Gå til innhold

venn som ikke respekterer at jeg er fornøyd med

Anbefalte innlegg

Gjest sweetsteak28
Skrevet

litium.

Jeg har nesten ingen plager fra min bipolare lidelse lenger, etter at jeg fikk litium. Jeg studerer, er sosial, steller mitt hus og hjem og er lykkelig. Men så har jeg en venn som har blitt "veganer" og prøver leve på bare rå frukt, og han er så iherdig i å overbevise meg om at jeg burde gjøre det også, fordi da vil jeg leve til jeg er 120 år, og ikke ha plager fra bipolar lidelse, og ikke behøve medisiner.

1. stemmer dette?

2. hvis det stemmer, så er jeg uansett ikke villig til å ta sjansen. og jeg våger ete en deilig biff i blant så lenge jeg spiser masse fisk og grønt og meget grovt brød store deler av uken.

Jeg syns det er irriterende at han ikke respekterer mine valg og følelser ang dette, nesten så jeg vurderer kutte kontakten :( synd det skal være sånn.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• palmebrus

4

• ikke mitt navn

3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har til nå ikke opplevd å møte en psykisk frisk veganer. Etter min mening burde det være en psykiatrisk diagnose.

Det "vennen" din forteller deg er bare tull. Jeg forstår ikke at folk orker å omgås slike.

ikke mitt navn
Skrevet

Jeg har til nå ikke opplevd å møte en psykisk frisk veganer. Etter min mening burde det være en psykiatrisk diagnose.

Det "vennen" din forteller deg er bare tull. Jeg forstår ikke at folk orker å omgås slike.

Hva er Veganer?

Skrevet

Hva er Veganer?

En som ikke spiser noen dyreprodukter - ikke engang egg eller ost.

Med vennlig hilsen

ikke mitt navn
Skrevet

En som ikke spiser noen dyreprodukter - ikke engang egg eller ost.

Med vennlig hilsen

Vegetariener?

Skrevet

Hei!

Jeg var selv veganer en gang, da dyrene var mine eneste venner fra jeg var liten, jeg kan ikke spise mine venner. Siden fisk ikke er mine venner, spiser jeg fisk.

Men jeg blir selv ufattelig sliten av intense mennesker som ikke respekterer andre menneskers syn.

Min mann sier også at veganere er mer syke enn andre, dette fordi han vist nok kjenner flere, de får mangelsykdommer og det er riktig at man skal ha veldig god kunnskap for å klare å få i seg alt man trenger av næringsstoffer hvis man er veganer. Mange barn av veganmødre har ikke lagre med B 12 og andre mangler som ikke er problemfrie. Dette vil jo igjen virke inn på det psykiske og absolutt ikke gi forlenget levealder.

Sunt kosthold er viktig og viktigere enn mann tror, men det viktigste er nok å spise et sunt, norsk og allsidig kosthold man også selv klarer å gjennomføre. Mange slike ekstremt bevisste mennesker går det i perioder med. (er min erfaring og jeg liker ikke forandring, men stabilitet)

Jeg har selv en venninne (hvis hun er det da?) som sier hun er bipolar og som skifter fra den ene dietten og overbevisningen til det andre. Jeg ble så sint av å høre på våset henne en gang at jeg sa det rett ut til henne, da ble hun lei seg og stille, men jeg orket ikke høre på sånn respektløshet, jeg sa da trenger du ikke komme på besøk. (hun har da ikke vært her på mange år) (da hadde hun terrorisert meg med en diett hun hadde intens tro på)

Men så sa hun jammen meg at hun nok ble så intens fordi hun var bipolar og ikke klarer å justere seg selv når hun har disse maniene. Jeg sa til henne at skal du snakke med meg får du tenke deg om, jeg tåler ikke å få gnål og kløe inn i øret. Selv om jeg er katolikk går jeg ikke og rundt og trer min tro ned over mennesker, det er en indre overbevisning, det er ganske respektløst å mene at andre bør gjøre som en selv.

Skrevet

Hva er Veganer?

Samt ikke bruker noen produkter fra dyr, ikke en gang skinn til sko eller ull fra sauen.

Skrevet

Vegetariener?

Veganisme er en mer ekstrem variant av vegetarisme. Det finnes mange former for vegetarisme, alt fra de som kun lar være å spise kjøtt (men spiser fisk, egg, melk osv), til de som overhodet ikke rører animalske produkter. Veganerne tilhører de som overhodet ikke benytter animalske produkter.

Skrevet

''Jeg har til nå ikke opplevd å møte en psykisk frisk veganer. Etter min mening burde det være en psykiatrisk diagnose.

''

Nå møter du vel helst mennesker som sliter psykisk, og dermed vil du vel også kanskje ha møtt et spesielt utvalg av grunnen veganere. Det finnes en god del adventister som har vegansk kosthold, og de jeg har møtt fra dette miljøet, har jeg så avgjort oppfattet som psykisk friske. Derimot har jeg oppfattet en del av dem som begynner med ekstreme dietter helt på egenhånd som mennesker som relativt ofte sliter psykisk.

Skrevet

''Jeg har til nå ikke opplevd å møte en psykisk frisk veganer. Etter min mening burde det være en psykiatrisk diagnose.

''

Nå møter du vel helst mennesker som sliter psykisk, og dermed vil du vel også kanskje ha møtt et spesielt utvalg av grunnen veganere. Det finnes en god del adventister som har vegansk kosthold, og de jeg har møtt fra dette miljøet, har jeg så avgjort oppfattet som psykisk friske. Derimot har jeg oppfattet en del av dem som begynner med ekstreme dietter helt på egenhånd som mennesker som relativt ofte sliter psykisk.

Tro det eller ei, men det forekommer at jeg møter folk utenom jobben også :-)

Skrevet

Litt på siden. Jeg kjenner en person som alltid serverer smørbrød med svinestek på jobbintervju. Dermed får han utelukket tre faktorer han ikke ønsker :-)

Skrevet

Tror allikevel du må ha vært noe uheldig i ditt møte med veganere ;-)

Skrevet

Slitsomt med sånne venner som skal fortelle deg hva som er rett og galt hele tiden. Jeg har også fått høre at jeg må slutte med dette tullet. Dvs slutte og være syk og bruke medisiner. Dette er jo selvsagt noe jeg velger selv, jeg ønsker jo virkelig å være psykisk syk selvsagt.

Gjest Edelweiss
Skrevet

Litt på siden. Jeg kjenner en person som alltid serverer smørbrød med svinestek på jobbintervju. Dermed får han utelukket tre faktorer han ikke ønsker :-)

Smiletegn? Hva slags stillinger er det han (regner med det er en mann) ansetter folk i der det ikke er ok å være vegetarianer, muslim eller jøde, og han ikke kan si det i utlysningen? Kokk?

Vanlige (ikke ekstreme) vegetarianer bruker da å være helt politisk korrekt, kjenner en del briter og de er høyt utdannede og mange er vegetarianere av ymse grunner (en begrunner det med at han er lege, har dissikert for mange lik, ellers dyrevelferdshensyn eller egen helse), de er ikke psykisk syke. Virker som det er mer vanlig i Storbritannia blant middelklassen.

(Vet forøvrig bare om to veganere i Norge, og de er ganske ustabile psykisk, så der kan du nok ha rett).

Gjest Duen Pollyana
Skrevet

Hvor er sør nå?

Skrevet

:)

Skrevet

Hvor er sør nå?

Han besvimte. Kommer nok på banen hvis noen bare kommer med luktesaltet.

Skrevet

Synes ikke det var så mye å smile av, egentlig.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hvor er sør nå?

Her tipper jeg Sør er enig. Sør er fornuftig på dette området.

Men han burde jo snakke om generaliseringer her da, egentlig :-)

Skrevet

Synes ikke det var så mye å smile av, egentlig.

Uansett religion så har vel ikke fanatiske arbeidere noe i psykiatrien å gjøre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...