Gå til innhold

kontrollbehov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med at jeg må ha kontroll på alt, blir engstelig av å ikke ha kontroll over enhver situasjon og når noe uventet dukker opp. Klarer aldri å ta "fri" fra dette kontrollbehovet og det er veldig slitsomt.

Ferie og helgeturer er noe jeg ikke takler da det stresser meg veldig. Har "mistet" evnen til å være inpulsiv, blir jeg bedt med ut på noe på kort varsel takker jeg alltid nei, men angrer fordi jeg vet at snart blir jeg nok ikke spurt i det heletatt lengere og jeg ønsker egentlig ikke å ha det slik som nå... Det er så ille at selv en samtale jeg føler jeg ikke styrer selv blir et problem, liker ikke når temaene blir for personlige.

Er det flere enn meg som har eller har hatt det slik?

Hvordan klare å gi slipp på "kontrollen"?

Skrevet

Det finnes ting vi som mennesker ikke kan kontrollere, og det ene er at vi ikke kan kontrollere andre mennesker enn oss selv. Som mennesker har vi alle behov for, og i stor utstrekning rett til, å kontrollere oss selv i stedet for å bli kontrollert av andre.

Dersom du føler en sterk trang til å ha kontroll over enhver situasjon, må dette også innebære at du skal ha kontroll over de andre som er rundt deg i den samme situasjonen, og det vil måtte frata DEM retten til å kontrollere noe som helst.

Spør deg selv om du mener du har rett til å kontrollere alt, eller om du er villig til å overlate noe kontroll til andre, så det blir en jevn balanse mellom deg og dem.

Du kan forsøke med noen øvelser. Gå en tur og se deg rundt. Hvilke ting er utenfor din kontroll, og SKAL være utenfor din kontroll? Og hvilke ting kan du kontrollere, og SKAL du kontrollere? Dersom en bil passerer deg på veien, er det føreren av den bilen som kontrollerer og SKAL kontrollere bilen. Du kan ikke kontrollere bilen hans, og det er heller ikke meningen at du skal kontrollere den. Øv deg på tanken om at ting som er utenfor din kontroll, kontrolleres av andre, og at andre også har evnen til å kontrollere tingene på en god måte. Det handler mye om å ha tillit til andre og å ha tillit til at du selv kan kontrollere deg selv i en situasjon som tilsynelatende er utenfor din kontroll.

Skrevet

Det finnes ting vi som mennesker ikke kan kontrollere, og det ene er at vi ikke kan kontrollere andre mennesker enn oss selv. Som mennesker har vi alle behov for, og i stor utstrekning rett til, å kontrollere oss selv i stedet for å bli kontrollert av andre.

Dersom du føler en sterk trang til å ha kontroll over enhver situasjon, må dette også innebære at du skal ha kontroll over de andre som er rundt deg i den samme situasjonen, og det vil måtte frata DEM retten til å kontrollere noe som helst.

Spør deg selv om du mener du har rett til å kontrollere alt, eller om du er villig til å overlate noe kontroll til andre, så det blir en jevn balanse mellom deg og dem.

Du kan forsøke med noen øvelser. Gå en tur og se deg rundt. Hvilke ting er utenfor din kontroll, og SKAL være utenfor din kontroll? Og hvilke ting kan du kontrollere, og SKAL du kontrollere? Dersom en bil passerer deg på veien, er det føreren av den bilen som kontrollerer og SKAL kontrollere bilen. Du kan ikke kontrollere bilen hans, og det er heller ikke meningen at du skal kontrollere den. Øv deg på tanken om at ting som er utenfor din kontroll, kontrolleres av andre, og at andre også har evnen til å kontrollere tingene på en god måte. Det handler mye om å ha tillit til andre og å ha tillit til at du selv kan kontrollere deg selv i en situasjon som tilsynelatende er utenfor din kontroll.

Tusen takk for svar.

Det du skrev på slutten av innlegget om å ha tilitt til andre og seg selv, følte jeg du virkelig traff "spikeren på hodet" med. Tror kanskje det er noe av gunnen til at jeg har dette unaturlige kontrollbehovet, nettopp fordi jeg ikke stoler på meg selv eller andre. Jeg må ofte gå å "dobbeltsjekke" ting flere ganger for å være sikker på at det er ok. Skal prøve ut teknikken din med å bli bevisst ting jeg ikke skal / bør kontrollere, håper etterhvert dette kan hjelpe meg til å slappe mer av i situasjoner og til å bli "villig" til å slippe litt den kontrollen jeg nå føler jeg MÅ ta på meg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...