Gå til innhold

Gruppeterapi og personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest Kråkebolla
Skrevet

Er gruppeterapi til hjelp hvis man har en personlighetsforstyrrelse?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan det väre om den drives på korrekt måte.

Skrevet

Tillegg:

I utgangspunktet kan en går ut fra at den behandling som tilbys i den offentlige psykiatrien er effektive og virkningsfulle.

Gjest Kråkebolla
Skrevet

Takk for svar. Er det verdt å forsøke gruppeterapi for tredje gang når jeg tidligere har fullført to omganger med gruppeterapi?

Gjest Kråkebolla
Skrevet

Takk for svar. Er det verdt å forsøke gruppeterapi for tredje gang når jeg tidligere har fullført to omganger med gruppeterapi?

Skrevet

Hvis det er samme opplegg, og du ikke ble bedre av de to første, er det ingen grunn til å prøve det igjen.

Ellers er det forsøket verdt.

Gjest Kråkebolla
Skrevet

Hvis det er samme opplegg, og du ikke ble bedre av de to første, er det ingen grunn til å prøve det igjen.

Ellers er det forsøket verdt.

Det er samme overlege, så kan man tro at opplegget er noe annerledes selv om det er noen år siden?

Skrevet

Det er samme overlege, så kan man tro at opplegget er noe annerledes selv om det er noen år siden?

Hvorfor spekulere i dette i stedet for å spørre direkte?

Det kan ha skjedd en differensiering av tilbudet, eller det kan være som det var.

Gjest unnvikende
Skrevet

Jeg hadde (kanskje) blandet personlighetsforstyrrelse med sterke unnvikende, og noe avhengige trekk. Jeg gikk i selvhevdelsesgruppe, og det var helt kjempeflott for meg. Jeg hadde nok veldig flaks med at gruppen startet akkurat på rett tidspunkt for meg, og jeg var kjempemotivert. Det gav meg utrolig mye. Jeg lærte kjempemasse.

Gjest grwgadegadgad
Skrevet

Jeg har vært i gjennom flere ulike behandlingsopplegg selv uten effekt.

Men så bestemte jeg meg for å gi det en sjanse igjen og det hjalp meg virkelig. Tror det hadde noe med egen motivasjon og hvilket sted jeg selv var på.

Så det kan jo hende at dette vil hjelpe deg denne gangen.

Skrevet

Jeg har vært i gjennom flere ulike behandlingsopplegg selv uten effekt.

Men så bestemte jeg meg for å gi det en sjanse igjen og det hjalp meg virkelig. Tror det hadde noe med egen motivasjon og hvilket sted jeg selv var på.

Så det kan jo hende at dette vil hjelpe deg denne gangen.

Hvis en ikke har en klar motivasjon for å endre seg selv inkl sin egen tenkning og adferd, er all slik terapi forgjeves.

"Ja, men"-mennesker vil forbli uendrede.

Skrevet

Jeg hadde (kanskje) blandet personlighetsforstyrrelse med sterke unnvikende, og noe avhengige trekk. Jeg gikk i selvhevdelsesgruppe, og det var helt kjempeflott for meg. Jeg hadde nok veldig flaks med at gruppen startet akkurat på rett tidspunkt for meg, og jeg var kjempemotivert. Det gav meg utrolig mye. Jeg lærte kjempemasse.

Hvordan kan man bli med i en slik gruppe? Er det i Oslo?

Gjest unnvikende
Skrevet

Hvordan kan man bli med i en slik gruppe? Er det i Oslo?

Dette var i Trondheim. Mulig de har slikt i Oslo også. Det lå info på sidene til DPSet her i Trondheim, men jeg ble søkt inn via behandlingsapparatet (som jeg allerede var inne i)

Skrevet

Dette var i Trondheim. Mulig de har slikt i Oslo også. Det lå info på sidene til DPSet her i Trondheim, men jeg ble søkt inn via behandlingsapparatet (som jeg allerede var inne i)

Jeg har aldri hørt om dette tilbudet i Oslo. Kanskje det finnes privat.

Gjest unnvikende
Skrevet

Jeg har aldri hørt om dette tilbudet i Oslo. Kanskje det finnes privat.

Kan dessverre ikke hjelpe deg, da jeg ikke har oversikt over Oslo. Kanskje NHD vet noe om det finnes noe sted man kan se hvilke gruppetilbud de forskjellige har, i alle fall i det offentlige? Evt kan du spørre behandleren din (hvis du har noen) om vedkommende er mer kjent med tilbudene i Oslo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...