Gå til innhold

Nå blir jeg SPRØ snart (naboen med ts)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han naboen min med tourettes jeg har nevnt før driver meg snart til det fullstendige vanvidd nå! Jeg reiser vekk og bor hos familie i helgene. Ellers er jeg helt avhengig av å bruke noe å sove på. Det høres helt tåpelig ut, men jeg bare fikser ikke å bruke sov i ro eller øreplugger. Jeg får angst av å få enda en sans redusert, dessuten føles det som om jeg får et trykk inni hodet av det og det i seg selv gjør at jeg ikke klarer å sove. Men ikke noe av det jeg veksler mellom for søvn er godt nok (Truxal 75mg, Sarotex 30mg eller Tolvon i samme dose) Jeg regner med at alle disse doseringene er mulig å øke, men da blir jeg fort trøtt på morgenen. Nå bråvåkner jeg mange ganger i løpet av natta av TRAMP TRAMP HYL BRØL. De to siste nettene har jeg blitt vekket i halv fem-tida om morgenen og hatt problemer med å sove igjen - etter gjentatte oppvåkninger igjennom natta. Personalet som jobber her og Boligkontoret driver og utreder, men det tar ju et milennium virker det som. Avdelingsleder her har orientert meg om det man tenker på som mulige løsninger. At det byttes leilighet med en annen beboer - den ligger over garasjen. Derette sørge for lydisolering. Men jeg får beskjed om at sånt bare blir sagt, og at avdelingsleder stadig driver og purrer på sin sjef igjen.

Jeg har fått tilbud om å få dekket opphold ved et lavterskelsted med en liten enhet hvor man kan bo noen dager i turbulente tider. Fin tanke. MEN DET ER IKKE JEG SOM ER SYK! De snur alt på hodet, den "trygghetsenheten" som det kalles er for folk som har det vanskelig pga. psykdom som ikke er alvorlig nok til innelggelse. Det er da snakk om kortvarige opphold. For meg vil et slikt opphold bare være for å få sove ut. Ikke riktig bruk av stedet, jeg er ikke i noen psyk periode nå. Og om jeg blir psyk av bråket kan heller kommunen få lov til å se en akuttinnleggelse på psykehuset. Skulle tro det kunne åpne øynene på de. De har fått tre brev at meg, en attest fra psykologen min og en fra fastlegen. De gir meg ingen tilbakemeldinger selv om det etterspørres.

Jeg tar ikke inn på den trygghetsenheten før jeg M-Å-Å-Å. De som jobber her gjør sitt beste både i forhold til å ta vare på han, meg og kontakt med dette Boligkontoret. Nå fantaserer jeg om å gå bort dit og denge han som har med dette å gjøre noe så ettertrykkelig. Det har vært to episoder hvor jeg har utagert og disosiert så jeg ikke husker alt. Heldigvis har jeg ikke gått løs på folk, men jeg har knust ting og sagt virkelig onde ting til folk. Jeg vil ikke være sånn. Akkurat da dette skjedde var det og andre stressfaktorer som presset meg - ikke bare naboens sykdom. En episode med stygg selvskading, vet ikke om det ville skjedd uansett. Men... Det er kanskje tullete å si at det ikke er jeg som er syk, for jeg er jo i en risiko for å bli det slik det er nå. Han har bodd her siden februar uten at det ennå er gjort noe aktivt i forhold til det. Det har vært forsøkt innleggelse, men det fungerte ikke...Kan jo tenke meg det gikk utover andre pasienter *oppgitt*.

HVORFOR SKAL SLIKT VÆRE SÅ FORBANNA VANSKELIG Å GJØRE NOE MED DETTE NÅR NOEN HAR KOMMET OPP MED EN KONKRET PLAN SOM FAKTISK VIL FUNKE??? Jeg blir så pissed!!! Ikke snakk om at jeg flytter ut herifra, når er jeg f.eks i gang med å få spesialtilpasset belysningen i leiligheten min for synshemmingen min - er også veldig glad i selve leiligheten. Dessuten får jeg den hjelpen jeg virkelig trenger her, dette er en boordning som passer for meg. Han har behov de ikke klarer å følge godt nok opp her.

Jeg betaler leie på 7000 i måneden til kommunen, og jeg synes det sure penger når det er på denne måten - at det virker som folk er blinde og døve for det jeg sier om jeg ser vekk fra de som jobber her. De er like frustrerte fordi de ikke kan hjelpe han mer.Hadde dette vært et vanlig borettslag hadde det ikke tatt lang tid før dette hadde blitt en kjempesak!

Selv sitter jeg med nattsvart samvittighet for å si at jeg nå blir sprø. Naboen min kan ikke noe for at han har tourettes og dessverre svært hørbare tics. Ikke er han noe dum heller - han skjønner jo selv at problemene hans går utover andre. Samtidig kan han ikke hjelpe for det.

Så nå sitter jeg og er lei etter flere netter hvor jeg har hatt mange vonde drømmer og bråvåknet av skrik + tramping rett over meg. Det gjør bare de marerittene jeg tidvis har enda verre...

Hva kan jeg gjøre nå? Det er det jeg tenker. Nå må noe skje snarest både for hans og min del. Er det mer jeg kan gjøre enn å bombe Boligkontoret med brev og erklæringer fra helsevesnet om hva dette kan forårsake? Skal jeg gå til kommunedirektøren snart??? Hvem er overordnet Boligkontoret i en kommune? Hadde det ikke vært for at jeg føler jeg må ta vare på folk, ville jeg gått til pressen med dette. Jeg skulle virkelig ønske det var noe jeg kunne gjøre for oss begge.......

sorry dette lange sutreinnlegget....

Skrevet

Jeg skjønner at du føler at du holder på å bli sprø.

Jeg syns det høres ut som tilsynet tar klagene dine på alvor og skjønner at noe må gjøres, og at de holder på å finne ut av hvilke løsninger som er mulige, og at de er villige til å handle/gjøre noe. I helsevesnet tar ting tid. Jeg vet ikke om det hjelper å gjøre mer en du allerede gjør. Det kan sikkert andre svare bedre på.

Hvorfor tar du ikke i mot avlastningstilbudet? For min del tenker jeg at jeg kan holde ut mer ubehag hvis jeg vet at det fins en nødutgang, at man har alternativer der man kan få være i fred og ro.

Desverre er det slik at når man bor i et slikt leilighetskompleks som du gjør, der folk sliter med ulike ting, så blir det ikke som å bo i et vanlig borettslag, og man har ikke de helt samme reglene, fordi folk har fått plass der av en grunn. Det er både fordeler og ulemper ved å plassere mange som sliter i nærheten av hverandre.

Gjest det ville jeg gjort.
Skrevet

Er enig med deg i at de må sørge for en annen ordning til den personen som utgjør problemet. Jeg ville ha satt litt press på boligkontoret ved å ta ting på flere plan jeg. Send mail til kommunalministeren og helseministeren og fortell at helsen din blir mye dårligere når de ikke får fortgang på saken, at du bor der du bor fordi du trenger det tilbudet de gir deg der og at du blir tvunget ut av ditt eget hjem for å få hvile slik at du ikke blir ennå dårligere. Personlig ville jeg sendt kopi av mailen til boligkontoret.

Skrevet

Hvorfor er du ikke villig til å være på avlastningsenheten en periode? Det høres ut som den mest gjennomførbare løsningen på kort sikt.

Skrevet

Jeg skjønner at du føler at du holder på å bli sprø.

Jeg syns det høres ut som tilsynet tar klagene dine på alvor og skjønner at noe må gjøres, og at de holder på å finne ut av hvilke løsninger som er mulige, og at de er villige til å handle/gjøre noe. I helsevesnet tar ting tid. Jeg vet ikke om det hjelper å gjøre mer en du allerede gjør. Det kan sikkert andre svare bedre på.

Hvorfor tar du ikke i mot avlastningstilbudet? For min del tenker jeg at jeg kan holde ut mer ubehag hvis jeg vet at det fins en nødutgang, at man har alternativer der man kan få være i fred og ro.

Desverre er det slik at når man bor i et slikt leilighetskompleks som du gjør, der folk sliter med ulike ting, så blir det ikke som å bo i et vanlig borettslag, og man har ikke de helt samme reglene, fordi folk har fått plass der av en grunn. Det er både fordeler og ulemper ved å plassere mange som sliter i nærheten av hverandre.

Takk for alle svar!

Jeg velger å legge mitt her.

Hvorfor ikke avlastningsstedet?

A: Mitt eneste behov er søvn. Det er bare fire-fem plasser der som er ment for at mennesker som f.eks. sliter med en del angst eller depresjon skal få være et trygt sted for å få ro rundt seg noen dager. Disse plassene er dett rift om!!

B:Tidligere har jeg opplevd at medboere på avlastningsstedet har gått meg like hardt på nervene som naboen min - de hører ikke på grensesetting. Jeg ser også faktisk MER psykdom der enn jeg gjør hjemme. Jeg kan stikke ut på dagene, men de mener jeg ikke burde gjøre det. Da er det NULL å finne på - utover at de faktisk har fått et tilgjengelig trådløst nettverk der. Rommene er slitne, og madrassene gjør at jeg etter kort tid må framskynde neste avtale hos kiropraktoren min :P.

C: Jeg har blitt behandlet krenkende der flere ganger pga. andre problemer jeg sliter med i perioder.

D: Det høres som en fornuftig ide i seg selv, en nødløsning. Men når det er så sterk rift om de plassene synes jeg det er feil å avse den til en som bare trenger å sove. Da kunne jeg egentlig flytta midlertidig inn hos familien i stedet. Men det blir å sette en problemstilling på hodet - det er vel kanskje det jeg misliker sterkest.

Jeg tror nok jeg skal holde meg på kommunalt nivå fortsatt, men jeg ønsker å ta det opp med noen som sitter høyere oppe i systemet.

Det er rasjonelt å tenke at det blir ekstra spesielt i bokomplekser som mitt - men jeg synes ikke det er god nok grunn til å unnskylde problemer i en slik grad at det blir med snakk i måned på måned mens det plager både meg som bor rett under og andre naboer. Når de har et konkret forslag som virker svært fornuftig på meg - hvorfor GJØR de ikke noe med det?? Nå vil jeg ha handling, ikke mere snikksnakk. Det er absolutt mange her som sliter, men dette er ment for mer velfungerende folk. Selv om vi har to rusmisbrukere her, så synes jeg de lager lite problemer - de holder seg for seg selv uten å bråke. Vi har en trivelig tone i fellesarealet hvor vi kan møtes. Om noen ikke oppfører seg til tross for at det blir sagt i fra, eller er rusa - så er det rett ut. Men det er lite sånne problemer. Det er bare en person som er så syk at noen faktisk må følge han om det kun er snakk om å sjekke postkassa pga. alvorlig tvang som tar helt overhånd for fyren. Det sier noe om hvem som virkelig trenger et annet tilbud. ALT jeg ønsker er noe som vil bli en vinn-vinn situasjon - jeg ønsker ikke at noen skal kastes på gata .

Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg velger å legge mitt her.

Hvorfor ikke avlastningsstedet?

A: Mitt eneste behov er søvn. Det er bare fire-fem plasser der som er ment for at mennesker som f.eks. sliter med en del angst eller depresjon skal få være et trygt sted for å få ro rundt seg noen dager. Disse plassene er dett rift om!!

B:Tidligere har jeg opplevd at medboere på avlastningsstedet har gått meg like hardt på nervene som naboen min - de hører ikke på grensesetting. Jeg ser også faktisk MER psykdom der enn jeg gjør hjemme. Jeg kan stikke ut på dagene, men de mener jeg ikke burde gjøre det. Da er det NULL å finne på - utover at de faktisk har fått et tilgjengelig trådløst nettverk der. Rommene er slitne, og madrassene gjør at jeg etter kort tid må framskynde neste avtale hos kiropraktoren min :P.

C: Jeg har blitt behandlet krenkende der flere ganger pga. andre problemer jeg sliter med i perioder.

D: Det høres som en fornuftig ide i seg selv, en nødløsning. Men når det er så sterk rift om de plassene synes jeg det er feil å avse den til en som bare trenger å sove. Da kunne jeg egentlig flytta midlertidig inn hos familien i stedet. Men det blir å sette en problemstilling på hodet - det er vel kanskje det jeg misliker sterkest.

Jeg tror nok jeg skal holde meg på kommunalt nivå fortsatt, men jeg ønsker å ta det opp med noen som sitter høyere oppe i systemet.

Det er rasjonelt å tenke at det blir ekstra spesielt i bokomplekser som mitt - men jeg synes ikke det er god nok grunn til å unnskylde problemer i en slik grad at det blir med snakk i måned på måned mens det plager både meg som bor rett under og andre naboer. Når de har et konkret forslag som virker svært fornuftig på meg - hvorfor GJØR de ikke noe med det?? Nå vil jeg ha handling, ikke mere snikksnakk. Det er absolutt mange her som sliter, men dette er ment for mer velfungerende folk. Selv om vi har to rusmisbrukere her, så synes jeg de lager lite problemer - de holder seg for seg selv uten å bråke. Vi har en trivelig tone i fellesarealet hvor vi kan møtes. Om noen ikke oppfører seg til tross for at det blir sagt i fra, eller er rusa - så er det rett ut. Men det er lite sånne problemer. Det er bare en person som er så syk at noen faktisk må følge han om det kun er snakk om å sjekke postkassa pga. alvorlig tvang som tar helt overhånd for fyren. Det sier noe om hvem som virkelig trenger et annet tilbud. ALT jeg ønsker er noe som vil bli en vinn-vinn situasjon - jeg ønsker ikke at noen skal kastes på gata .

Jeg ville, om jeg hadde mulighet, skjerme meg i stedet for å bli vekket om natta og annet bråk, ved enten reise til avlastningsstedet eller familie. Skjønner at det heller ikke er ideelt.

Det er ikke rett at du må flytte på deg eller reise bort, men jeg ville gjort det for min egen del ved behov. Høres ut som det blir mer tungvindt for deg.

Du trenger ikke syns synd på han som bråker selv om du ikke mener det, du kan godt være sint på han.

Skrevet

Jeg ville, om jeg hadde mulighet, skjerme meg i stedet for å bli vekket om natta og annet bråk, ved enten reise til avlastningsstedet eller familie. Skjønner at det heller ikke er ideelt.

Det er ikke rett at du må flytte på deg eller reise bort, men jeg ville gjort det for min egen del ved behov. Høres ut som det blir mer tungvindt for deg.

Du trenger ikke syns synd på han som bråker selv om du ikke mener det, du kan godt være sint på han.

Litt seint å gjenoppta, men... Jeg greier bare ikke å være sinna på en som er syk og bråker ufrivillig som en direkte følge av det. Jeg er ikke typen som blir forbanna på folk; det hadde vært noe fullstendig annet om naboen spilte høy musikk mitt på natta liksom. Det velger man faktisk. Frustrert og lei, ja. Sinna på kommunen, JA. Nå til uka setter jeg inn "nye styrker" for å sparke noen litt i ræva for å si det rett ut. Om vi fortsatt ikke blir hørt, går vi høyere i systemet. ALT jeg virkelig ønsker er noe som blir en vinn-vinn situasjon for oss begge to!

Om ikke annet tar jeg helgene hos familie - alle monner drar.

Skrevet

Litt seint å gjenoppta, men... Jeg greier bare ikke å være sinna på en som er syk og bråker ufrivillig som en direkte følge av det. Jeg er ikke typen som blir forbanna på folk; det hadde vært noe fullstendig annet om naboen spilte høy musikk mitt på natta liksom. Det velger man faktisk. Frustrert og lei, ja. Sinna på kommunen, JA. Nå til uka setter jeg inn "nye styrker" for å sparke noen litt i ræva for å si det rett ut. Om vi fortsatt ikke blir hørt, går vi høyere i systemet. ALT jeg virkelig ønsker er noe som blir en vinn-vinn situasjon for oss begge to!

Om ikke annet tar jeg helgene hos familie - alle monner drar.

Det er jo bra.

Jeg ville nok blitt sint, men jeg er ikke et så godt menneske bestandig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...