Gå til innhold

Tilbakevendende depresjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Stadig vekk
Skrevet

Hvordan finner man ut om de depresjonene man har er en slags bipolar lidelse ?

Finnes det noe testopplegg for dette ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finner du vanligvis ikke ut alene. En kompetent psykiater/psykologspesialist vil kunne finne ut av dette.

Faktorer som må vurderes er bla: Alder ved første episode, slektninger med bipolar lidelse, måten depresjonen arter seg på, funksjonsnivå/oppnåelser når ikke deprimert, forekomst av komorbide, psykiske lidelser og en del annet.

Gjest Forklaring pleace :-)
Skrevet

Det finner du vanligvis ikke ut alene. En kompetent psykiater/psykologspesialist vil kunne finne ut av dette.

Faktorer som må vurderes er bla: Alder ved første episode, slektninger med bipolar lidelse, måten depresjonen arter seg på, funksjonsnivå/oppnåelser når ikke deprimert, forekomst av komorbide, psykiske lidelser og en del annet.

Måten depresjonen arter seg på?

Gjest Manisk-Depressiv eller bipolar.
Skrevet

Måten depresjonen arter seg på?

Enkelt:At du ønsker å dø.At du er "trist som faen" som Ari Behn sier.At du sitter i bunnen av en mørk brønn og ikke aner hvordan eller når du skal klare å krabbe deg ut.At du isolerer deg.At du ikke jobber eller går på skole.At ingen ser deg eller snakker til deg.At du føler deg som ett null.At du føler deg stygg,feit eller begge deler.Har du ingen av disse følelsene er du ikke deprimert.Da må du bare være mer ute i sola og prøve å være mer sosial.Gjør som meg,bli en dyktig skuspiller:Lat som du er i godt humør og snakk med folk,og press fram et smil om du må.Når folk smiler tilbake eller snakker til deg vil din

selvfølelse bli bedre og du trenger ikke å spille mer,men kan være ekte glad.

Å være glad er ikke en evigvarende tilstand,like lite som solskinn."Etter regn kommer solskinn" var et gammelt ordtak,det gjelder også humør.Det er noe som heter å være "humørsyk" eller "værsyk".Humørsyk kan være at man forandrer humøret flere ganger om dagen.Å være værsyk er at du er i godt humør når sola skinner og er i dritthumør når det regner.men alt dette siste er normalt for alle mennesker.

Har kjæresten slått opp eller ett kjæledyr eller en du kjenner er død,er det noe halt annet,og kan utvikle seg til sykdom.Da må du kontakte lege,spesielt om du ikke klarer å gråte,og bare føler deg tom og kald innvendig.Klarer du å gråte,er det bra.

Det første kan tyde på sykdom men ikke de 2 siste situsjonene.

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse, mine depresjoner før jeg fikk litium var kjennetegnet av sinne, og en enoooooorm smerte. Det var et smertehelvete av psykisk smerte.

Jeg ville ikke dø, men selvmord var det eneste jeg tenkte på. Det eneste som lettet på trykket på en måte var å snakke om selvmord :S

Lufta var som en mørk smertesky som gjorde vondt å puste inn.

Men jeg har ikke hørt om andre bipolare som har opplevd det på samme måte, mulig det bare er jeg som hadde det slik.

Det eneste jeg kjente igjen fra den som svarte deg under her, var at jeg ikke gikk på skolen eller jobb.

Andre ting jeg kunne kjenne på var at armene og føttene kjentes ut som de var tynge som bly. Jeg gråt veldig mye om jeg skulle snakke med noen. Men klarte lee på smilebåndet om noen sa noe morro. Da trodde filletanta mi som er sosionom at jeg IKKE var bipolar (selv om moren min var det), fordi moren min ikke greide smile da hun var deprimert. Så bipolare depesjoner kan manifestere seg på forskjellige måter. Filletanta mi tok veldig feil. Jeg er bipolar, og litium har gjort meg så og si frisk.

Andre symptomer jeg hadde var at jeg slet lenge med å greie sovne, jeg lå bare på natta og hadde det fryktelig vondt,det hendte jeg gikk ut å la meg på brygga i minusgrader til jeg begynte skjelve, for å dempe smerten slik at jeg skulle greie sovne. Mens jeg tenkte på å drukne meg, selv om jeg ikke ville drukne meg. Men hjernen tenker visst bare på å ta selvmord når jeg er deprimert, selv om jeg ikke ønsker å ta selvmord... Så når jeg endelig sovnet, på morgenkvisten, hadde jeg ikke viljestyrke til å stå opp og møte på skolen, for da hadde jeg endelig fått befrielse fra den uutholdelige smerten..

Så jeg fikk ikke fullført videregående før jeg hadde fått litium...

For da slapp jeg dette helvete.

Skrevet

Å, herregud, hvem klarer fornidle det her til en behandler når en først har blitt for syk da??? Kan jo lure på hva dere har å vurdere ut i fra. Kvalifiserte gjetninger?

Skrevet

Å, herregud, hvem klarer fornidle det her til en behandler når en først har blitt for syk da??? Kan jo lure på hva dere har å vurdere ut i fra. Kvalifiserte gjetninger?

Det er selvfølgelig egne opplevelser og ingenting annet.Hva tror du? At vi sitter å finner på ting bare for morro skyld?

Fint om du bruker samme nick hele tiden så vi vet om

"Forklaring please" og "Stagig vekk" er samme person.

Jeg bruker konsekvent Bipolar eller UPF58,da jeg har fått 2 forskjellige diagnoser:Bipolar og Ustabil Personlighets Forstyrrelse Jeg er som du forstår født i 1958.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nettopp ved slike utredninger at det er godt å ha strukturerte måter å spørre på. En kan ikke forvente at pasienten spontant og uten hjelp skal kunne fortelle om alt dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...