Gå til innhold

Hvordan ser den perfekte juleaften ut?

Anbefalte innlegg

Gjest jeg bestemmer selv
Skrevet

Vi har mat, hus, varme, TV, alle de materielle godene vi kan tenke oss. Likevel har vi det ikke bra. Det virker som om alle blir veldig "hårsåre" like før jul, og det skal ikke mye til før "julen blir ødelagt"?

Hva har det egentlig å si om mor ikke kommer på besøk, far sitter hjemme og sturer, en onkel holder på å drikke seg ihjel. Er egentlig alt dette vårt ansvar? Er det ikke vårt eget liv som teller?

I år skal ihvertfall jeg ha veldig få mennesker rundt meg på juleaften. De som ikke er hyggelig blir heller ikke invitert. Så det så !!!

Skrevet

''Det virker som om alle blir veldig "hårsåre" like før jul, og det skal ikke mye til før "julen blir ødelagt"?''

vs

''I år skal ihvertfall jeg ha veldig få mennesker rundt meg på juleaften.

De som ikke er hyggelig blir heller ikke invitert. Så det så !!!''

Hm, det er liksom noe som skurrer her!

Skrevet

Høres bra ut :-) Tror folk flest har alt for høye forventninger til julen. Når vi var små var den over straks den siste pakken var åpnet.

Gjest jeg bestemmer selv
Skrevet

''Det virker som om alle blir veldig "hårsåre" like før jul, og det skal ikke mye til før "julen blir ødelagt"?''

vs

Det jeg mener å si er at jeg har tenkt å feire jul i år uten å måtte gjøre "alle til lags". Hver jul har jeg gått rundt "på tåneglene" i noen uker for at alle skal få det bra, hørt på en klagesang uten like.

I fjord avviste jeg en del av familien og sa jeg har nok med meg selv og min familie. De ble da meget lei seg, men de lever enda. I år har jeg tenkt å ikke bry meg om klagesangen og huffingen. At de andre klager er da ikke mitt problem?

Jeg skal slutte med dårlig samvittighet ovenfor mennesker som jeg egentlig ikke liker. Jeg gleder meg til å feire jul sammen med mine barn, min mann og katten :)

Gjest jeg bestemmer selv
Skrevet

Høres bra ut :-) Tror folk flest har alt for høye forventninger til julen. Når vi var små var den over straks den siste pakken var åpnet.

Jeg også tror vi legger for mye vekt på juleaften og hvordan alt skal se ut. For min del ønsker jeg meg fred mest av alt, at jeg kan få tid til å sitte ned å se på det jeg ønsker på TV, prate med familien min og virkelig nyte det å lage en ribbe uten stress.

Gavene har ingenting å si for meg i denne sammenhengen. Får jeg meg en stor marsipangris så er jeg godt fornøyd :-)

Skrevet

Nå har ikke vi akkurat vært belemret med sutrende, alkoholiserte familiemedlemmer, men vi tok avgjørelsen om hvordan vi vil feire jul for noen år siden: Alene, bare vi 4 i huset og på vår egen måte.

Jeg synes man definitivt skal få feire jul slik man helst vil, og jeg synes det er en helt feil dag i året å skulle please en haug med andre.

Gjestfrihet er fint, men ikke for enhver pris.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det jeg mener å si er at jeg har tenkt å feire jul i år uten å måtte gjøre "alle til lags". Hver jul har jeg gått rundt "på tåneglene" i noen uker for at alle skal få det bra, hørt på en klagesang uten like.

I fjord avviste jeg en del av familien og sa jeg har nok med meg selv og min familie. De ble da meget lei seg, men de lever enda. I år har jeg tenkt å ikke bry meg om klagesangen og huffingen. At de andre klager er da ikke mitt problem?

Jeg skal slutte med dårlig samvittighet ovenfor mennesker som jeg egentlig ikke liker. Jeg gleder meg til å feire jul sammen med mine barn, min mann og katten :)

Synes det høres ut som en glimrende plan!

Gjest lifeis...
Skrevet

Den perfekte julaften blir i år tilbrakt alene i en digg pysj med julemat fra Meny som varmes og jeg koker potetene og lager sausen. Jeg skal tenne lys og ha det varmt og godt og ikke bry meg en millimeter om hva andre gjør med denne dagen/kvelden. Mulig jeg tar meg et glass vin eller to, men mulig jeg like gjerne lar det være. Jeg skal kose meg med gode minner om svunne tider, savne de jeg har mistet som jeg elsket og bare være. Jeg tror det blir en fin kveld :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Liker :-)

Skrevet

vs

Hei!

Jeg tenkte også at noe skurrer, men det er jo ikke så lett å vite hva som er for mye for andre.

Jeg setter selv klare grenser, feks ikke mye alkohol sammen med barn, ikke brennevin i vårt hjem osv... da får alle bli så sure de vil, men det er vurderinger vi gjør. Så blir resten opp til andre.

Men jeg tenker litt ekstra på om noen sitter alene og ikke vil det, sånn er det bare, kanskje finnes en løsning som er god for både en selv og ens egen familie og den det gjelder.

Men slett ikke alltid finnes noen god løsning, men man bør i vertfall tenke litt lenger enn til sin egen stue i julen. Det er en vond tid for mange, jeg vet ikke hvorfor det, men jeg registrerer at det er mye følelser og forventninger. Men inviterer vi noen så blir det feks uten akevitt uansett hvor mye de måtte savne det. Men jeg hadde jo servert det til mennesker som kan drikke alkohol på en anstendig måte.

Skrevet

Høres bra ut :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...