejournalistikk. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2010 Skrevet 19. november 2010 Enig. Det er rett og slett tragisk. Nok et eksempel på at man bør sette seg litt inn i ting før man slenger ut "døm han til døden"-type ting. Ref. Gelius-debatten, de som støtter ham fordi de tror han trues med sparken bare pga denne siste boka han har skrevet. Her er begrunnelsen for avskjedigelsen slik NRK fremstiller den. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7385635 mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.