Gå til innhold

Depresjon/paranoid/angst etter amfetaminslutt

Anbefalte innlegg

Gjest vennen XXXXXXXX
Skrevet

Jeg har en venn som vil slutte på amfetamin.

Hun er ganske svak psykisk, så jeg er litt usikker på om hun klarer det. Hun har flere instanser rundt seg og har familie og rusfrie venner som bryr seg. Hun vil ikke legges inn. Hun har tilbud om å gå til et aktivitetstilbud hele arbeidsdager hver dag. Tror dessverre ikke at hun er så lysten på å kutte ut rusvennene.

Hun får kun beroligende medisin og dette har hun også blandet med amfetamin i tillegg til at hun har brukt andre beroligende midler som hun har fått tak i illegalt.

Hun sier nå at hun vil kutte ut amfetamin, men jeg vet ikke om jeg har tro på at hun klarer å tåle å ha angst, depresjon og panikkangstanfall. Hun hadde nok en depresjon i bånn før hun startet å ruse seg. Hun har hatt psykotiske symptomer når hun har vært ruset.Hun sier selv at hun har skjønt at det var "innbilning" når det pågikk, men jeg tror i stor grad hun bagatelliserer. Hun lyver også mye, vil ikke innrømme hvor store problemene egentlig er.

Hvor alvorlige og plagsomme kan de psykiske ettervirkningene være? Hvor lenge kan hun regne med at det varer? Er det noe som hjelper? Er det noen antidepressiva som kan hjelpe? Siden jeg er usikker på om hun klarer å holde seg rusfri så må det i såfall være noe som ikke er farlig å kombinere med amfetamin.

Hvem er best på dette med amfetamin og psykiske lidelser i Norge? Hvor er det best behandling å få? Hva er best å gjøre om en skal prøve å komme ut av dette uten institusjonsinnleggelse? Hvordan skal vi klare å hjelpe henne og få henne til å hjelpe seg selv ved å kutte ut stoff?

Gjest tenker jeg
Skrevet

Det er flott at du vil hjelpe henne. Som jeg også har skjønt kan depresjonen etter langvarig bruk av amfetamin være dyp og langvarig. Jeg tror jeg ville satt inn et antidepressiva i forkant og stabilisert meg på det før en kutter amfetaminet. Min psykiater sier at en må vente seks uker etter en er oppe i dose på ssri. I hele denne perioden trenger kroppen tid på å venne seg til medisinen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er flott at du vil hjelpe henne. Som jeg også har skjønt kan depresjonen etter langvarig bruk av amfetamin være dyp og langvarig. Jeg tror jeg ville satt inn et antidepressiva i forkant og stabilisert meg på det før en kutter amfetaminet. Min psykiater sier at en må vente seks uker etter en er oppe i dose på ssri. I hele denne perioden trenger kroppen tid på å venne seg til medisinen.

Jeg støtter dette opplegget.

Jeg synes forøvrig det er et tegn på umotivasjon og mangel på realisme at en ikke lar seg behandle slik en blir anbefalt. Hun ville hatt langt større mulighet for å lykkes om hun hadde søkt profesjonell hjelp evt inkl. innleggelse.

Gjest vennen XXXXXX
Skrevet

Jeg støtter dette opplegget.

Jeg synes forøvrig det er et tegn på umotivasjon og mangel på realisme at en ikke lar seg behandle slik en blir anbefalt. Hun ville hatt langt større mulighet for å lykkes om hun hadde søkt profesjonell hjelp evt inkl. innleggelse.

Hva slags antidepressiva er å anbefale? Hva om hun sprekker på amfetamin? Motivasjonen er nok varierende ja, og angsten for det ukjente stor... Troen på "c-preparater" som hun kaller det, er også så som så.

Hva slags helsemessige ting bør en sjekke etter noen år med amfetamin?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...