Gå til innhold

Må jeg ta medisin for kolesterolet?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 37 år.

For 11 år siden fikk jeg første gang målt kolesterolet, det var da ca 8.

Nå er det oppe i 10, og legen min mener jeg bør ta kolesterolsenkende medisin.

Min far, og tre av hans søsken har dødd av hjerteinfarkt i 60-70årsalderen, angina har de fått enda tidligere.

Jeg er ca 10 kilo for tung, og har lyst til å prøve å legge om kosthold pluss gå mer tur før jeg starter på medisin.

Legen min tror ikke jeg vil få det mer ned enn til ca 8 hvis jeg legger om/går ned i vekt.

Jeg fikk mitt siste barn for to år siden, og mener å ha lest at dette kan påvirke kolesterolverdien midlertidig. Stemmer det?

Er det veldig stor risiko for meg å vente 1/2 år før jeg begynner med medisin.

Jeg vil helst slippe det, og prøve å få det ned på andre måter. For eksempel med å ta Fri Flyt med Omega 3.

Er det tilfelle at stress forhøyer kolesterolet?

Mange spørsmål, men jeg tror flere lurer på det samme og håper du kan svare.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35664-m%C3%A5-jeg-ta-medisin-for-kolesterolet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Når en har kolestrol på 8,3 og det meste er av "det gale slaget" - arvelig, er det nødvendig å ta medisiner. Jeg er 55 år og har normal vekt.

Hva slags medisiner finnes? Typer og bivirkninger?

mafi

Se annet svar datert idag om dette tema.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...