Gå til innhold

kan ambulansepers bruke fysisk makt?

Anbefalte innlegg

Gjest psykebil
Skrevet

Leser om suksessen med psykebil i Bergen, hvor det er ambulansepersonell fra psykisk helsevern som henter ustabile personer for å bringe dem til psykehus/legevakt.

De har et sett med reimer i bilen. Kan de ta med seg folk med tvang? jeg trodde det var noe bare politiet hadde lov til å gjøre. Må det da foreligge et tvangvedtak på personen fra før?

Hvis personen må tas med med fysisk makt, så vel like gjerne politiet gjøre det? Er det noen stor forskjell her? Politiet kan også komme i sivil.

Skrevet

Hei!

Hvis det er blitt lov til dette syns jeg det er bra.

Min venninnes søster fikk en psykose for noen år siden og det ble en stor ekstra påkjenning å bli hentet av politi, det hadde tross alt vært bedre om det var helsepersonell slik familien ønsket, men fikk forklart ikke var mulig.

Gjest Slik er det
Skrevet

Fysisk maktbruk skjer da stadig vekk når det er fare for pasienten selv eller hjelpere. Det skjer i psykiatrien, somatiske sykehus og ambulansen også for den del. En kan ikke skrive søknad om bruk av reimer, dersom en pasient er i ferd med å hive seg ut av døren på en ambulanse i fart.

Men jeg er enig i at helsepersonell er langt mer kompetent til å ta seg av psykotiske mennesker enn politiet, så lenge de ikke er truendes farlige. Jeg selv ble oppsøkt av både politi og ambulanse en gang jeg var psykotisk. Jeg var rolig, forvirret og så engler framfor meg da en politimann plutselig grep tak i armen min og sa "Nå er det nok tull". Jeg trodde da at han skulle voldta meg, ble livredd og fikk astmaanfall. Da tok ambulansefolket over og sa det var unødvendig av han.

Det var skikkelig skremmendes ja.

Skrevet

Det er dessverre alt for mange vonde historier om unødvendig maktbruk i psykiatri - gjerne politi som ikke har riktig kompetanse.

Jeg leste en eller annen gang i "Psykisk helse" om denne psykebilen. Av den framgikk at ambulansepersonellet kunne bruke reimer (myke sådanne) dersom pasienten var svært utolig så det utgjorde fare. Ellers måtte de tilkalle politi dersom det trengtes maktbruk. Jeg tror dog at de fleste oppfører seg mindre voldsomt om de blir hentet av kyndig ambulansepersonel enn av politiet. Mange er blitt traumatiserte av politi som har brukt makt feil eller rett og slett helt unødvendig. Egentlig skal de helst komme i sivil, men det har de aldri tid til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med et lite forbehold om at det er noe jeg har oversett, men jeg tror ikke det.

Her stiller du det spørsmålet som ikke skal stilles, og som ingen ønsker å uttale høyt og offentlig.

Psykeambulansen er ønsket av: Pasienter, pårørende, Politiet, poltikerne, Mental Helse, LPP, og muligens også eb psykiatrien.

Det store problemet er det du stiller spørsmål ved. Siden alle er så fornøyde, har en tydeligvis blitt enige om at spørsmlet ikke skal stilles.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Det er dessverre alt for mange vonde historier om unødvendig maktbruk i psykiatri - gjerne politi som ikke har riktig kompetanse.

Jeg leste en eller annen gang i "Psykisk helse" om denne psykebilen. Av den framgikk at ambulansepersonellet kunne bruke reimer (myke sådanne) dersom pasienten var svært utolig så det utgjorde fare. Ellers måtte de tilkalle politi dersom det trengtes maktbruk. Jeg tror dog at de fleste oppfører seg mindre voldsomt om de blir hentet av kyndig ambulansepersonel enn av politiet. Mange er blitt traumatiserte av politi som har brukt makt feil eller rett og slett helt unødvendig. Egentlig skal de helst komme i sivil, men det har de aldri tid til.

Stusser litt over å bli traumatisert av en enkelthendelse som at man blir holdt fast når man oppfører seg utagerende og aggresivt? trodde at å bli traumatisert var noe som skjedde i forbindelse med f.eks lengere tids mishandling jeg. Men har ikke noe greie på det da. Har ikke sjekket definisjonen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Stusser litt over å bli traumatisert av en enkelthendelse som at man blir holdt fast når man oppfører seg utagerende og aggresivt? trodde at å bli traumatisert var noe som skjedde i forbindelse med f.eks lengere tids mishandling jeg. Men har ikke noe greie på det da. Har ikke sjekket definisjonen.

Å bli traumatisert kan godt skje ved en kortvarig enkelthendelse som voldtekt, ran eller torpedering.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Å bli traumatisert kan godt skje ved en kortvarig enkelthendelse som voldtekt, ran eller torpedering.

Takk da vet jeg det.

Skrevet

NHD har jo alt sagt det ang enkeltepisoder, men jeg fikk lyst til å si at jeg kjenner mange som har vært psykotiske og blitt behandlet brutalt av politiet har lagt hele psykiatrien for hat etterpå. Man skjønner nok ikke hvorfor noen skulle overmanne en er veldig psykotisk og tror noen skal ta deg.... Kanskje man tenker at man må forsvare seg. Så blir man dratt inn et sted hvor man føler man blir stengt inne, kanskje noen tvinger medisin i deg...

Gjest psykebil
Skrevet

Fysisk maktbruk skjer da stadig vekk når det er fare for pasienten selv eller hjelpere. Det skjer i psykiatrien, somatiske sykehus og ambulansen også for den del. En kan ikke skrive søknad om bruk av reimer, dersom en pasient er i ferd med å hive seg ut av døren på en ambulanse i fart.

Men jeg er enig i at helsepersonell er langt mer kompetent til å ta seg av psykotiske mennesker enn politiet, så lenge de ikke er truendes farlige. Jeg selv ble oppsøkt av både politi og ambulanse en gang jeg var psykotisk. Jeg var rolig, forvirret og så engler framfor meg da en politimann plutselig grep tak i armen min og sa "Nå er det nok tull". Jeg trodde da at han skulle voldta meg, ble livredd og fikk astmaanfall. Da tok ambulansefolket over og sa det var unødvendig av han.

Det var skikkelig skremmendes ja.

Det er en forskjell på å holde folk tilbake, og hindre de i å hoppe over brua, til forskjell på å sette reimer på dem. Denne psykebilen brukes som jeg har forstått til transport av pasienter. Om de skal tas med tvang så kan vel andre yrkesgrupper som politi også gjøre det? Jeg tror jeg hadde følt tvang som et overgrep uansett hvem det var som utførte den. Jeg forstår ikke helt at det skal føles lettere om det kommer en psykebil og henter en når det brukes tvang enn når politiet gjør det. det jeg hadde tenkt mest på var at jeg ikke hadde ønsket at noen andre (naboer) skulle se opptrinnet med politi og ambulanse. Da hadde jeg villet ønske at de kom så anonymisert som mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...