Gå til innhold

Psykiater Svenny Kopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I dag var jeg på seminar med henne og jeg ser at det blir jammen store problemer hvis man ikke tidligst mulig får diagnostisert jenter med asperger.

Forskning viser nå at det ikke er en "Gutte-sykdom", men at kjønnsforskjellen gir seg utslag i forskjellige uttrykk hos de ulike kjønnene, egentlig er symptomene like, men de kan feiltolkes fordi de arter seg ulikt, ofte.

Jeg tror derfor det har vært feil av meg å høre på alle de på voksenhabiliteringen som tror det er en overdiagnostisering, det er nok heller snakk om det motsatte for kvinners del.

Svenny Kopp jobber med Professor Gildberg i Sverige.

Jeg er meget glad fordi jeg snakket med henne og hun sa at hun kan utrede min yngste datter, dette syns jeg var veldig snilt, da slipper min mann å reise til Australia.

Jeg fortalte henne vårt eller mitt problem, da jeg ikke orker at min datter skal bli feildiagnostisert, at hun bare har asperger og ikke noe annet, hvis hun har noe, (noe min mann mener), Svenny Kopp sa seg enig og sa at det er SVÆRT arvelig. Hun bruker mye tid på å tegne et slektstre sa hun, for det er sjelden bare mor eller far som har denne varianten av autisme, men noe i slekten.

(Nå har jeg noe å tenke på)

Men for vår del tror jeg det må være noe på min manns side også, da jeg ikke er hardest rammet, men en sånn light versjon.

Egentlig er det tankevekkende at så få fra psykiatrien i Oslo var der i dag, men jeg håper min mann nå får Tony Attwood til Norge og at flere fra psykiatrien i Oslo også kommer.

Svært mange asperger-jenter er naive og blir faktisk lett offer for misbruk, ja jeg begynte å tenke på følgende dette har for mange kvinner, som sikkert senere kommer inn i psykiatrien med helt andre tilstander og blir feildiagnostisert.

Gjest tenker jeg
Skrevet

''Men for vår del tror jeg det må være noe på min manns side også, da jeg ikke er hardest rammet, men en sånn light versjon.

''

Jeg tror ikke dette er helt sant, selv om du ikke liker å høre det. Tidligere har du brukt "skoleeksempel" som beskrivelse, og det er mer enn en lightversjon.

Skrevet

''feildiagnostisert.''

Virker som om det er utrolig mye av det, de slenger ut diagnoser i øst og vest. Syns det er litt skummelt.

Skrevet

''Men for vår del tror jeg det må være noe på min manns side også, da jeg ikke er hardest rammet, men en sånn light versjon.

''

Jeg tror ikke dette er helt sant, selv om du ikke liker å høre det. Tidligere har du brukt "skoleeksempel" som beskrivelse, og det er mer enn en lightversjon.

Hei!

Ja ja, men skoleeksempel er min psykiater og manns humoristiske kommentar, som de sier for å overbevise meg, men det er greit nok. Det er godt ment og på sett og vis bra for meg, men det sier de for at jeg skal bli trygg. Min mann lo da jeg sa jeg nå er mer sikker på at jeg har asperger, jeg skjønner godt hvorfor han ler, nettopp fordi han syns det er komisk at jeg tviler.

Light-versjonen er min egen beskrivelse av meg selv, på grunnlag av blant annet sammenligninger med diverse menn som jo oppfører seg veldig stereotypisk og snakker som Vidar Teisen.

Min mann har visse dager selv trekk av AS selv om han selv ikke ser dette, det samme er tilfelle med min psykiater, jeg ser dette fordi jeg ser ting uten i fra. Men de benekter begge dette!

Håper du nå skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Hei!

Ja ja, men skoleeksempel er min psykiater og manns humoristiske kommentar, som de sier for å overbevise meg, men det er greit nok. Det er godt ment og på sett og vis bra for meg, men det sier de for at jeg skal bli trygg. Min mann lo da jeg sa jeg nå er mer sikker på at jeg har asperger, jeg skjønner godt hvorfor han ler, nettopp fordi han syns det er komisk at jeg tviler.

Light-versjonen er min egen beskrivelse av meg selv, på grunnlag av blant annet sammenligninger med diverse menn som jo oppfører seg veldig stereotypisk og snakker som Vidar Teisen.

Min mann har visse dager selv trekk av AS selv om han selv ikke ser dette, det samme er tilfelle med min psykiater, jeg ser dette fordi jeg ser ting uten i fra. Men de benekter begge dette!

Håper du nå skjønner hva jeg mener.

Jeg har hatt en del elever med "light-versjoner" av asperger og min søster har også dette i lett form. I forhold til måten de formulerte seg på rent skriftlig, er du en god del mer utpreget enn dem. Også på ting du forteller om deg selv.

Skrevet

Jeg har hatt en del elever med "light-versjoner" av asperger og min søster har også dette i lett form. I forhold til måten de formulerte seg på rent skriftlig, er du en god del mer utpreget enn dem. Også på ting du forteller om deg selv.

Hei!

Det tror jeg kommer an på hva jeg skriver om, da jeg feks er helt upåfallende i mine mail til min psykiater, men da har jeg flere sider til disposisjon. Jeg får forklart alt jeg skriver mye bedre.

Tror det har å gjøre med at jeg må skrive så kort her inne.

Gjest men det er nå meg da
Skrevet

Hei!

Det tror jeg kommer an på hva jeg skriver om, da jeg feks er helt upåfallende i mine mail til min psykiater, men da har jeg flere sider til disposisjon. Jeg får forklart alt jeg skriver mye bedre.

Tror det har å gjøre med at jeg må skrive så kort her inne.

Jeg har mine tvil om det der. Jeg har selvfølgelig ikke sett noen av dine mailer til din psykiater, men jeg tror overhodet ikke du vil fremstå som mindre asperger av å få mere plass til å forklare på. Kanskje heller det motsatte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...