Gå til innhold

Psykolog eller psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best av psykolog eller psykiater når man skal gå på tiltaket vilje viser vei som krever at man går i behandling hos en terapeut og man bruker medisin som man lurer på om er riktig for en? Synes du det er best å gå til en av samme kjønn eller motsatt kjønn?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer noe på grunnlidelsen. Bipolare bør gå hos psykiater.

Ellers er den konkrete behandlerens kompetanse viktigere enn yrkesbakgrunn.

Skrevet

Det mye slik ja, kommer mest an på kompetansen - mens psykiatere er mest egnet for noen grupper.

Selv går jeg ikke i noe spesielt behandlingsopplegg der veien er lagt, men jeg synes det fungerer veldig bra å ha en psykolog og en psykiater som samarbeider. Psykiateren tar seg mest av medisiner, men hun er og stedfortreder for psykologen min om hun er borte. Jeg er blant de bipolare da.

Når det gjelder behandlerens kjønn, er jeg også mest opptatt av kjemi og kompetanse/menneskekunnskap. Jeg har hatt mannlig behandler under innleggelser, og har stort sett hatt meget gode erfaringer. At de jeg går til nå er kvinner begge to er egentlig tilfeldig.

Skrevet

Det kommer noe på grunnlidelsen. Bipolare bør gå hos psykiater.

Ellers er den konkrete behandlerens kompetanse viktigere enn yrkesbakgrunn.

Paranoid personlighetsforstyrrelse og alvorlig tilbakevendende depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Paranoid personlighetsforstyrrelse og alvorlig tilbakevendende depresjon.

I dette tilfellet mener jeg at en psykiater er klart best. Her er det i all hovedsak snakk om korrekt medisinering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...