Gå til innhold

EMPATI

Gjest Kathrine

Anbefalte innlegg

Gjest Kathrine
Skrevet

Heihei. Det jeg da lurer på er, hvorfor er en empatisk væremåte så viktig i yrker innenfor oppvekstsektoren og helse- og sosialsektoren?

Skrevet

Hei!

Ja det å sense tanker som mulig sendes ut mellom mennesker men som ikke er klart uttalt har jeg aldri helt forstått viktigheten av. Det er bedre å lære seg å sette ord på ting, beskrive. Jeg kompenserer nå med å være flink å stille mennesker spørsmål om hvilken tilstand de er i der inni hjertet/hjernen sin.

Jeg syns å være sympatisk er viktigere, altså vise medfølelse og yte hjelp til mennesker som definerer sine behov på en tydelig måte. Enten gråter, bruker ord el.l

Det blir mye synsing hvis man skal bedrive empatisk gjettelek.

Faktisk ser jeg ofte også at mennesker overtolker en masse, jeg har ikke eksempler nå, men jeg husker jeg har fått bekreftet det mange ganger.

Min mann har feks sittet og surmult fordi jeg ikke skjønte hvilke signaler han sendte ut(?), men nå har han lært seg å være konkret feks si, "skal vi ha sex nå". Jeg kan jo ikke gjette signalene som ligger i roser en dag, men ikke en annen dag? Roser er roser, pene, velduftende, de gjør meg glad i seg selv,, da glemmer jeg sex. Men slike konkrete signaler kan man lære seg å forstå, men det er jo ikke alltid at roser, vin, spa, massasje betyr sex, slik at mye er basert på å føle det usagte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...