Gå til innhold

Er kognitiv terapi bare prat?

Anbefalte innlegg

Gjest Fyllingdalen
Skrevet

Jeg sa til min psykiatriske sykepleier at å prate om det jeg sliter med hjelper meg ikke. Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg sa jeg ønsket kognitiv terapi, og da sa hun "kognitiv terapi er prat det også".

Stemmer det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kognitiv terapi inneholder selvsagt også samtaler. Men det inneholder mye mer inkl oppstilling av antagelser og utprøving av disse i praksis. Deretter rapportering av hvordan utprøvingen forløp.

I alle korrekte fremstillinger heter det Kognitiv adfersterapi - CBT.

Skrevet

Det er mye prat, men det er veldig målrettet. Man jobber aktivt for å finne ut av uhensiktsmessige tanker som f.eks. gir angst eller depressive tanker, og hvordan man kan erstatte disse med positive tanker. Det blir på en måte å lære å "mottenke" det negative som gjrene kommer opp automatisk. Man kan få oppgaver, som å skrive ned hva man tenker og eventuelt hva man kan se på som positive tanker man kan sette inn i stedet.

Gjest Fake it till you make it!
Skrevet

Litt på siden, men jeg vil gjerne anbefale gruppeterapi for de som har unnvikende pf. Dette forutsetter at man kommer i en "velfungerende gruppe," antar jeg, og at ikke alle er unnvikende, hehe... For min del hjalp det veldig at andre fortalte meg uoppfordret at jeg var verdt noe, og ikke bekreftet mitt negative selvbilde. Hadde jeg kun skulle forholdt meg til en behandler tror jeg ikke jeg hadde utfordret meg selv så mye, eller fått så godt resultat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...