Gå til innhold

Spørsmål til dere som har vært innlagt

Anbefalte innlegg

Gjest baldriansen
Skrevet

Jeg skal besøke en venninne som er innlagt for depresjon.

Jeg har lyst til å ha med meg noe småtteri, kanskje noe lett lesestoff. Hva synes dere om det? Noe spesielt jeg skal styre unna? Andre forslag?

Jeg vet at vi er forskjellige og at hun fremdeles er seg selv med sine interesser selv om hun er på sykehus, men jeg ber om tips allikevel, siden jeg ikke kjenner til hverdagen på slike steder og heller ikke om bestemte ting er uønsket.

Skrevet

Et magasin som hun liker, en lettlest bok med humor. Noe frukt.

Skrevet

Jeg anbefaler bøkene av den jødiske nobelprisvinnende forfatteren Isaac Bashevis Singer. De leste jeg da jeg var innlagt.

Skrevet

Jeg likte å lese "lett stoff" da jeg var innlagt, vanlige ukeblader altså. Likte også å høre på musikk, og spiste masse nøtter :)

Gjest innlagt før
Skrevet

Jeg likte ikke lese den første gangen jeg var innlagt, men en må nesten se hva personen liker å gjøre til vanlig.

Leser h*n mye er det en god idè å ta med noe innenfor det området.

Jeg fikk tykt papir og maling. Med det kunne jeg få ut de dype tankene. Det var ikke koselige "motiv", men det hjalp meg faktisk litt - fikk jo tankene flyttet fra hodet til papiret

Filmer som h*n kan dele med flere(noen steder kan en få ta med pc`en(laptop))

ellers ting du vet h*n liker - spill eller noe. Når en er deprimert er det ofte slik at en isolerer seg lett. Ett spill kan hjelpe til å komme ut i fellesskapet.

Synes det er vanskelig å gi råd siden vi alle er så forskjellige

Håper du finner det du leter etter :o)

Gjest Kyllingen
Skrevet

Husk, alt du tar med til henne blir nøye gjennomgått av en av pleierene.

Gjest baldriansen
Skrevet

Javel - er det noen spesielle ting pleierne ikke tåler? Lett lesestoff antar jeg vil passere?

Gjest Kyllingen
Skrevet

Javel - er det noen spesielle ting pleierne ikke tåler? Lett lesestoff antar jeg vil passere?

Så fremt det ikke er til skade for henne vil jeg tro det går greit.

Skrevet

Så fremt det ikke er til skade for henne vil jeg tro det går greit.

''Så fremt det ikke er til skade for henne vil jeg tro det går greit.''

Med andre ord, Se og Hør godtas ikke...

;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ta med akkurat det samme til henne som til en venninne på somatisk sykehus.

Gjest kommer vel an på
Skrevet

Det kommer vel an på hvor hun er innlagt. Jeg var innlagt på åpen avdeling, en venninne kom med en hel bærepose med lesestoff til meg, og det var ingen som gikk igjennom den posen.

Skrevet

Kaffe latte, røyk, sjokolade og et arkitekturbladet- A&U, hadde vært supert. Pluss lydbok med noveller. Og noe mykt. Og neglelakk. Det var alt.

Skrevet

Det kommer selvsagt an på hvilken type avdeling hun er på, ,men det er uansett ofte mye dødtid man selv må fylle når man er innlagt. Om hun er på lukka, ikke finn på å ta med noe som er tenkelig at man kan skade seg selv eller andre på. Spisse og skarpe saker. De gangene jeg har vært innlagt for depresjon har besøket av de som står meg nær og en klem fra de betydd mest. Du kjenner venninna di best, men blader er en god tanke. Eller lydbøker. Jeg konsentrerer meg veldig dårlig når jeg er nede, men noe "hjernedøde" blader var ikke så dumt. Også hørte jeg lydbøker med eventyr eller fortellinger som ikke var så vanskelig å konsentrere seg om. Og om konsentrasjonen sviktet, syntes jeg det var avslapping bare i å høre at en stemme leste noe. Om hun røyker blir hun sikkert glad for en tjuepakning. Men det beste hun får er besøket ditt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...