Gå til innhold

angst... legetime

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig mye med sosial angst, det har jeg gjort hele livet. Mitt største problem i forhold til angsten er at jeg ikke får til å snakke. Jeg kan kun snakke til personer jeg kjenner veldig, veldig godt. Om jeg ikke gjør det, greier jeg ikke å snakke i det hele tatt, men hvis noen stiller meg spørsmål så har jeg en rekke ''standard'' svar som jeg har på lager. Og når jeg først har sagt noe føler jeg meg dum i flere uker etterpå, og får "flashbacks'' fra det hele og blir skikkelig nervøs.

Så til dagens problem; jeg har bestillt legetime pga enkelte symptomer jeg har hatt i over ett år. Og nå sitter jeg her og er jeg skikkelig nervøs pga legetimen som er om tre uker. Jeg er redd fordi jeg ikke kommer til å få til å si noe, jeg er redd for at legen skal dømme meg fordi jeg ikke har tatt kontakt tidligere, redd for at legen skal tro jeg er dum fordi jeg kommer dit med noe helt banalt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt denne angstfølelsen, og blir jeg ikke kvitt den så kommer jeg sikkert til å la være å møte opp til timen.

Skrevet

Kan du ta med deg noen du kjenner som kjenner til problematikken?

Skrevet

Kan du ta med deg noen du kjenner som kjenner til problematikken?

Dessverre nei... det er ingen som kjenner til angstproblemene mine (jeg har blitt stemplet som ekstremt sjenert siden barndommen, så ingen av de jeg kjenner tror ikke det er noe mer enn det da jeg fungerer helt normalt med folk jeg kjenner veldig godt)...

Skrevet

Kan ikke du rett og slett skrive ut det du har skrevet her og ta det med deg?

Eller skrive ned mer konkrete stikkord. Si til legen at du har vanskelig med å ordlegge deg - og så gir du lappen til ham/henne :)

Siden du selv opplever angsten din som et stort problem, så er det _ikke_ en bagatell, men noe du trenger hjelp med. Og det er det som er poenget med fastlegene våre: de skal hjelpe oss med alle slags helseproblemer.

Lykke til!

Skrevet