Gå til innhold

Brev fra psykiatrien - taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest litt forbanna
Skrevet

Er det vanlig å få brev fra psykiatrisk avdeling der det står at det er fra psykiatrisk avdeling utenpå? Jeg har fått et brev nå og det står jo mitt fulle navn utenpå og alle kan jo tenke seg at jeg kanskje har vært der...

Er ikke det et slags brudd på taushetsplikten? Ansatte i psykiatrien skal liksom ikke hilse på deg på gata, men de kan sende deg et brev der man blir ganske avslørt...

Skrevet

Det burde ikke være lov, men det er visst det. De gjør det hele tiden. Det verste er når de f.eks sender brev fra "poliklinikk for personlighetsforstyrrelse" eller "team personlighetsforstyrrelse". Det har de sluttet med heldigvis, men det står det er fra psykiatrisk. (ikke at jeg har personlighetsforstyrrelse, men hadde noen samtaler med en sykepleiere som tidligere hadde jobbet på den poliklinikken og de hadde ikke forandret konvoluttene).

For meg som f.eks bor i kollektiv og har leieboere er det helt skandale at jeg får brev der det står det er fra NAV og psykiatrisk osv...

heldigvis har leieboerne også fått en del brev fra NAV.

Onsdag1365380628
Skrevet

Det burde ikke være lov, men det er visst det. De gjør det hele tiden. Det verste er når de f.eks sender brev fra "poliklinikk for personlighetsforstyrrelse" eller "team personlighetsforstyrrelse". Det har de sluttet med heldigvis, men det står det er fra psykiatrisk. (ikke at jeg har personlighetsforstyrrelse, men hadde noen samtaler med en sykepleiere som tidligere hadde jobbet på den poliklinikken og de hadde ikke forandret konvoluttene).

For meg som f.eks bor i kollektiv og har leieboere er det helt skandale at jeg får brev der det står det er fra NAV og psykiatrisk osv...

heldigvis har leieboerne også fått en del brev fra NAV.

"For meg som f.eks bor i kollektiv og har leieboere er det helt skandale at jeg får brev der det står det er fra NAV "

Hvorfor er det skandale med brev fra NAV? NAV har jo mange funksjoner som folk flest er innom iløpet av livet. Ikke noe å skjule mener nå jeg. Hvor mange mottar barnetrygd feks?

Skrevet

"For meg som f.eks bor i kollektiv og har leieboere er det helt skandale at jeg får brev der det står det er fra NAV "

Hvorfor er det skandale med brev fra NAV? NAV har jo mange funksjoner som folk flest er innom iløpet av livet. Ikke noe å skjule mener nå jeg. Hvor mange mottar barnetrygd feks?

Barnetrygden går rett inn på konto, kommer ikke noe brev på den.

Grunnen til at det kanskje er "skandale" for enkelte å motta et brev det står NAV på, er at de kanskje ikke liker å være i "NAV-systemet", hverken på den ene eller den andre måten.

Skrevet

Ja, det er helt vanlig at det står utenpå brev fra sykehus hvilke avdeling det er sendt fra. Grunnen er at brevene blir retunert hvis man ikke finner mottageren og da vil man prøve å finne riktig adresse og det er faktsikt en skikkelig kjip jobb.

Gjest Bryr meg ikke om postmannen
Skrevet

De brevene jeg får, står det bare Helse Nordmøre og Romsdal... eller navnet på sykehuset. Er nå vel det som er vanlig?

Onsdag1365380628
Skrevet

Barnetrygden går rett inn på konto, kommer ikke noe brev på den.

Grunnen til at det kanskje er "skandale" for enkelte å motta et brev det står NAV på, er at de kanskje ikke liker å være i "NAV-systemet", hverken på den ene eller den andre måten.

''Grunnen til at det kanskje er "skandale" for enkelte å motta et brev det står NAV på, er at de kanskje ikke liker å være i "NAV-systemet", hverken på den ene eller den andre måten.

''

Alle som er medlem av folketrygden er med i NAV-systemet. Håper ikke mange har en holdning som din...

Skrevet

''Grunnen til at det kanskje er "skandale" for enkelte å motta et brev det står NAV på, er at de kanskje ikke liker å være i "NAV-systemet", hverken på den ene eller den andre måten.

''

Alle som er medlem av folketrygden er med i NAV-systemet. Håper ikke mange har en holdning som din...

Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev: "kanskje er "skandale" for enkelte".

Hva er så min holdning om jeg tør spørre og hva tror du er grunnen til det selv da?

At det går an å være så forutinntatt da.....

Gjest Svarttrost
Skrevet

Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev: "kanskje er "skandale" for enkelte".

Hva er så min holdning om jeg tør spørre og hva tror du er grunnen til det selv da?

At det går an å være så forutinntatt da.....

Hm, jeg reagerer også på dette.

Jeg får all slags brev fra Nav, om det så gjelder møte med behandlere, endringer i omsorgsfordeling (som IKKE har noe med psykdom å gjøre!) eller annet.

Tror nok en svært stor del av norges befolkning har befatning med dem, synes ikke det er noe å skamme seg over.

Men brevet fra psykiatrisk, den skjønner jeg. Hos meg står det også bare Helse X

Gjest litt forbanna
Skrevet

De brevene jeg får, står det bare Helse Nordmøre og Romsdal... eller navnet på sykehuset. Er nå vel det som er vanlig?

Det hadde vært bedre om det hadde stått bare navnet til sykehuset og ikke linket det til psykiatrisk ja. At man får brev fra et sykehus kan jo være for hva som helst, mens psykiatrisk er litt for spesifikt og litt for stigmatiserende. Jeg synes at det er på grensen til brudd på taushetsbrudd. Lurer litt på om jeg skal kontakte dem og be om å slippe de konvoluttene.

Skrevet

''

''Alle som er medlem av folketrygden er med i NAV-systemet. Håper ikke mange har en holdning som din...'''

Amen :-)

Skrevet

''Alle som er medlem av folketrygden er med i NAV-systemet. Håper ikke mange har en holdning som din...'''

Amen :-)

Hvilken holdning er det jeg har? Jeg prøvde bare å komme med en mulig grunn til at folk ikke liker å få slike brev.... Er ikke dermed sagt at jeg har en spesiell holdning til det. Tråden var jo nemlig om nettopp det, at man ikke liker å få brev tilsendt hvor det fremgår så tydelig hvor det kommer i fra.

Skrevet

Hvilken holdning er det jeg har? Jeg prøvde bare å komme med en mulig grunn til at folk ikke liker å få slike brev.... Er ikke dermed sagt at jeg har en spesiell holdning til det. Tråden var jo nemlig om nettopp det, at man ikke liker å få brev tilsendt hvor det fremgår så tydelig hvor det kommer i fra.

OK, det skjønner jeg. Jeg svarte kun på 'Onsdag' sitt svar ift NAV. Der er vi alle brukere, med mindre du er illegal i landet.

Tjenester / ytelser / pensjoner varierer fra barnebidrag til gravferdsstønad (gidder ikke liste opp nærmere 70 stønader fra vugge til grav).

Gjest litt forbanna
Skrevet

OK, det skjønner jeg. Jeg svarte kun på 'Onsdag' sitt svar ift NAV. Der er vi alle brukere, med mindre du er illegal i landet.

Tjenester / ytelser / pensjoner varierer fra barnebidrag til gravferdsstønad (gidder ikke liste opp nærmere 70 stønader fra vugge til grav).

Det kommer jo litt av på hvor mange slike brev man får da. Får man mange så kan det jo tyde på at man har et litt tettere forhold til NAV enn de fleste andre.

Jeg mener ikke at man skal skamme seg over brev fra NAV, men skjønner at det ikke er et brev man går og vifter med.

Skrevet

Hos oss står bare navnet på helseforetaket, altså sykehuset.

Skrevet

Det kommer jo litt av på hvor mange slike brev man får da. Får man mange så kan det jo tyde på at man har et litt tettere forhold til NAV enn de fleste andre.

Jeg mener ikke at man skal skamme seg over brev fra NAV, men skjønner at det ikke er et brev man går og vifter med.

Jeg får sikkert et par i uka og jeg kan ikke skjønne at det gjør noe at postmannen ser dem.

Gjest litt forbanna
Skrevet

Jeg får sikkert et par i uka og jeg kan ikke skjønne at det gjør noe at postmannen ser dem.

Jeg bryr meg heller ikke om postmannen, men når jeg får brev der det står psykiatrisk avdeling så gjemmer jeg brevet om naboer er i nærheten. Og to brev i uka fra NAV er ikke så kult om man bor i et bokollektiv der ingen vet noe...

Gjest litt forbanna
Skrevet

Hos oss står bare navnet på helseforetaket, altså sykehuset.

Ja, og det synes jeg hadde vært helt greit. Jeg ha fått brev noen ganger der der det står at hvis den som skal ha brevet ikke mottar det/flytter eller noe sånt, så kan man dra av en lapp på konvolutten der avsenderadressen står. Det ble nevnt under her at det er vanskelig å vite hvem avsender er når man må sende brevet tilbake og da synes jeg at det hadde vært en bedre løsning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...