Gå til innhold

angst... legetime

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig mye med sosial angst, det har jeg gjort hele livet. Mitt største problem i forhold til angsten er at jeg ikke får til å snakke. Jeg kan kun snakke til personer jeg kjenner veldig, veldig godt. Om jeg ikke gjør det, greier jeg ikke å snakke i det hele tatt, men hvis noen stiller meg spørsmål så har jeg en rekke ''standard'' svar som jeg har på lager. Og når jeg først har sagt noe føler jeg meg dum i flere uker etterpå, og får "flashbacks'' fra det hele og blir skikkelig nervøs.

Så til dagens problem; jeg har bestillt legetime pga enkelte symptomer jeg har hatt i over ett år. Og nå sitter jeg her og er jeg skikkelig nervøs pga legetimen som er om tre uker. Jeg er redd fordi jeg ikke kommer til å få til å si noe, jeg er redd for at legen skal dømme meg fordi jeg ikke har tatt kontakt tidligere, redd for at legen skal tro jeg er dum fordi jeg kommer dit med noe helt banalt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt denne angstfølelsen, og blir jeg ikke kvitt den så kommer jeg sikkert til å la være å møte opp til timen.

Skrevet

Kan du ta med deg noen du kjenner som kjenner til problematikken?

Skrevet

Kan du ta med deg noen du kjenner som kjenner til problematikken?

Dessverre nei... det er ingen som kjenner til angstproblemene mine (jeg har blitt stemplet som ekstremt sjenert siden barndommen, så ingen av de jeg kjenner tror ikke det er noe mer enn det da jeg fungerer helt normalt med folk jeg kjenner veldig godt)...

Skrevet

Kan ikke du rett og slett skrive ut det du har skrevet her og ta det med deg?

Eller skrive ned mer konkrete stikkord. Si til legen at du har vanskelig med å ordlegge deg - og så gir du lappen til ham/henne :)

Siden du selv opplever angsten din som et stort problem, så er det _ikke_ en bagatell, men noe du trenger hjelp med. Og det er det som er poenget med fastlegene våre: de skal hjelpe oss med alle slags helseproblemer.

Lykke til!

Skrevet

Dessverre nei... det er ingen som kjenner til angstproblemene mine (jeg har blitt stemplet som ekstremt sjenert siden barndommen, så ingen av de jeg kjenner tror ikke det er noe mer enn det da jeg fungerer helt normalt med folk jeg kjenner veldig godt)...

Har du i tillegg depresjoon? Kanskje faste samtaler og ssri/annet kan hjelpe? Tror det uansett er viktig at du kommer deg til lege, tvinger deg uansett hvor ubehagelig du synes dette er. Har vært gjennom dette selv, og vet det ikke er lett. Om du har tilgjengelig noe beroligende kan du jo ta dette, eller ta deg en cider før legetimen.

Skrevet

Nå er jeg knaskje litt ekkel, men det er lettere å unnvike det man sier til seg selv at man sikkert ikke klarer. Du ser for deg worst case scenario som at legen ikke tar deg på alvor, synes du er dum, krisemaksimerer. Det er typisk angstens vesen å fremme sånne tanker. Du trenger hjelp til å snu på sånne tankerekker, erstatte de med positive "mottanker." En psykolog som kan kognitiv terapi vil kunne gi deg god hjelp. Fastlegen er der for å hjelpe, og var jeg deg ville jeg beddt om en henvisning - for jeg leser jo av innlegget ditt at dette er noe som påvirker hverdagen i uholdbar grad!

Gå til legen, prøv å si til deg selv at det er legen som er teit om du ikke blir hørt. Du har helt reelle bekymringer, og det SKAL legen ta på alvor! Leger blir det jo gjerne fordi de vil være der for å hjelpe andre.

Skrive seg ned noen stikkord er veldig lurt, selv jeg som ikke nødvendigvis er så nervøs gjør det. Om du ikke klarer med en gang å si hva det gjelder, så si akkurat det. At det er vanskelig å komme i gang. Print gjerne ut innlegget ditt som du kan sende på forhånd, eller ta med direkte. Du skriver mye nyttig informasjon der!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...